Nu är det krig!

Att tro att jag skulle få permission (ledighet utan löneavdrag) för att närvara vid min farmors begravning var ju som att tro att snöbollskrig är vanliga vid Medelhavet.

Två dagars tjänstledigt blev det minsann enligt lönespecen.

När jag frågade chefen varför ställde han sig helt frågande till det hela, en farmor skulle inte på något vis vara närstående enligt honom. När jag då undrade varför några andra enligt dom själva varit lediga utan löneavdrag för begravningar så påstod han att så inte alls var fallet, ifrågasatte vilka jag hade frågat och varför. Sen började han yra om en massa annat för att som vanligt dribbla bort ämnet och då tröttnade jag.


Idag började jag forska i det här med pensionsbiten. Förr var det ATP som gällde, nu är det lite annorlunda.

Ålderspensionen består av tre delar: Allmän pension, Avtalspension och Privat sparande.

För att krångla till det ännu mer består den Allmänna pensionen av Inkomstpension, Premiepension och Garantipension.

Inkomstpension är precis vad det låter som, en viss del av din lön avsätts till denna pension. Premiepensionen är den vi kan påverka själva, 2,5% av lönen varje månad är det och Garantipensionen är till för dom med väldigt låga löner, ett slags skyddnät om jag fattat det rätt.

Privat sparande är inte heller så svårt, det är egna initiativ, öppna ett pensionskonto på en bank och sätt av en summa pengar varje månad.

Men det här med Avtalspension är det jag surnat till på den här gången.

Från
Wikipedia: Avtalspension (eller tjänstepension) är pension som följer av kollektivavtal mellan arbetsgivare och fackförbund.
Avtalspensionens storlek varierar mellan olika arbetsgivare och kan, för vissa arbetstagare utan kollektivavtal, helt saknas.


Som bekant har vi ju inte något kollektivavtal och när jag funderade på det i veckan (när en kollega påpekade det för mig) så har jag inte fått några papper från diverse företag på sistone som meddelar mig att min arbetsgivare sätter av pengar åt mig för min pension hos dom.

Jag hittade mitt senaste oranga brev från Försäkringskassan och läste på lite. Där finns inte siffrorna för avtalspension med, men om man loggar in på www.minpension.se så ska de finnas med där. Jag måste dock få fart på min e-legitimation igen först...

Avtalspension är ju inte något tvingande, men en snygg gest från arbetsgivaren om inte annat. Det som får mig irriterad är att min kollega misstänker att vissa på jobbet får avtalspension medan andra inte får det. Jag vet inte om det stämmer, men det skulle dessvärre inte förvåna mig om så var fallet.

Nu ska jag fixa till e-legget... ;)


/red
Efter mycket bök med Java, e-leg och sidor som "bara fungerar i Internet Fkkn Explorer" så har jag insett att det skiljer en jävla massa tusenlappar i pension varje månad på om man har avtalspension eller inte.

Förvånad? Nej.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback