Politik och trafik

Hittade Handels medlemstidning i lunchrummet idag och i brist på bättre bläddrade jag igenom den när jag käkade. Hugaligen!

Maken till sossepropaganda får man ju leta efter! =/

Det var allt från notiser om "borgarnas" påhitt (kommer inte ihåg exakta ordalydelser, men de var faktiskt rätt grova, nästan så man väntade sig 'borgarpack' i nästa mening) till kolumner om nu var det nya tag, nu ska vi återta makten från högerblocket!

Herregud vad glad jag är över att inte vara med i Handels! Exakt vad är det som säger att jobbar man inom handeln så är man sosse? Jag jobbar inom handeln och jag är fanimej ingen rödtopp! Men enligt facket är det tydligen så och då ska man, via fackföreningsavgiften, skänka rena ekonomiska bidrag till ett politiskt parti... Förutom att stå ut med allt snömos i tidningen.

Visst, som tur är så står det dig fritt att inte vara med, men sossarnas paroll 'alla ska med' skiner igenom även på fackets nivå. I en artikel om ett lager av något slag (kommer inte ihåg exakt var) sade klubbordföranden nöjt att av 50-talet anställda var alla med utom en, "men han tycker väl det är tuffare att vara kompis med chefen" - och den lydelsen kommer jag ihåg ordagrant!

Hur i hela glödheta helvete kan man ha den inställningen?

Jag blir inte heller klok på varför fackföreningar ska vara så förbannat politiska för. Om vi nu bortser från historien för enkelhetens skull och ser på hur det är idag så är fackföreningar de enda som spänner över stora delar av befolkningen som är uttalat politiska och då enbart (såvitt jag vet) åt vänster.
Tänk om ICA skulle säga att av våra intjänade bonuscheckar kommer de skänka var fjärde till Folkpartiet eftersom de bäst överensstämmer med ICAs profil? Vilket jävla liv det skulle bli!

Nej, jag ska gå på DIKs nästa årsmöte och yrka på att vi börjar ge stålar åt Moderaterna - det är ju bara akademiker (dvs borgarpack) inom SACO ändå...

..eller hur var det nu?


Och nu över till trafiken!

När jag bytte till sommardäck såg jag att bromsskivan på höger bak inte var så sliten, alltså tar bromsarna rätt dåligt där. Sen dess har jag bromsat rejält hårt några gånger i veckan för att försöka få igång bromsoket - det är säkerligen bromskolvarna som har kärvat fast (de har gjort det förut) men med lite mer bromsande brukar de komma igång.

Mja, de senaste dagarna har jag hört ett malande ljud 'nånstans från bakvagnen' (omöjligt att höra vilken sida) och idag blev det riktigt illa. Jag hörde det väl när jag körde hem från jobbet och under vändan Torpa-A6-Torpa blev det etter värre och när jag parkerade här hemma var fälgen på höger bak ganska varm, alltså ligger bromsklossarna mot skivan. Kolvarna har alltså lossnat lite, men inte gått tillbaka, därav anliggningen mot skivan...
Suck.


Men skit i det, nu är det färdigjobbat för den här veckan, mat ska fixas å det snabbaste för nu börjar hockeyn, eftersom det är färdigjobbat för veckan blir det öl till mat och hockey, sen blir det Akademien och i morron bär det av mot Gotland!

Tjoho!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback