Det var inte mitt fel!

Jag skyller allt på Tossa, Gubben och Rasmus!

Visst, det var bokat att man skulle till Lidingö och dricka sprit i lördags, men klivet därifrån ner till Vikingterminalen och istället ta Cinderella till Åland och tillbaka är rätt jävla stort skulle jag vilja påstå...

Så det gick ju som vanligt kan man säga. Uff...


Fast passa er om ni ska åka med Viking Line, deras kontrollsystem innan man kliver på skutan ligger inte flyget långt efter numera...
Hämtade dörrkortsnycklarna i infon, gick igenom vad som bäst kan beskrivas som en tunnelbanespärr (dra kortet och grinden öppnas) och vi tog rulltrappan uppåt för att komma till de långa landgångarna. Men vi slussas in i ett rum utmed gången och vi trodde först att det var nån skev tullkontroll när vi skulle ut ur landet..?

Jo, kontroll var det allt, men inte på det sättet vi trodde. Upp med väskan på ett rullband och in i röntgenapparaten... Jaha, där öppnades min väska och de öl vi tänkt pimpla i oss i väntan på taxfreens öppnande plockades bryskt ur, likaså två burkar Red Bull. En gubbe som stod bredvid mig blev av med ett paket kex. Helt sjukt.
Ur Rasmus väska försvann högtalarna vi tänkt koppla till min iPod, där försvann musiken...

Nu förverkades inte detta utan vi fick kuta ner till entrén och knöla in allt i ett värdeskåp innan vi återvände för ny röntgenvända.

När jag åkte på Sjöslaget med Silja Line i höstas gick jag ombord med Partybandaren<tm> i näven - det var ingen som sa nåt då.

Men Gestapogänget på Viking tyckte annorlunda.

I regelhäftet vi hittade i hytten stod det för all del i reglerna om musikanläggningar, medhavd mat osv, men också att inköp från taxfreen inte fick konsumeras ombord. Den regeln sket vi i. ;)

Så på vissa sätt är Viking Line stenhårda, men när det gäller vissa andra regler är det tydligen inte lika noga.
Vi skulle kasta loss 18.00 och taxfreen brukar ju öppna typ en kvart efter det, så vi tog en sväng runt båten i väntan på det. Det första vi gör är att hitta en öppen pub! In och köpa öl...
Medan vi sitter där gott och väl en halvtimme och tittar på kajen vi bevisligen ligger kvar vid funderar vi över hur de kan ha puben öppen medan vi fortfarande var förtöjda? Vi kom fram till att de för all del kan ha sökt vanligt utskänkningstillstånd för att kunna ha öppet även när de ligger vid kaj.
Men så gick jag och rekade öppettider för taxfreen och fann till min förvåning att den redan var öppen..?

Det är här jag inte får ihop det längre.
Vi ligger vid kaj i Sverige och Viking Line har butiken öppen där de säljer starksprit skattefritt?

Så mycket för att följa regler.


Men jag hittade en Cap'n Morgan Spiced Gold så nu kan jag göra Fidel Castro igen! :-D


För övrigt vet jag inte vad jag ska tro om stället jag jobbar på...

I kassan har vi vita plastkassar för de kunder som behöver en påse, det är ju inte alla som bara köper en 20-litershink olja eller två fat spolarvätska. Vita kassar, en storlek, inget tryck. De är ju billigast.

Men idag stod det en pappkasse med en massa plast i när jag kom till kassan idag (Sandra har slutat och jag är den som kan kassan bäst av de i butiken, alltså hamnade jag där) och jag trodde det var skräp som skulle kastas.
Ånej, när chefen dök upp en stund senare plockade han undan lådan med kassar (som för all del nästan var slut) och körde in pappkassen där istället - då gick det upp för mig.

Om det är en kund som behöver en påse ska jag alltså dra upp en skrynklig och högst begagnad kasse till honom/henne. En påse från Coop Forum, Ica, Guldfynd...

Jamen så fantastiskt! Våra kunder ska lägga våra varor i en påse som gör reklam för våra konkurrenter!

Jag blev så jävla förvånad att jag blev stum, bokstavligt talat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback