Nej till bron, nej till bron, ingen bro, ingen bro!

Nej, det här är ingen hyllning till Glenn Killing I Manegen, även om det är bland det roligaste som gjorts under hela förra århundradet.


Det är bara ett stilla påpekande att är det för sent är det ingen idé att protestera...


De senaste dagarna har nämligen Banverkets planer på att bygga ut järnvägen genom Jönköping formligen exploderat i lokalblaskan. Rälsen går rakt genom stan och en stor del av Vätterstranden är i princip oåtkomlig på grund av en banvall som går utmed vattnet.

Nu vill Banverket höja banvallen till sex meters höjd, flytta ut den en bit i Vättern och dessutom lägga ett spår till så det är dubbelspår från A6 ner till stationen på Väster. Allt för att trafiken ska flyta smidigare.

Visst, det är välbehövligt med ännu ett spår eftersom det är ganska tungt trafikerat. Dessutom kommer godstågen från Nässjö, kör förbi A6, ner till Centralen, backar tillbaka till A6, väljer det andra spåret och kommer fram till rangerbangården på gamla flygfältet för att sortera vagnarna och köra många av dom upp till Torsvik.

Men nu ska vi ha i åtanke två saker.

- Dels jobbar Jönköpings Kommun, Banverket och en hel drös till för att bygga en höghastighetsjärnväg Stockholm-Göteborg via Jönköping. Denna planeras att dras söder om Munksjön med en station där.
- Dels finns det planer på att dra järnväg från Tenhult direkt till Torsvik, då försvinner majoriteten av godstrafiken från centrala stan och de backande tågen är ett minne blott.

Är det då så vettigt att mer eller mindre permanenta järnvägen genom stan genom att bygga ut den och göra avspärrningen ännu större? Banverket hävdar att de kommer göra stranden mer tillgänglig genom fler gångtunnlar, men alla som sett Norra Strandgatan vet att det är en bakgata med mycket trafik och minimalt med fotgängare.
Banvallen kommer dessutom höjas från nuvarande nivå till sex meter, det är ungefär samma höjd som från Undergången och bort mot A6 - det är högt som fan...


Dessvärre verkar politikerna i stan helt inställda på att bygga det förbannade dubbelspåret. Alliansen är splittrad då det bara är några moderater (såvitt jag vet) som protesterar och vänsterblocket vill ha dubbelspår, de kanske ser sin chans till att splittra Alliansen och vinna nästa val - tala om kortsiktiga beslut i så fall.


Beslut i Kommunfullmäktige ska tas på torsdag, måtte det infinna sig lite sunt förnuft i lokalen när det ska till att klubbas!


I följetongen om gamla Bettan håller ett nytt kapitel på att skrivas. Dessvärre kommer titeln på kapitlet att behöva bytas från bromsbeläggsbyte till hjullagerbyte...

Att byta bromsbelägg är en enkel operation. Av med hjulet, dra loss sprintarna från pinnbultarna, knacka loss pinnbultarna (ett dorn behövs), ta loss fjädrarna och lirka loss bromsbeläggen. Slipa bort lite skräp, tryck försiktigt in bromskolvarna med en polygrip (akta damaskerna), peta in de nya bromsbeläggen, tryck i nedre pinnbulten och peta dit fjädern, tryck i den övre pinnbulten medan du håller fjädern på plats och tryck i sprintarna. På med hjulet och du är klar!

Men idag tog det tid... Ena sprinten lossnade lätt, den andra gick av... Som tur var hade jag några millimeter kvar av sprinten att greppa med tången, så med en dos 5-56 fick jag loss den. Knackade ur den övre pinnbulten och den satt rätt bra, men på några minuter var den loss.
Den andra tog säkert 45 minuter att få loss. Kan säga att mina bankningar med dornet hördes vida omkring i kvarteren, hahaha...

Nåja, den kom loss och med lite envishet fick jag ur bromsbeläggen - som inte alls var slut...
Snurrade på bromsskivan och det skrapade fortfarande.

Saaaatan, det var inte beläggen som var problemet...

Lyste runt med lampan, snurrade, lyssnade, men det var resonans i hela fjäderbenet så jag hörde fan inte var det kom ifrån.

Däremot såg jag nåt som satt löst på insidan av bromsskivan... Sådärja, tätningen till hjullagret har lossnat, skit har kommit in i hjullagret och det verkar som om det bara är att byta hela lagret...

Shit.

Det är en mycket större operation än att bara byta bromsbelägg. Haynes säger att det behövs en kompetent hemmamekaniker för det, jag är väl inte direkt det, men jag är beredd att ge mig på det hela.

Haken är att jag står ju som bekant ute på gatan och håller på.

Nu står jag på en kalasplats, på Brahegatan finns det ju träd lite överallt bland platserna, förvisso tar de en parkeringsplats i anspråk, men nu står jag till höger om ett träd, alltså med en tomplats på rätt sida eftersom det är vänster fram jag håller på med! :)

Men utomhus betyder kallt! Idag var det sex grader, snålblåst och i skuggan - herrejävlar vad jag frös!
De platserna kostar pengar, så jag måste komma ihåg att springa till automaten med jämna mellanrum.
Till sist får man bara stå i 24h på samma plats.

Alltså drar jag mig för att börja med en större operation där. Risken att jag springer på ett problem är ju överhängande och dessutom måste jag hålla på och kladda med hjullagerfett i mängder.

Ett garage, ett garage! Ett kungarike för ett garage!

Jag kan ju säga att när min lägenhetstid är över och det flyttas till hus i någon form, då ska det finnas varmgarage!


Hur fan ska jag lösa det här?

Nåja, jag har till måndag på mig, då kommer ett hjullager med mitt namn på till Nybergs.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback