Grammis 2008 - dags att omyndigförklara större delen av svenska folket?

Lyckades missa större delen av sändningen och ramlade in just när priset till årets nykomling delades ut. Det priset gick bra, men en hel del annat får mig att börja tvivla...

Okej, en sammanfattning av toppkategorierna och ursäkta på en gång för versalerna, men jag orkar fan inte sitta och skriva om allting...


ÅRETS DANS/HIP HOP/SOUL
ADAM TENSTA ? IT?S A TENSTA THING
FAMILJEN ? DET SNURRAR I MIN SKALLE
KEN ? ÄNTLIGEN HEMMA
MANGE SCHMIDT ? KÄNSLAN KOMMER TILLBAKS
PETTER ? GOD DAMN IT

Vann gjorde Adam Tensta och det gillar vi! Inte så att jag ogillar Petter, men i somras jobbade jag på Rookiescenen på Hultsfred och gissa en gång vem som hoppade upp på scen och rev av en halvtimme som fick oss vakter att vända på skallen. Inte alltid det är musik man uppskattar på vår lilla scen, haha...

ÅRETS NYKOMLING
ADAM TENSTA ? IT?S A TENSTA THING
MAIA HIRASAWA ? THOUGH, I?M JUST ME
OH LAURA ? A SONG INSIDE MY HEAD, A DEMON IN MY BED
SALEM AL FAKIR ? THIS IS WHO I AM
SÄKERT! ? SÄKERT!

Här zappade jag in och första kategorin jag såg gick ju utmärkt - Salem Al Fakir har hörts enormt mycket mer i media än de andra. Helt rätt, hans platta är helt fantastisk! :)

Sen går Carl Bildt upp på scen i en.. tja, grönspräcklig kavaj, militärmönstrad typ. Jag trodde det var en imitatör först... Cool!

ÅRETS GRUPP
KENT ? TILLBAKA TILL SAMTIDEN
MANDO DIAO ? NEVER SEEN THE LIGHT OF DAY
SAHARA HOTNIGHTS ? WHAT IF LEAVING IS A LOVING THING
THE ARK ? PRAYER FOR THE WEEKEND
THE HIVES ? THE BLACK AND WHITE ALBUM

Nu började saker och ting gå åt helvete. Om jag kommer ihåg rätt röstade juryn upp Sahara Hotnights och The Ark i ledning, men folkets röstande gjorde ju att de introverta navelskådarna i Kent seglade om. Bäst är kommentaren från Expressens liverapportering på nätet: "Applåderna är måttliga" :-D
Nä, The Ark eller Sahara skulle vunnit i min värld.

ÅRETS ALBUM
KENT ? TILLBAKA TILL SAMTIDEN
LARS WINNERBÄCK ? DAUGAVA
SAHARA HOTNIGHTS ? WHAT IF LEAVING IS A LOVING THING
SALEM AL FAKIR ? THIS IS WHO I AM
SÄKERT! ? SÄKERT!

Här fortsätter det barka åt fanders. Efter juryns röster ligger Sahara Hotnights och Salem Al Fakir först, men återigen blir det gnällgänget från Eskilstuna.
Seriöst, såvitt jag vet har de haft en hit från den plattan, medan både Sahara och Salem har haft klart större framgångar än så.
"Tack alla ni som hatar oss" sa de från scen och Petter ställde sig upp och sträckte armarna i vädret! Gapskratt och reeeespect från Alvik, hahaha...

Sen kom Amanda Jenssen och herrejösses... Hon klarade sig rätt bra i Idol, men detta var ju katastrof...

ÅRETS MANLIGA ARTIST
LARS WINNERBÄCK ? DAUGAVA
MONEYBROTHER ? MOUNT PLEASURE
MÅNS ZELMERLÖW ? STAND BY FOR?
SALEM AL FAKIR ? THIS IS WHO I AM
TIMBUKTU ? OBEROENDEFRAMKALLANDE

Inget snack, heja Salem!

ÅRETS LÅT
LARS WINNERBÄCK I DUETT MED MISS LI ? OM DU LÄMNADE MIG NU
MANGE SCHMIDT FEAT. PETTER ? GIFTIG
SAHARA HOTNIGHTS ? CHEEK TO CHEEK
SALEM AL FAKIR ? GOOD SONG
THE ARK ? THE WORRYING KIND

Okej, kategorin det haussats om mest, ingen jury - bara svenska folket. Redan där började jag ana vartåt det barkade...
Fem bilder på de medverkande. Först slocknar Salems bild, vilket inte är helt otippat - just den låten har jag inte hört mycket av på radio.
Sen rök Mange Schmidt lite oväntat faktiskt, den där vissellåten har ju vevats hur mycket som helst...
Nästa att försvinna var The Ark och jag tror faktiskt att folk har "tappat" den låten lite sen katastrofen i ESC-finalen.
Kvar är Winnerbäck och Sahara Hotnights.
Jaha, av de låtar som är nominerade vinner den jag inte kan minnas att jag hört överhuvudtaget?

Jodå, jag lyssnar mycket på radio, både reklamstationer och P3 - men jag kan ändå inte dra mig till minnes att jag hört den. Slätstruken?


Okej, vad kan då detta bero på?

Mycket skyller jag på media. Så fort Kent gör något överhuvudtaget hyllas de som fan av alla proffstyckare och det ska huggas i sten att de är Sveriges största rockband och så vidare.
Musiktyckare och modetyckare har här något gemensamt: de bestämmer innan vad gemene man ska tycka om innan någon annan har hunnit bilda sig en uppfattning överhuvudtaget. "Om ett halvår är det blommigt, grått och trekvartskjolar som gäller" och "Om en vecka släpps Kents nya platta som är helt fantastisk".
Det senare uttalandet kan rendera i helt sjuka reklamkampanjer från skivbolagen som trumpetar om "nya succéplattan" innan den ens nått skivdiskarna! Vaihelvete?

Jag lattjade lite med en idé till c-uppsats kring ämnet hype i media och hur de-som-själva-tycker-de-bestämmer påverkar folks uppfattning och/eller försäljning, men vad ska man jämföra med? Lite svårt med vetenskapligheten där... ;)

Sen tror jag att Internet spelar en stor roll, framförallt i att vispa upp stämningar.
Jag tror inte för ett ögonblick på att uppåt 40% av de som röstade i Årets låt röstade på Winnerbäck (har för mig att Alsing nämnde den siffran) utan det är nog ett utslag av nåt upprop på Internet om att "rösta på Lasse". Det måste vara fullständigt omöjligt att få den siffran när både The Worrying Kind och Cheek To Cheek finns i samma omröstning...


Till sist - skäms på Grammisgalan och Winnerbäck! "I duett med Miss Li" står det överallt, också på Grammis.se, men vem var det som ensam stod på scen? Visst, han tackade henne men det minsta han kunde ha gjort var att dra med henne när han ändå gick förbi hennes bord på väg upp på scen... Skäms!


Likaså tycker jag oerhört synd om tjejerna i Sahara Hotnights. Nominerade i tre tunga klasser (Årets album, grupp och låt) men de åker hem utan en enda. Väldigt trist för en grupp som åtminstone enligt mig släppt en kalasplatta, äntligen fått sitt stora genombrott, turnerat som tusan och spelats praktiskt talat hela tiden på radio...


Men det om det.

Kungen av Grammisgalan 2008 är ändå
Salem Al Fakir!

Killen sprudlar av begåvning, hans platta är rolig med massa korta spår, men också med helt fantastiskt bra låtar - en grymt värdig vinnare!
Specialtack till Bull som fick mig att börja lyssna på honom! :)

Det här blev långt, nu ska jag sova.

Kommentarer
Postat av: Nicklas

Har Hotnights fått sitt genombrott i år? Har du bott under en sten dom senaste 10 åren?
Tvivlar också på att det är upprop på internet som gav Winnerbäck låtsegern, den har tillexempel legat högt på tracks (i rätt många veckor tror jag dessutom) och den är älskad av många.
Sen handlar dessutom inte priser om vem som har hört och synts mest utan om vem som har varit bäst (angående ditt resonemang om nykomlingskategorin)

2008-01-10 @ 01:31:36
Postat av: *bull*

Haha ja tänka sig att även jag har nåt vettigt att komma med ibland! =)

2008-01-10 @ 19:21:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback