"Vad kallt det är, ska vi ta en öl?"

Snabb rekapitulation:

Jul

Gick bra, tomten fick vara engelskspråkig i år då svågerns brorsa med familj var över från England, men "ho ho ho" heter likadant på utrikiska. Men skägget fastnade i skägget på tomten lika mycket som förra året...
Jag håvade bland annat in Dan Browns nya, ett presentkort på en ny kontorsstol och årets julklapp enligt Handels Opinionsinstitut (eller vad de heter). En spikmatta. Den har jag inte vågat prova än, haha...

Mellandagarna

Fyndade några bluray, that's it. Sen var det jobb mest hela tiden.

Nyår

..ballade ur fullständigt! :D

Det började med ett oskyldigt sms från Göteborg innan jul om vad jag skulle göra på nyår och jag svarade att jag inte hade någon aning. "Schysst, ska du med på Tallinnkryss? Båtresa och två nätter på hotell för 1800 spänn!"

Jag var ju inte nödbedd.  ;)

Det började redan den 30:e när jag kom hem från jobbet och städade undan det sista, för vid nio ramlade fyra pers in i min lilla lya - fast båten gick vid fem på nyårsafton... Raka spåret in till Pub Anchor för massa öl!
Nyårsafton inleddes med att de stack in till stan för att leta rätt på nån kul butik medan jag packade mina grejor och tjuvstartade med en kall.

Tunnelbana till Gärdet, vanliga promenaden till Silja/Tallinkterminalen och där hittade vi den sjätte medlemmen av gänget. Viss förvirring vid utdelning av små kort som berättigade till både det ena och det andra. Det vanliga hyttkortet ackompanjerades av ett kort för buffén, ett för 10% på taxi i Tallinn och ett för hotellet... Fast några var personliga, några gällde för hela gänget och några var hyttvis...

Ombord på båt, till hytt, till taxfreen, till buffén! Extremt snabbt insåg vi att det var fri dricka på buffén då det stod fyra pavor vin på bordet och en tjej stod och hälle upp öl för glatta livet i en liten bar. Sweet!

Alltså åt vi, drack öl och beställde in mer vin. Väl färdiga (vi var sist av alla, någon som är förvånad?) tog vi oss till en liten bar och tänkte att vi skulle ta en öl eller två. Lite överallt hade vi sett lappar om fri sprit, men antog att det handlade om vid tolvslaget, då det hade stått något om skumpa när vi bokade på nätet.

Men när jag stod i baren och väntade på min tur noterade mitt extremt erfarna baröga två saker.

1. När tjejen i baren slog in på kassan syntes det på en skärm som ett kvitto exakt vad hon slog in. Det stod "Drink 0.00" hela tiden.
2. Folk betalade inte.

Jösses jävlar, det var verkligen gratis! :D

Nästan. De hade läsk som vanligt i pistol, men även en pistol med vodka, rom och gin. Gratis ur pistolerna plus typ juice.

"Fem rom&cola, tack!" blev ett väldigt vanligt uttryck bland oss!

Men det slutade inte vid tolvslaget som vi trodde (som för övrigt var dubbla, Estland ligger ju en timme före) utan det var heeeela natten...

Ingen aning när jag kom till hytten, men jag väcktes av en flinande Viktor som stod med jackan på och sa att vi skulle gå av båten - då var klockan tio. Vi var inte helt nyktra när vi letade oss till hotellet kan man säga.

Vi fick inte checka in förrän tolv av nån anledning, så vi annekterade några soffor i foajen och slumrade sött en stund. Men jag hade inte sussat länge förrän jag vaknade av att någon satte sig på soffan precis bredvid mig. Wtf..?

Där satt det en glad finne i 45-årsåldern med en stöl i näven (baren var ju öppen, så nyårsdag det var) och babblade glatt på finska. "Sorry, I don't understand" hade ingen effekt alls utan han pratade på och garvade och hade sig.

Okej, då babblar jag tillbaka på svenska då! "Näe, det snöar ju ute, då kan man inte spela brännboll!" "Kan inte du kila och hämta en Capricciosa åt mig?"

En polare vaknar till, finnen börjar snacka med honom också med samma resultat - men helt plötsligt försvann han till baren och kom tillbaka med varsin öl till oss!

Jaha, då kliver vi på igen då... Tjo!

De andra vaknar till och se, de får också öl!

Det satte liksom standarden för hela helgen... ;)


Hela helgen var det kallt och snöade av bara faaan, så när vi gick omkring i Gamla Stan och var lite frusna stack vi in på nån pub och värmde oss. Då måste man ju dricka öl.

Vi åkte sightseeing på en dubbeldäckare med massa ryssar, frostiga rutor och kasst ljud i den inspelade guidningen som dessutom var ur synk, så eftersom vi hade Tallinncard med massa gratisgrejor åkte vi en till, fast nu Tallinn Official Sightseeing. Det var vi tre, guiden och busschaffisen i en sprojlans ny liten Mercabuss!
"Här är det egentligen inte någon väg, men eftersom vi har lilla bussen idag kan vi köra här i alla fall. Här bor presidenten och det här är hans park" :D


Sista kvällen blev episk. Redan på båten hade jag rekat med några ester vart man skulle i Tallinn och det var ju till Hollywood. Okej, gratis entré med Tallinncard så det började bra. Massa ryssar men vi hittade ett bord, drack sprit och tittade på folk som skuttade omkring på dansgolvet.

Lite roligt när de jublar och rockar satan till "Axel F", ledmotivet till Snuten i Hollywood. Öh, när lärde de sig den låten egentligen, när filmen kom var ju knappast amerikanska filmer det vanligaste på biograferna i Sovjetunionen..? ;)

Jag fick bartendern att blanda starka groggar så det var lite glatt när de stängde vid fyra. Okej, vad händer nu? En snabb rundfrågning i kön till garderoben gav vid hand att nästa ställe låg "precis runt hörnet".

Yeah right, andra änden av stan i nån skum förort var ju spontana tanken - men det låg faktiskt precis runt hörnet! På Tonic var det karaoke i ena baren, dansgolv vid andra och fullt med folk! Jag beställer en WR i baren, betalar typ en femtilapp och får två glas..? Aha, två för en hela natten...

När vi vacklade ut vid halv sju och tog en taxi till hotellet var det lika fullt drag som när vi kom...


Båt hem, bra drag då med (fast ingen gratis sprit även om vi hade en rabattcheck på 50% på första ölen) så även när vi kom till Stockholm vid tio var vi inte så pigga.


Tallinn är ju trevligare på sommaren, men jag gillar stan! Gamla Stan är riktigt mysig, pubar överallt som har öppet jämt (fast på Statoil säljer de "bara" alkohol mellan 10 och 22) och fortfarande skapligt billigt.
Fast det beror på vad man köper. Ett rör Pringles kostade över 30 svenska medan en Heineken på fat kostade 35... Men överlag är det billigt.

Vi hann dessutom med att vara lite kulturella, guidningen ledde oss till Sångarfältet, massa lustiga monument överallt och inte minst Domberget med Alexander Nevskijkatedralen. En rysk kyrka så vår estniska guide vägrade gå in där (lite känsligt det där fortfarande) men den var rätt imponerande med alla ikoner och överdådiga utsmyckningar.

Mest bisarra på hela helgen inträffade på buffén på väg dit. Jag ser någon som ser bekant ut vid ett bord en bit bort, men det kan väl inte..? Nää, det är det inte. Tror jag.
Men när vi väl fick ögonkontakt visade det sig att jodå, det var Tussi! :)


Det var roligaste nyår på flera år och nu har jag barskåpet fullt med sprit.

Förresten, på båten hem låg vi och guppade i relaxens lilla pool och tittade på estniska nyheter på projektor. Då förstod vi varför snösvängen inte riktigt hade hängt med när vi var där, eftersom de hade noterat ett nytt snörekord för Tallinn. 62 centimeter!

Kommentarer
Postat av: Asp

Fanns det inget bättre att värma sig med än en kall öl? Irisch Coffe skulle jag nog föredra eller var det så att in redan innan ni gick ut var så "varma" att ni egentligen tog en kall för att kyla ner er? ;-)

2010-01-18 @ 18:52:01
Postat av: StefaN

Fast i en Irish är det ju både kaffe och whiskey...

2010-01-18 @ 21:38:55
Postat av: Asp

När skall du bli vuxen ;-)

2010-01-21 @ 16:54:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback