Saker Jag Kommer Sakna I Jönköping 2.0

För knappt 1½ år sedan skrev jag inlägget Saker Jag Kommer Sakna I Jönköping. Vän av ordning tycker ju att det är dags för en uppföljare!

- Radio Match. Tja, den kanalen saknar jag sen den 19 april förra året då de gick i graven. Läs mer om det här och här. Inget ont om Mix Megapol, de kör ganska bra musik, men jag saknar småprogrammen från Match som exempelvis Retroaktivt - en halvtimme varje eftermiddag där de bara körde musik från 60-, 70-, 80- och 90-talen.

- HV71 skrev jag också och det håller jag fast vid! Synd bara att det är så extremt många årskort att det inte blir mycket ströbiljetter över om man får ett infall och vill gå på hockey samma kväll man kommer på det. Men uppslutningen kring laget är nåt jag alltid kommer minnas, framförallt firandet efter guldet 2004 nere på stan. Spontankarneval! :-D

- Kebabsåsen längtar jag redan efter, jag ser inte alls fram emot den där tunna rinniga såsen de kör med i Stockholm, den rinner bara rätt igenom och ligger längst ner och skvalpar... :-/

- Chicken MaMa ska jag käka på igen innan jag åker, var så säkra!

- Närheten är det jag mest funderat över på sistone, det kommer jag verkligen sakna! Inte bara rent butiksmässigt utan även på kvällarna. Sitter man på Piren och polare hör av sig från Harrys tar det fem minuter att gå dit. O'Learys - Karlssons är ännu kortare! ;)

- Jag kommer framförallt sakna min lägenhet! Kunde jag hugga ut den ur kåken och ta med till Stockholm hade jag lätt gjort det, men jag misstänker att Vätterhem skulle ha lite synpunkter på det... Det är inte bara en etta på 60 kvadrat, den har ett läge jag aldrig kommer kunna matcha i framtiden! En lugn, enkelriktad gata, inte så mycket insyn, tvärs över innergården och ut på gatan finns Chicken MaMa rätt över, Linneas Tobak med postutlämning bredvid, i nästa kvarter finns Vip Video och ännu ett kvarter bort Willys Hemma för panikhandlande. De har inte världens största utbud, men mjölk och mackor finns och det duger alltid. Likaså går två av stomlinjerna med täta turer precis utanför med hållplatsen perfekt placerad.

- Likaså kommer jag sakna Munksjövarven... På bakfyllan, i strålande solsken, för att man behöver röra på sig efter att ha suttit inne hela dan... När som helst, hur som helst, ett Munksjövarv funkar alltid! Ner utmed backen, förbi Jordbron, håll andan vid reningsverket, upp vid Teliahuset och om man är bakfull svänger man höger, går in på Maxi för kvällstidningar och sen mAx för bakfyllekäk. Känner man att fortsätta runt och gå över bron är för kort går man över Herkulesvägen och bort mot Rocksjön istället, även där kan man svänga mot Undergången eller ta en ännu längre vända genom Liljeholmen. Flexibelt och bra!
En sån vända blir det första att rekas när jag hittat lägenhet, det kan jag lova! ;-)



Det jag inte kommer sakna är i princip samma som förut. ;-)

- Jo, en sak till: Vätterhem är en kalasbra hyresvärd, men på en punkt har de misslyckats kapitalt: kabel-tv...
Tele2vision hette förr Kabelvision och jag minns att Mats Olsson i Expressen spydde galla över dom redan på tidigt 90-tal i sina krönikor... De är så värdelösa! Det är det absoluta grundutbudet men inget bra utöver det. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, Eurosport och Mtv av de normala kanalerna, men sen är det slut. Discovery (Mix) kan jag bara drömma om, där bjuds det Animal Planet istället. Inget ont om den, men den är rätt enahanda. Venom ER och Houston djurräddare är jag rätt trött på... 4+ kan man fetglömma, 9 finns bara i betalutbudet kom de fram till för en vecka sen, sen är det gamla kolorerade filmer på TCM och sen inget mer typ. Jo, SVT24 för att de måste.
Tvi!


Idag körde jag två sopsäckar och en gammal bag fyllda med skräp till Sortergården - gott att slänga saker!

Förresten hittade jag ett fynd när jag var på Maxi idag, av nån anledning svängde jag in bland böckerna (skyltarna om REA kan ju ha haft nåt med den högersvängen att göra) och där hittade jag en liten bok jag inte behövde fundera mycket över. Ro utan åror av Ulla-Carin Lindquist.
På sin 50-årsdag fick hon i princip sin dödsdom i formen av en diagnos. Hon hade amyotrofisk lateralskleros, mer känt som ALS. Det är den värsta av alla neurologiska sjukdomar, den saknar bot och leder snabbt till döden.
Att jag plockade den direkt är därför att det var ALS som fick farfar att gå bort redan 1986, så jag vet inte riktigt hur det kommer bli att läsa boken. Det kan bli jobbigt, men vi får se.
Har ni vägarna förbi ett Maxivaruhus så passa på, den kostar bara 39 spänn.
 

Men nu ska jag zappa och käka chips!

Kommentarer
Postat av: Oskar

Vemod med flytt och samtidigt skönt med något nytt för dörren kan jag tänka. big dooh att man inte var i staden för adjö-öl. men men, tuffa töntar sammanstrålar antagligen i framtiden någonstans.
Boken är riktigt bra, och riktigt riktigt sorglig på sina ställen.
Ser fram emot att få uppdateringar när herrn är installerad i huvudstaden! Flytta lugnt, Oskar

2007-07-12 @ 23:00:26
Postat av: *Bull*

En epok går verkligen i graven när du packar och säger adjöss! Men kom ihåg en sak; Var du än i världen vänder, hoppas jag att vi är vänner! =)
Kramar


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback