Ombyggnadsdags!

Det känns som att jag senaste veckan inte gjort annat än häckat framför datorn med Prisjakt och diverse hårdvaruforum som mål för mitt surfande... Ja, det är ombyggnadsdags igen!

För några månader sen skaffade jag ju nytt chassi till datorn och tillsammans med två Noctuafläktar blev ljudnivån markant lägre! Men samtidigt har jag gått och fått lite dåligt samvete för att jag inte använder min laptop så mycket som jag borde. Alla program som jag har på den stationära finns ju inte där, bokmärken är inte uppdaterade osv...

Men nu ska det hända grejor!

Det började redan när Pc-city lade ner och körde utförsäljning, då hittade jag en dockningsstation från HP som verkade passa min bärbara - en hundring för något som vanligtvis kostar närmare tusenlappen, då slog jag till i blindo! ;)
Typiskt nog fanns inte min modell på laptopen med i listan på lådan, men efter några mail till HP visade det sig att den passar, min modellserie på laptopen var inte släppt än då dockan producerades.

Nu är då tanken att ha den bärbara i dockan (ingen riktig docka, egentligen bara en kabel man ansluter och en låda med en massa utgångar) och fortsätta använda samma skärm, tangentbord och mus som jag gör idag. Den stationära ska förvandlas till en filserver och gömmas undan på lämpligt ställe där den inte hörs och anslutas via trådlöst nätverk till routern och i förlängningen laptopen/dockan.

Men.

Idag matar jag ju både film och en del ljud (köra ut Winamp/Spotify i recievern ger ju mer tryck än datorhögtalarna) och musik är inga problem att köra från dockan, men hur göra med matning av film från filservern? Dra hdmi-kabel hela vägen från klädkammaren där jag tänkt ställa den kommer inte på fråga och matar jag över nätverket måste jag ha nåt i andra änden som gör om det till ljud/bild. Hdmi-ut finns dessvärre inte på dockan.

Lösningen blir antingen en HTPC eller en mediaextender. Men vad, och vilken?

En HTPC är ju en liten dator, helt inriktad på media, men som man även kan surfa på osv om man känner för det. Idag finns det byggen som inte är större än en förvuxen digitalbox, så utrymmet löser sig. Dessutom klarar de hårdvaruavkodning av HD-material (som ju är trevligt att se på) och lite sånt. Men man får bygga själv i de flesta fall och de kräver lite underhåll med uppdateringar och sånt, precis som en vanlig dator.
En mediaextender (typ Tvix, Popcorn) är lite mindre fysiskt sett, funkar i de flesta fall out-of-the-box, men är lite mer begränsade i användningsområdena. Dessutom bökigt med tredjepartsmjukvara om jag fattat det rätt.

Jag lutar lite åt HTPC men det är många hötappar att vela mellan...

Att ställa dit nuvarande burken kommer inte på tal. Dels är den alldeles för stor för tv-bänken och med hårddiskarna i låter den för mycket. Skulle jag ta ur hårddiskarna måste jag ändå fixa en server på något sätt, så den får bli filserver rätt av - enklast så.


I övrigt händer det fan inte mycket - men ibland glimtar det till.

Var på förhandsvisning av District 9 i torsdags, klart cool rulle! Udda upplägg på berättandet, ett gäng oväntade vändningar och gott om action. Mest imponerande är effekterna och aliensarna - speciellt med tanke på att det är i sammanhanget en lågbudgetproduktion. Förvisso var Peter Jackson producent, men hela filmens budget kostade mindre än bara marknadsföringen av senaste Transformers! Sen finns det en hel del paralleller att dra mellan hur "the shrimps" (som utomjordingarna kallas) behandlas i filmens Johannesburg och hur den svarta befolkningen behandlades i Sydafrika förr...
Se den!

1-0 mot Trelleborg igår på ett soligt Råsunda och AIK i topp i en haltande tabell. Men om 0-0 står sig mellan Elfsborg och Göteborg (en halvlek kvar) är vi kvar i topp även efter det...

Nu ska jag se på film - från datorn. ;)

Kommentarer
Postat av: Natalie

Jag tycker att du har en skitfin sida! Har du tid så slå även ett öga på min :D.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback