Hur fan ska jag göra nu?

Farsan satte mig rätt ordentligt på pottkanten när jag var hemma i helgen...

Vi var till en butik han brukar frekventera ibland för att leta efter en insexnyckel i storlek 7 vilket var väldigt svårhittat, men i denna butik fanns det!

Han får syn på en av ägarna och frågar om dennes kollega hört av sig angående mig (yours truly alltså) och jobb..? Njaä, det hade han ju inte men jag var alltså ute efter jobb och det skulle kanske finnas där - alltmedan jag försökte låta bli att se ut som en fågelholk...

Jaha, det blev lite snack om vad jag gjort tidigare, vad jag jobbade med nu och lite om dom. Sen fick han mitt mobilnummer och vi åkte därifrån.


Idag ringde han (som jag senare begrep är grundaren av firman) och var väldigt positiv till att jag skulle börja jobba där, eftersom han kollat med sina kollegor och de behövde ju folk, det gjorde de...

Det handlar alltså om en yrkesbutik med batterier, massa kem, lite verktyg, smörjmedel och en jävla massa högtryckstvättar där jag skulle vara i butiken, lite datajobb, lite lager och så vidare.

Hur ofta var jag i Stockholm då? Inte varje helg? Och nästa vecka ska jag alltså vara i Hultsfred hela veckan... Men om jag tar bussen upp på fredag eftermiddag, träffar dom på lördag förmiddag så jag kan åka tillbaka till kvällen? Resan betald givetvis. Men vi kan väl höras i morron fredag?

Shit, nu börjar det barka iväg här...
Alltså, jag hade inte en aning om att farsan hade slängt ut krokar där, så det var ju en blixt från en jävligt klar himmel när han sa "jobb åt honom" och pekade på mig.

Men nu börjar det knepiga här.

Jag vill ju till Stockholm, inte tu tal om det, men jag vill också in i 'min' bransch nån gång. Haken med den branschen är att man är körd på förhand om man inte bor i Stockholm eftersom det är snabba puckar när det behövs nytt folk då allt går i projektform...

Jag kan noll och intet om deras utbud, ingen grundkunskap alls och då känns det klart osäkert att hoppa in i en proffsbutik... Men den största haken levererade han nästan själv när vi snackade eftersom han var nöjd över att ingen hade någonsin fått sparken därifrån, inte ens under de mest knaggliga åren. Folk jobbade med andra ord länge där.

Då känns det ju kymigt att börja där för att en tid senare när 'rätt' jobb dyker upp säga hejdåhejdå och schappa - speciellt sen det är farsan som skramlat fram det från början...

Tvi vale vilken sits jag har hamnat i...
Det lät som om han vill att jag ska börja så snart det bara nånsin går och jobb i Bromma är inte fel.
Men återigen i 'fel' bransch ur min synvinkel, ingen kunskap och så det här med att farsan hjälpt till.


Hur fan ska jag göra nu?

Kommentarer
Postat av: Oskar

Men ta jobbet då karlaslok! Du ville ju till sholm som du själv säger, och bara för att ingen fått sparken betyder det ju inte att folk kan sluta. Speciellt om anledningen är att rätt jobb för utbildning och önskemål dyker upp. Och ska man bo i stockholm är det väl alltid ett plus att säga att man jobbar på ett jobb som pappa fixat...?
;)
simma lugnt!

2007-06-07 @ 22:06:06
Postat av: Oskar

och såklart slog min vanliga dyslektiska ådra till och glömde bort ett inte. så här får du ett extra. inte.

2007-06-07 @ 22:07:34
Postat av: StefaN

Justja, glömde det: av hans ordval att döma framgick det rätt tydligt att de som anställs hoppas de ha kvar ett tag. Men det som mest gör mig olustig till mods är att jag i så fall inte skulle kunna ett smack och är det nåt jag avskyr så är det att vara svarslös och inte kunna svara på frågor... :/

2007-06-07 @ 23:06:47
Postat av: Susanna

Men käre, du kan ju massa om teknik? Och de måste väl vara medvetna om att du inte har full koll, och ändå vilja ha dig? Och seriöst, jobba där något/några år samtidigt som du får in en fot eller hela benet i din bransch på frilansbasis, så får du se vad som händer. Om du har dåligt samvete kan du ju lite försiktigt ta upp det i förhandlingarna att du kanske inte tänkt att jobba där hela livet... *mutter, folk som inte är tacksamma för jobb när andra vill ha, mutter*

2007-06-08 @ 09:21:26
Postat av: Sebulba

Ta chansen!
För ***, ta chansen!
Av någon anledning vill du ju till Stockholm ;)

Postat av: Tindraz

Klart du ska ta chansen! Det är som du själv säger: Bor man inte i sthlm är det svårt att få de jobben du vill ha... Sen vill ju vi ha hit dig med. ;)

2007-06-08 @ 16:33:51
Postat av: StefaN

Tja, om en timme sitter jag på bussen till Stockholm... ;)

2007-06-08 @ 17:06:21
Postat av: *bull*

ja jösses! här har det läänge gnällts om att det inte finns några jobb i El Stockholmo.. Och vad gör du när ett jobb nästintill kastas på dig? FUNDERAR om du ska ta det??? Öhhh hallå... VAKNA!!! =)
Ta jobbet för gudars skymning! Herregud folk har inte fått sparken, men är det aldrig nån som sagt upp sig?? Good luck på intervjun serru! =)

2007-06-09 @ 07:42:57
Postat av: Lutten

Men STEFAAAN! Hur kan du ens tänka så? Det är klart som fasen att du skall satsa! Flytta nu! Säger dom inte på alla jobb att dom vill att man är kvar länge? klart att det inte är positivt flör företaget när folk kommer och går hela tiden, så det snacket kör dom väl alltid med.
Sen tror jag faktiskt att din far förstår att du vill arbeta med, det du verkligen VILL arbeta med, om du får chansen. Det är klart han gör det!
Ser du inte att det är världens chans för dig? du kan flytta tills thlm nu, styra upp allt som du vill ha det, samtidigt som du kan få in en fot i "din" branch. O sen med tiden övergå helt till den. Då har du även hunnit rota dig i sthlm igen o kan satsa allt på jobbet. Perferkt ju!
Kör på gubben! jag håller tummarna för dig o vet att du kommer hamna där du vill tillslut!

2007-06-09 @ 08:41:12
Postat av: Spindel

Om du inte får jobbet i Sthlm så vet jag att HV71 söker kvinnliga matchvärdar...

2007-06-09 @ 13:46:18
Postat av: Ola

Jag tog också ett jobb som jag inte var utbildad till inom en branch som jag inte trodde jag skulle gilla. Nu är jag så smått på väg uppåt i ett företag som lär finnas kvar så länge någon vill slippa att gå hem till alla de vill prata med, eller inte orkar gå till banken eller köpa porr i pappersform. =) Kör hårt! Bromma är inte fel, grilla i Rålambshov? =)

2007-06-09 @ 13:49:42
Postat av: StefaN

You bet, jag lärde mig gå i Rålis! ;)

2007-06-09 @ 21:47:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback