Besätt eldställningarna!

Lön är kul att få.

Lön där det något otippat dras sex obetalda semesterdagar är inte riktigt kul att få.

Jag hoppade med andra ord till lite när jag fick lönespecen i näven i förra veckan. Summan längst ner var över tretusen spänn lägre än vanligt..?

Obetald semester 0624-0627, 0703-0704  6 st -1012,00 -6072,00

I helgen har jag gått igenom kalendrar för att räkna lediga dagar, jag har läst Semesterlagen (jävla snömos till juridisk text) och funderat på hur fan de kan komma fram till att jag bränt såpass mycket mer än de dagar jag tjänat in.

Jag började för exakt ett år sen, den 23 juli, och har under året tagit 23 semesterdagar enligt mig. Man tjänar in 2.08 dagar per månad i semesterlön, men det är nu det börjar krångla till sig. Får jag två dar för de dagar jag jobbade i juli? Hur dras det rent praktiskt, om jag tar semester två dagar en månad, är det de dagar jag tjänade in den månaden som dras då eller från föregående månad som är färdigjobbad?

Har begärt en lista från chefen på vilka dagar de dragit egentligen (har ju flyttat under året så en del lönespecar ligger i nån flyttlåda i källarförrådet fortfarande) för att jämföra med vad jag kommit fram till.
Men den listan lär jag ju inte få se förrän om en månad, den enda som kan lönesystemet är tanten som kommer en gång i månaden för att fixa löneutbetalningarna... *suck*

Men hur jag än räknar kan jag inte få ihop det till att dessa sex dagar blir obetalda... Hur många dagar tror de att jag varit ledig egentligen? ..eller hur räknar de intjänade dagar?


Allt är ju inte som på vanliga arbetsplatser där jag jobbar, det tror jag har framgått vid det här laget. Bara en sån sak som rikskupongerna.
De dyker upp en gång i månaden och det är ju trevligt, subventionerad lunch lyfter jag på hatten åt!

Men i juni var jag och käkade med butikschefen (som jag aldrig käkat med förut, butiken måste ju vara bemannad) på ett ställe vi inte är på så ofta och där lyckades jag glömma kvar mitt häfte... Som tur var så var det inte så mycket kvar av häftet, men ändå... Alltså såg jag fram emot att nästa häfte skulle dyka upp.

Men det gjorde det inte. I juli får vi inget häfte. Så är det bara. Fråga mig inte varför. 

Jag har inte frågat chefen, jag har liksom gett upp hoppet om det där stället. Försöker att ha så lite att göra som möjligt med honom.


Men nån har skitit i ett blått semesterskåp, den saken är klar!

Nu är det krig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback