Idag är en sorgens dag

Idag förlorar Jönköping sin lokala radiostation - Radio Match lägger ner. :-(

När jag precis flyttade hit lyssnade jag inte mycket på radio, men efter ett tag hittade jag Jönköpings egna kanal (nej, jag räknar inte närradion eller P4) och uppskattade blandningen av nya låtar och det bästa från de senaste årtiondena uppblandat med snack med lokal anknytning.
Mitt lyssnande ökade lavinartat när jag började jobba på Hemglass och hade 105.1 ständigt inrattat på radion.

Eftermiddag med Danne & Linda, Hockeytimmen, Retroaktivt, Ballad, Högtryck, Önsketimmen...

Stor humor blev det när Danne och Linda bytte till morronpasset på stationen och körde morronprogrammet mellan 6 och 9 på morronen - i början hade Danne det lite svårt med att gå upp innan tuppen, så en morron när han kom försent utlyste Linda en tävling bland lyssnarna: vad skulle Danne få för straff?
Det underbara straffet var lika elakt som självklart: hela den följande veckan skulle Danne börja sända en halvtimme tidigare, redan halv sex! Danne bara kved när Linda skadeglatt kungjorde det hela, hahaha... :-D

Nu på sistone har vi avnjutit Äntligen Morgon istället, Adam Alsing och Gry Forsell väcker mig varje morgon och det är helt suveränt! Bra musik uppblandat med återkommande tävlingar och smågnabb mellan Adam och Gry - inte som 'den andra' stationens morrongäng som mest gapar och skriker...

Men så kom nyheten där strax efter nyår: Stiftelsen Fria Media (som var en paraplyorganisation för alla Radio Match-stationer runt om i Sverige) hade sålt sina frekvenser och lade ner sitt koncept med lokalt förankrade reklamradiostationer... :(
När jag hörde det och förstod att det var en redan etablerad kedja som köpt frekvenserna blev jag livrädd för att det skulle vara NRJ eller än värre Rix...

Nej, från i morron kommer vi få Mix Megapol på 105.1 istället - det kunde varit värre... ;)

Framförallt får vi fortsätta höra Adam och Gry på morgnarna! :)


Men jag kommer sakna Match nåt oerhört, man har vant sig vid att få lokala nyheter, lokal sport, lokalt väder serverat, uppblandat med vad som händer på stan, ett extra öga på HV och J-Södra, faktiskt ha en chans att komma fram både i tävlingar och önsketimmar...


En riktigt trist dag är det - även om man fyller år idag...

Kommentarer
Postat av: Anonym

Grattis!!!

2006-04-18 @ 22:28:06
Postat av: Lexie

Grattis! :)

Postat av: Tess

det där första var från mig, men tydligen valde din blogg att bojkotta mitt namn helt plötsligt.

2006-04-19 @ 17:13:41
URL: http://tessanrocks.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback