En dag i fortskaffningmedlens tecken

Vilken dag!

Till att börja med var det kalasväder, strålande sol och varmt å gott - aldrig fel!

Dagens stora begivenhet var gokart och utgång med jobbet på kvällen, men först tog jag cykeln och trampade bort till Atteviks mittemot Bilprovningen där de har sin lastbilsverksamhet.
Fordon 1: cykel (Soda citybike)

Scania är inblandat i något som heter Young Truck Driver Of The Year, en tävling sponsrad från EU med deltävlingar i 28 länder... Fyra deltävlingar i Sverige, final i Södertälje i juli och vinnaren går till Europafinal så småningom.
I detta är farsan inblandad också! För att göra en lång historia kort kör farsan omkring lastbilar åt Scania till diverse firmor som sätter på en massa lull-lull (tack Christer Glenning för den underbara termen!) på bilarna och kör tillbaka dom till Södertälje. Eftersom trafikpoliser har en förmåga att ha åsikter om det mesta om lastbilars framfart, vem vore bättre att ha som domare i en sån här tävling? ;-)
Alltså satte de upp en teknikbana på Atteviks där de körde omkring med
dragbil och trailer och fick poäng på hur bra de lyckades. Allt från att precisionsbacka till att stanna exakt med hjulen på vissa plattor eller manövrera på trånga utrymmen. Poäng på hur bra de lyckades och dessutom på tid.
Andra momentet var att köra en vända i Jönköping på ungefär tjugo minuter där de givetvis skulle hålla sig till trafikreglerna, men också köra så bränslesnålt som möjligt.
Jag var där i några timmar, kollade på hur killarna klarade sig, snackade med farsans kollegor och till sist hjälpte till med att plocka ihop banan och lasta in det i ett av släpen. Hur många vägkoner som helst och dessutom några pallar med pallkragar som allt staplades i - där fick jag till uppdrag att sätta mig i Atteviks truck och lasta på det hela. Där får man för att man jobbar på en varumottagning, haha... Men jag var ju faktiskt den ende med ett äkta truckkort där.
Fordon 2: gasoltruck på Atteviks, dessutom med dubbdäck (!)

De påstod att det var en gasoltruck, men jag såg ingen gasoltub och när jag kikade efter anslutningen för att se hur den såg ut hittade jag ett lock misstänkt likt ett lock till en dieseltank... Hmmm...
Hur som helst, Tomas var fortfarande ute med snålkörarna så vi skulle bara ställa undan bilen som använts till teknikkörningen - då frågar farsan "har du kört en sån här nån gång?" och jag visste genast vad klockan var slagen... Dags att uppfylla en pojkdröm! :-D

En kort vända på en uppställningsplats är väl kanske inte något att skriva om i CVt, men jag har fortfarande kört en stor jävla Scania! Dessutom var det inte helt lätt... Det finns automatlådor idag som också går att växla manuellt med, likadana som det börjar bli populärt att ha i personbilar numera, men denna hade givetvis manuell låda.
Klart annorlunda, det fanns bara tre växlar framåt och en backväxel, men med hög/lågväxel och vad farsan kallade för split hade varje växelläge fyra växlar - alltså helt plötsligt tolv växlar framåt! Kan säga att jag blandade bort mig bland knapparna på spaken när jag körde, hahaha...
Fast mäktigt var ju bara förnamnet! Sitta och ratta och se i de stora backspeglarna bakänden på släpet långt, långt borta, det var rätt häftigt!
Den var ganska lik den här, fast med annan lack och en trailer lik den i första länken...
Fordon 3: Scania R480

Sen trampade jag hem igen, slängde i mig lite käk och satte mig i gamla Bettan för att köra gokart på Torsvik!
Fordon 4: Volvo 245 GL

Gokart! Gokart! Gokart!
Jag har kört tre gånger tidigare, första två gångerna på inomhusbanan (trång och svår att köra om på) och en gång på utomhusbanan (lång och bred) och samtliga gånger har jag varit först över mållinjen i finalen! Så jag tänkte inte på några villkors vis försämra statistiken...
Men eftersom det var med jobbet så var det ju prestige så in i glödheta... Vi var så många att vi delades upp i tre kvalgrupper, alltså mycket tid till att kolla på de andra på banan och snacka taktik inför nästa kvalomgång. Efter första kvalet låg jag trea i vår grupp, men tappade två tiondelar i andra omgången och hamnade på startplats sex i A-finalen. C- och B-finalen gick av stapeln utan större problem och vi satte oss i kartarna och formerade oss för A-finalen...

Trångt som fan, det smällde rätt bra i kurvorna (trots att man egentligen inte får ha nån större kontakt mellan bilarna) och på grund av ett släpp på ett parti med dålig asfalt tappade jag två placeringar, men plattan i mattan igen och in i chikanen! Då kommer vår säljchef på utsidan om mig, men jag har innerspår och håller det stenhårt in i chikanen så att han får lyfta av och gå in bakom mig - men det gör han inte! Pang, bom och han satt som en smäck i däckbarriären och kom inte loss... Omstart!

Yes, jag startar återigen som sexa, gör en bra start och håller min plats genom första kurvan, kör om två stycken på de följande varven och tar mig nära topptrion. Precis när jag slipstreamar bakom trean och manövrerar för att göra ett försök kör tvåan som ett stolpskott, går emot, ställer sig på tvären i näst sista kurvan på varvet, trean panikbromsar och ställer sig också på tvären och sen hade jag ingenstans att ta vägen förutom att ställa mig på hejdarn. Eftersom bilarna har bromsarna bak svängde jag också runt innan jag brakade in i dom och sen kom de andra och byggde på högen...
Vi säger många fula ord om han som står längst fram i oredan medan banpersonalen kommer för att dra loss oss (backväxel finns ju inte) och typiskt nog drar de loss mig sist. Tack tack...

Hopplöst lååångt efter var det ju bara att finåka de sista två-tre varven innan loppet flaggas av. Dock blev många svartflaggade på sista varvet av nån anledning, det kubbades tydligen lite väl mycket när det skulle jagas ikapp igen, så jag kanske kom på nån bra placering i alla fall, jag har ingen aning. Banpersonalen påstod att bara han som vann tog sig i mål, men det håller jag inte med om - enligt min mening avslutades loppet med jättekraschen och jag kom fyra rent samvetsmässigt... ;-)
Fordon 5: Gokart

Sen körde jag hem, slängde mig i duschen, klippte två öl och gick ner till O'learys där det var käk på personalklubbens bekostnad och jag gick hem vid halv två nån gång.

Sicken dag!

Nu ska jag titta på hockeyn (som redan börjat, jävlar) och kanske beta av en film också.

Nästa vecka - kortvecka! Absolut Gotland som bekant i helgen och även om vi åker på torsdag kväll har jag tagit både torsdag och fredag ledigt, då kan man öla lite på Akademien på onsdag och slipper stressa på torsdag.

Mors!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback