Figurativt rockar!

Nu i helgen har det varit Svensk Blåsmusikfestival här i stan för tionde året på rad, första våren jag bodde här drog de igång och det har varit en riktigt trevlig tradition!

Det är baserat på en massa olika saker, grundpelaren är parader genom stan mest hela tiden med alla medverkande orkestrar och kårer, sen är det scener lite överallt, stor scen i Rådhusparken för lite finstämdare musik, konserter och workshops det kostar pengar att komma in på och inte minst slutklämmen med tatoo på Per Brahe Gymnasiets gård... För att inte tala om alla spontangrejor som inträffar när spelsugna musiker går omkring med instrumentväskorna på stan - rätt vad det är står det fem-sex pers i ett hörn och jazzar loss och improviserar så det står det härliga till! =)

Under åren har man sett en massa parader, en massa konserter och ett och annat spontant figurativt framträdande. Jag kommer speciellt ihåg Ryska Flottans Östersjökår från Kalininggrad som var ett rätt stort gäng som först skulle spela på Hovrättstorget och sen paradera iväg på Östra Storgatan därifrån. När de kom dit och ställde upp sig tyckte de att torget var större än de hade väntat sig, så de sa att äh, vi kör figurativt!
Öhm, det är fullt av flaggstänger, stora krukor med blommor och inte minst en rejäl balja med en fontän mitt på torget, men det brydde de sig inte om!
Jaha sa speakern, vi får visst flytta på oss lite här... Sen kom det ett av de skickligaste framträdandena jag sett i hela mitt liv - att köra figurativt är svårt, inte minst när man ska spela något utantill samtidigt, men dessa gubbar klarade det galant, samtidigt som de undvek flaggstänger och blomkrukor... Makalöst!

Sen gick de iväg utmed gågatan. Den är inte bredast i världen (jag har själv paraderat där ett par gånger) så fyra i bredd är max, sen är man ute i en rännsten och sen kommer det träd - dessutom är det stenbelagt. Ryssarna klämde ihop sig sex i bredd och gav sig iväg... :-D


Men idag var det alltså tatoo! En av de saker som det är inträde på, men det står jag gladeligen ut med! I år var det Marinens Musikår, Arméns Musikkår, Arméns Trumkår, Livgardets Dragontrumpetarkår, Sövaernets Tamburkorps från Danmark och Gunhild Carling & Family.
De sistnämnda hade inte mycket med tatoot i sig att göra, men jävlar vad roliga de var! Svårt att beskriva, men blanda vau-de-ville med amerikanskstämd banjo, tysk säckpipa, ett bisarrt trumset och ett knippe trumpeter och tromboner så börjar det likna nåt... Oväntat men riktigt skoj!
Den militära musiken var precis som man väntade sig, mäktig som fan, ett gäng marscher man kände igen, figurativa uppträdanden som det spontanapplåderades åt ett par gånger och helt enkelt en upplevelse!

Livgardets Dragontrumpetarkår måste nämnas speciellt eftersom jag utelämnade en sak om dom - de var beridna... Japp, arton hästar knallade in på plan med varsin musikant ovanpå! Jag stod så att jag såg dom lite innan större delen av publiken fick syn på dom, så jag lyssnade lite extra och japp, det gick verkligen ett sus genom publiken när de insåg att det var till häst...
Skickligt är ju bara förnamnet! Spela sin stämma är en sak, utantill kräver en jävla massa repande innan det sitter, spela med en hand och manövrera en häst med en egen vilja med den andra hande och dessutom få iväg kusen åt rätt håll i de figurativa momenten - allt det tillsammans häpnar jag inför... Otroligt!

Kan ju avslöja att killen som satt och bankade på två pukor på hästen, han hade inte nån vanlig halvspinkig kuse som de andra - nä, han hade en stadig nordsvensk!

(japp, två av kusarna gjorde tvåan och lämnade sina bomärken, haha)

Som slutkläm marscherade alla kårer in på plan under den mäktigaste Under Blågul Fana jag varit med om (shit, jag får gåshud bara jag skriver detta) och japp, Carling &Family var med där också! Sen drog de några gemensamma marscher innan allt var slut, tapto blåstes och de marscherade ut...

Över två timmar! Heja!


Då var jag lite frusen (glömde kepan hemma) så jag travade hemåt och mötte givetvis alla som suttit hemma och förvärmt och nu skulle ut på krogen...
Tjoho...

Jag ska krypa upp i soffan med en påse godis och glo på tv.

Kommentarer
Postat av: Eow

Tatoo till häst är coolt. Jag har sett det ett par ggr själv. De är duktiga... =)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback