She's a Killer Queen, gunpowder, gelatine...

Jag blev ju med blurayspelare för några veckor sen. För den som inte vet det är det ett dvdformat som rymmer mycket mer per skiva tack vare en annan sorts laser än i en cd/dvdspelare. En dvd rymmer som bekant grymt mycket mer än en cd - förhållandet är detsamma mellan bluray och dvd.

Hur som helst, i lådan följde det med två blurayfilmer, I Am Legend och Ocean's Thirteen. Typiskt nog två man redan sett och Ocean's är inte så extremt filmisk, så jag stoppade i I Am Legend först.

I början är det en massa klipp från tvprogram (där hon lanserar sitt cancervaccin) och därmed en uppenbart sämre kvalitet på bilden - men sen kommer "a big shot" över Manhattan där han dånar fram i sportbilen på Fifth Avenue och dra åt helvete vilken bild! Det var som ett rörligt vykort, helt otroligt...

Hade jag bara en tv som är FullHD och inte "bara" HD-ready skulle det bli ännu bättre, herregud...

Häromdagen (innan jag upptäckte min monetära situation..) satt jag med cdon och plockade på mig två billiga böcker. Givetvis vart det en film också eftersom de hade rea på Taxi 2 (jag har ju ett dubbelpack med ettan och tvåan, men där nån jag lånade ut tvåan till har försnillat den...) och hur det var märkte jag att de var billiga på en dvd med Queen...

Live in Montreal har jag sett att den släppts på cd, dvd osv, men inte tänkt mer på det. Men nu hittade jag en bluray-version där dessutom deras legendariska spelning på Live Aid fanns med och då lockade det ju lite mer. Tillsammans med ett bra pris var det ju bara att slå till!


Idag ackompanjerade jag mitt blodpuddingtuggande med den skivan. Eftersom det spelades in 1981 så hade jag inga större förhoppningar på bilden, men ack vad jag bedrog mig!

När de spelade in giget använde de inte vanliga tv-kameror som man kanske hade trott, utan riktiga filmkameror med 35mm! Dessutom hade de scannat om filmen inför blurayutgåvan och restaurerat ruta för ruta där de tagit bort smuts, repor, allmänt åldrat jox...

Dra åt helvete vilken bild, den är helt fantastisk! Inte en chans att man ser att den snart är 30 år gammal! Dessutom har de haft vänligheten att mixa om ljudet i DTS, så inte heller där kan man klaga på något...

Tyvärr var kameramännen inte de bästa för konsertfilmande, men det har fortfarande blivit en riktig kalasrulle! Tillsammans med ett kommentatorspår med Brian May (gitarr) och Roger Taylor (trummor) blir det ju ännu bättre, där de sitter och snackar, skvallrar och gnabbas i största allmänhet.
"Titta, ett gitarrsolo utanför bild! Är det verkligen du som hörs, Brian?" "Jag? Jag tror det, jag minns inte..." =D


I morron ska jag vara duktig och göra saker, så det är väl lika bra att gå och lägga sig innan det blir i morron?

/red
Fan, nu hann det ju bli i morron medan jag kollade upp lite fakta, haha...

Kommentarer
Postat av: Tess

men va fuck, du som så gärna ville ha MINA frågor får väl ta och svara på dem då - blir ju nyfiken! vem slänger du till hajarna?!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback