Så blev det sent igen...

Nu har jag suttit alldeles för länge framför YouTube igen...

Fick ett infall när jag fipplade med en ny playlist i Winamp att peta in en massa gammal schlager från 80-talet och sen var ju inte steget långt till att börja rota på YouTube... ;-)


Vi börjar lite lätt med Israels bästa bidrag genom tiderna - och då menar jag inte den där Dana International... Nej, två polare som sjunger en låt som på svenska heter Latmaskarna Sång, där texten handlar om att ta det lugnt, det ordnar sig, spänn av... Som Just D's Relalalaxa ungefär. Det blev ju naturligtvis ett jävla liv i Israel där en sån livsstil inte direkt uppmuntras... Kulturministern skulle avgå och allt vad det var. Men det gjorde han inte.
Men de åkte till finalen i Belgien (eftersom Sandra Kim vann året innan) och står på scen som kopior av Blues Brothers - svarta kostymer, vita skjortor, svarta slipsar, svarta skor med vita strumpor och svarta solglasögon. Det var bara hattarna som saknades... Och koreografin ska vi bara inte tala om, den är ... makalös!

Så klockrent när dirigenten presenteras och utan att röra en min drar han upp ett par solglasögon ur kavajfickan, tar på sig dom, bugar, vänder sig om och slår igång orkestern. Världsklass!

Tyvärr är videon nåt omåttligt osynkad och med en bildkvalité från en mycket gammal och vältittad vhs, men det gör ju inget...
Sverige med Lotta Engberg och Bogaloo (den som inte fick heta Fyra Bugg och en Coca-Cola...) slutade tolva.

Titta och njut:
Datner & Kushnir - Shir Habatlanim från 1987!


Sandra Kim nämndes ju tidigare och jisses vad man satt och glodde året innan, hehe... En 15-åring som gick och vann hela spektaklet var rätt imponerande! Carola kan slänga sig i väggen, hon kom bara trea i den där gula sparkdräkten - här ser vi hur en vinnare ser ut, det skulle vara axelvaddar för att ta hem schlagerfinalen! ;-)
Sverige kom fyra med Lasse Holm och Monika Törnells E' de' det här du kallar kärlek.

Sandra Kim - J'aime La Vie från 1986!
(senare kom det fram att hon bara var 13...)


Okej, dags för schlagerkungen att göra entré! Han vann 1980, han vann igen 1987 och han skrev låten som vann 1992 - Johnny Logan äger ESC!
Först ut är givetvis vinnarlåten från 1980, den med texten som tilltalar mig något så oerhört. I videon är framträdandet ganska lamt, det märks på alla möjliga sätt att det just varit 70-tal, så singelversionen är mycket bättre - men då ser man ju inget... ;-)
Tomas Ledin kom på tionde plats med Just Nu.

Johnny Logan - What's Another Year från 1980!


Sedan var han alltså i samma final som Datner & Kushnir (som för övrigt slutade på åttonde plats) och sopade hem det ganska överlägset med låten som än idag står sig som en av de populäraste schlagerlåtarna genom tiderna. Första gången han vann hade han inte skrivit låten själv, men det gick ju rätt bra att göra det också.
Det märks att vi är djupt inne på 80-talet, pyramiden med glastoppen och det där stora klotet kommer jag så väl ihåg...

Johnny Logan - Hold Me Now från 1987!


Gaaah, jag kan inte låta bli! När det blev sånt rabalder om Carolas tredjeplats 1983 var man ju tvungen att titta året efter på de där brorsorna - och så går de och vinner! :-D
Jag kommer så jävla väl ihåg att när jag rundade hörnet på vårt hus på väg till skolan på måndagen så sjöng jag på låten, haha...
En kul detalj med bakgrunden är de där röda plupparna, det fanns ett helt gäng av dom och de arrangerades om inför varje bidrag, så alla hade sin egna konstiga figur så att säga. Så när omröstningen var klar, Herreys hade vunnit och traditionsenligt framförde låten igen hängde det en stor röd etta bakom dom - en så enkel men genialisk och kul grej att göra!

Herreys - Diggi-Loo Diggi-Ley från 1986!


Man måste säga att 1987 var ett grymt bra år. Inte nog med kungarna från Israel och schlagerkungen, Italien kom trea med en av de bästa låtarna genom tiderna...
Duon ser ut som Lejonkungen möter Rick Astley ungefär, men huj vad de sjunger! Umberto Tozzi är han med manen (som ser ut som han Eirikur från Island) och Raf han som inte kan sjunga utan att blunda och mellan varje strof sänker micken... ;-)
Men jävlar vilken kalaslåt det är!

Umberto Tozzi & Raf - Gente Di Mare från 1987!


Nu måste jag nanna kudde för länge sen... Förbannade YouTube! =)

Kommentarer
Postat av: Lill

Snygg blogg. Skummat igenom och texten verkar vara intressant. Kommer tillbaka o läser mer någon annan kväll. Du verkar lite depressiv till o från? Jag har just haft besök av mina grannar, de kom tillsammans på sin fyrhjuling med släpet påkopplat. Ett släp fullt med hästbajs, vilken tuuur jag har, jag fick alltihopa! Gömde högen under en presenning, så vädrets makter o tjuvar inte ska stjäla det av mig innan morgondagen.
Jag har underbara grannar.

2007-05-28 @ 00:08:19
Postat av: Eow

Weee.. Israel had ejag koll på innan men så tog de bort den... Kul att du hittade den igen... =)

Postat av: Tess

Logans härligt plågade min säger väl allt ;-) Att han sen har en fäbless för vita tajta byxor kanske är mindre vackert...

2007-05-28 @ 12:30:14
URL: http://tessanrocks.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback