What to do, what to do?

Shoppade ett styck hårddisk innan jag stack söderut och det innebar en uppfriskande nyinstallation av XP på en tom disk... Gott!

Men tro inte att det gick smidigt...

Min backup har funkat än så länge, rätt mappar kopierades, alla inställningar stämmer, diverse uppgraderingar av program - men inget knasigt på den fronten.

Däremot har krascherna fortsatt som jag brottades med redan innan.


Då small det lite då och då med efterföljande resetknappstryckning och omstart. Varje gång stannade uppstarten vid en inkonsekvenskontroll av diskarna, ständigt samma två partitioner.
Nu när burken dök med även de två gamla diskarna inkopplade blev det riktig cirkus.

Upplägg:
C: är systempartition och D: ren lagring (som är tom än så länge) - detta är nya disken
E: är gamla systempartitionen och F: är lagring - näst nyaste disken som är proppfull
G: är ren lagring på egen disk, äldst i trion.

E: och G: är de som ständigt inkonsekvenskontrollerades förr och de spökar också nu efter nyinstallationen.
Nyss blev det kontroll på E, G, C, omstart, E, G och sen äntligen XP... Tog ju bara tio minuter sådär...

Nu har jag ryckt ur de gamla diskarna och än så länge rullar det. Få se om även denna disk behöver kontrolleras titt som tätt eller om det är någon av de gamla som spökar.

En tanke finns också att det kan vara ett minnesproblem. Redan när jag byggde ihop burken sommaren 2004 fick jag flytta runt de två minnesbankarna i de tre slotarna för att det skulle funka, jag lyckades inte ens installera XP innan dess.
Testade minnena med Memtest för något år sen och det var inga problem.


Man kan lugnt säga att jag är lite trött på detta nu. Är det något annat hårdvarurelaterat problem än hårddiskarna är det läge att börja grotta i datorkomponentdjungeln har jag bestämt mig för i alla fall.

Då har vi två frågor.

Ska man återanvända det som går av chassi, nätagg (som jag bytte för typ ett år sen), dvdr och bara byta moderkort, minnen, processor, grafik..?
Eller ska man satsa på helt nytt rakt av?

Komplett har diverse uppgraderingskit, men antingen är de för speltokar med dyra grafikkort (det enda jag spelar är Winamp) eller för hemmafamiljer som surfar. Inget mittemellan för oss som surfar, donar lite i Photoshop, tankar film, lyssnar på musik och matar film till tvn via tv-out. Var är vårt kit? ;-)

Jag vill ha det så tyst som möjligt utan att det brakar iväg kostnadsmässigt dessutom, har ju burken på 24/7 och den är ju inte tystast när man ska slagga, även om den står så långt bort i rummet som möjligt från sovalkoven.

Gah, alla dessa hötappar!

Kommentarer
Postat av: Eow

FFS. Jag har ju sagt att jag ska upp nu ;) Räcker inte det? :D
Jag kommer upp helgen 28e. Fredagen ska vi på Sjätte tunnan och leka medeltid med medeltidskamrater men du är så välkommen också. Lördagskvällen är planerad vara lugn ihop med mina spättor men på dagen samt på söndagen så är det inga direkta planer än så länge. Tror hemresan är på söndagskvällen så.... =)

2008-03-04 @ 08:04:09
Postat av: Eow

HAHA. Det blir en jättelugn kväll faktiskt ;)Jag och mina töser ska mysa. Jag är så fattig att jag inte har råd med massa party. =)

Skulle egentligen har använt påsken åt en ny roadtrip med Tank men det fanns inte pengar. Så nu spar jag som sjutton för att kunna roadtrippa i sommar. :D

2008-03-05 @ 08:21:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback