Den är död!

På sistone har jag tyckt att det inte har varit nåt riktigt klös i basen när jag kört musik eller vevat film i stereon. Jag brukar slå på stereon när jag kollar på tv för att få lite bättre ljud (har man ett 5.1-system ska man väl använda det, hehe) men för ett tag sen märkte jag att det var bättre bas i tvn än i min subwoofer..?

Tänkte att jag får köra en ny inställning av ljudet (har inte gjort det sen jag flyttade), men när jag gjorde det häromdan och inte fick nån förbättring tyckte jag att det började osa katt.

Så nu har det felsökts jävlar!

Först igång med recievern och in i menyerna och grotta, suben kanske var avstängd i nån inställning jag råkat trycka in? Nähä, så var det inte.
Sen fipplades det med inställningar som fan, men utan framgång.

Hm, det finns lite vred och olika ingångar på suben i sig, om jag testar där då? Nähä.

Suben är kopplad på lågnivå (eftersom den är aktiv, dvs strömförsörjd) och där kan man fuska lite genom att dra extrakablar från fronthögtalarnas utgångar för att få lite mera tryck. Nope, ingen skillnad där heller.


Efter lite frågande på webForum följt av mera testande kom jag fram till att det antingen är suben som är död (strömmen är på och säkringen i den är hel) eller så är det lågnivåutgångarna i recievern som gett upp, då jag testat med flera olika av dom.

Till slut fick jag ett tips om att koppla in nåt helt annat i suben, typ en mp3spelare. Sagt och gjort!
Som tur är har jag en y-kabel med en 3,5mm plugg i ena änden och två rca i andra, så ner med volymen i botten på iPoden, i med kabeln och så höjer vi...

Inte ett skit hördes.

För säkerhets skull kopplade jag in iPoden i recievern och eftersom jag då fick höra The Ark är det i alla fall inget fel på kabeln.


Alltså är antagligen min subwoofer stendöd. :-/

Sicket sammanträffande då att jag satt och snackade med Harnis på Icq och surfade nya grejor från harman/kardon idag då... ;-)
Vore trevligt att ha en blå volymkontroll, men samtidigt bär det mig emot att hiva iväg en reciever, fem högtalare och en subwoofer bara för att den senare inte funkar.

Recievern går väl att sälja, men ett noname (typ) 5.1-system med trasig sub? Njaa...


Jag får kolla på lite Jeff Dunham och fundera...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback