Sjuka pengar...

Idag spräckte jag min dagsbudget.

Eftersom det redan när det knappt blivit ny månad blev mycket månad kvar i slutet av pengarna har jag haft en maxbudget per dag att hålla mig till och än så länge har det gått bra.

Så när jag såg i Metro/City (vilken det nu var) att Netonnet hade galet billiga usb-minnen var det jag som tog mig till Slagsta och inspekterade nya butiken. Inte alls lika lättöverskådlig som den i Veddesta, men 8gb usb-minne för 249 spänn klagar jag inte på!
Min andra stora usb-sticka har gömt sig nånstans och jag behöver få över några stora filer till farsans nya laptop och nej, jag vill inte bränna dvdr bara för det... ;)

Nåja, min budget håller ett tag till, men det blir värre nästa vecka när rikskupongerna tar slut, då blir det knapert på riktigt om jag nu ska lyckas med både Fotomässan och Smaklösa. Det blir mycket billigkäk och matlådor!


För övrigt har jag hittat en ny sak att reta mig på på jobbet! ;)

På samma lön som det drogs tjänstlediga dagar för farmors begravning hade jag sjuklön några dagar vilket i sig är helt korrekt.

Jag blev helt groggy en måndag och gav upp efter lunch, var hemma några dagar och återinträdde i tjänst på fredagen.

För detta fick jag tisdag-torsdag med sjuklön, dvs 80% av lönen. Inga problem.
Måndagen drogs i sin helhet som karensdag.

Vänta nu, jag jobbade tills de andra klarat av sina luncher innan jag gick hem, vilket borde innebära mellan tolv och ett. Eftersom jag började jobba sju, har jag då jobbat gratis i drygt fem timmar?

Som vanligt, jag frågar aldrig chefen först, eftersom han då ser sin chans att kollra bort mig, hävda att så är det och sen börja rya om nåt helt annat så man tappar tråden.

Istället har jag gjort lite research på nätet, i lagtexter och på forum. Som vanligt ställer det till det att vi inte har något kollektivavtal. Svenska lagar är luddiga som fan och ganska klena i sina krav, allt baseras på att man har kollektivavtal som drar upp linjerna. Lagtexten (
Lag (1991:1047) om sjuklön) säger ingenting egentligen, så då får man leta vidare!

Enligt Lärarnas Riksförbund (Karensdag - vad gäller?) ska lön utbetalas för den tid man varit på jobbet fram tills man går hem, tiden efter detta räknas som karensdag. Speciellt lydelsen "Det finns ingen nedre gräns för hur kort en karensdag kan vara" gillar jag skarpt.

Efter lite frågor på några forum (mail till Försäkringskassan gav svar av sorten Goddag Yxskaft trots förtydligande) verkar det också stämma, om man går hem tidigare en dag är resten av arbetsdagen karensdag och man ska ha lön i vanlig ordning för den tid man varit på plats.

Det ska bli mycket intressant att se hur det går när jag konfronterar chefen med detta...

Kommentarer
Postat av: Jon

Hur har det nu gått med konfrontationen av chefen? Får du några stålars för dina fem "gratistimmar"?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback