Hultsfred Anno Domini 2007

Varning: mastodontinlägg!

Vid sextiden igår kom jag hem från Hultsfred - trött, illaluktande och ... lycklig. :-D

Vi åkte ner redan i måndags och slumpen avgör ju exakt var man hamnar på parkeringen, förutom enligt modellen ju tidigare desto närmare ingången. Men fälten är rätt stora och det är långa rader av bilar...
Men jag klagar inte, jag hamnade tio meter från asfaltsvägen vid Saharaentrén - närmare går inte att komma! Oh yes!

Detta var mitt fjärde-femte år nånting på Hultan och andra gången jag jobbade där. Tidigare har vi ju blivit mutade av Åbro och fått gratispass av dom, men efter Rockpartys vedervärdiga behandling av Åbro för några år sen (vilket innebar en rasande Åbro-VD och ett avhopp för festivalens i särklass största sponsor) har det alltså blivit jobb för uppehället.

Men det är inte mycket till jobb, hehe... Tre pass på åtta timmar vid Rookiescenen som security, dvs vakta gaten till vårt lilla område, hålla ett öga på området när det inte är konsert (vilket också innebär ett dött nattpass) och stå i diket mellan scen och kravallstaket under spelningarna och hålla ett vakande öga på publiken.

Silikon och kompani i securityn på Pampas brukar klaga över att vi bara latar oss, men vem jobbar mest egentligen? De har fem spelningar om dan med flera timmar emellan - vi har åtta där ett nytt band kliver på varje hel timme! Jävlar vad vi jobbar! :P


Nåja, eftersom vi var där tidigt på veckan och inte började jobba förrän på torsdagen då pöbeln släpptes in på området ägnade vi oss åt att dricka alkohol i värmen istället.

Men först byggde vi camp!

Vår noggrant uttänkta plan var att slå oss ner nära elgänget (som har el) och ta med oss en massa skarvsladd så vi kanske skulle kunna låna några ampere av dom. Men det sket sig. Så snart vi kom in på funktionärscampingen fick vi syn på Jennie och Matilda från Jönköping och vips så bodde vi där...
Men det vart en schysst camp i alla fall!

Man kan lugnt säga att vi hade skapliga problem att få upp vårt tält. Jag trodde att det var ett 20-manna, men när jag fick syn på kaminen när vi lastade i Växjö och inte kände igen den fick jag för mig att det var ett 12-manna. De mindre tälten vet jag inte riktigt hur de ser ut eftersom vi bara hade 20-manna i lumpen när vi låg i fält.
Men när vi började riva i tältet, fick rökröret och kaminställningen på plats och började dona med pinnarna infann sig nästa problem: det ska finnas 10 pinnar och två längre pinnar som håller upp tältduken och spänner den. Det fanns fem-sex pinnar och resten ... grenar!
Alltså hade det supits bort pinnar tidigare och lösningen blivit grenar (och en skidstav), men hur gärna man än vill så kan man inte säga att de var av rätt längd... Alltså lyckades vi inte spänna duken ordentligt och skorstenen vajade rätt betänkligt när det blåste vill jag lova... ;-)

Senare under veckan när jag låg på luftmadrassen och betraktade kamouflagemönstret slog det mig att jag inte alls kände igen det, inte alls m/90-stuk på det. Ni som vet har koll på att det är liksom kantigt, detta var mjuka böjar och såg inte alls rätt ut. Då slog det mig att det var en norrman vi lånat tältet av - vi sov i ett norskt 20-manna! :-D

Vi anslöt ett partytält till öppningens flärp och spärrade sen av ett jävla område för alla som skulle komma senare under veckan... =)

Sen satte vi igång att dricka sprit, spela bandare och snacka en kopiöst massa skit!


Men det var ju en festival också!

Jag hade på förhand sett ut ett gäng konserter jag ville se och det mesta klaffade med vårt schema som tur var. Sen får man ju räkna med att hitta guldkorn på vägen... :)


Okej, här kommer StefaNs stora recension av Hultsfred 2007!


Öppningen var minst sagt stark: Flogging Molly! Ända sen Koffe tvingade iväg oss att se dom i Atlantistältet för två-tre år sen har jag velat se dom igen och jävlar i havet vad det röjdes! Synd bara att de inte vattnat planen på Pampas innan konserten för herrejävlar vad det dammade! Men vad gör det när man har världens bästa partyband på scen?
% % % % %

Tyvärr jobbade jag under två grejer jag hade velat se, men jag såg dom nästan! Laleh såg jag när jag gick tillbaka till Rookie efter att ha käkat och stannade och såg två låtar. Det Är Vi Som Bestämmer lät himmelsk och hon är ännu snyggare i verkligheten än vad jag trodde... :)
Sen gick Sahara Hotnights på och då kom jag inte loss från Rookie vilket jag svär över, deras nya platta har gått på repeat här hemma ett bra tag... Damn! Men Rookie ligger ju inom hörhåll så jag hörde det mesta i alla fall, haha...

Velvet Revolver hörde vi också från Rookie och såg nästan (den där Red Bull-scenen ligger precis i siktlinjen...) men tack vare våra egna konserter hörde jag inte så mycket. Men Mr Brownstone hörde jag iaf!

Det är ju inte ovanligt att konserterna är sena igång (Snoop Dogg var väl värst förra året med 45 minuter...) men Ozzy kutade in på scen nästan tio minuter innan - kan säga att vi var många som fick bråttom till Hawaii när vi hörde det...
Han var dålig i halsen även för att vara en gammal rosslig gubbe, men en sprakade mikrofon (varför i glödheta bytte de inte ut den) gjorde att det lät än sämre... Men det var en upplevelse trots allt och dessutom körde han "Mama, I'm Coming Home" och då var min kväll komplett...
% % % % %

Förväntningarna på The Ark var skapligt höga och de infriades - nästan. De körde nån låt jag kände igen, resten var allsång - men regnet som hade börjat falla gjorde inte underverk direkt och på nåt sätt kändes det som att det aldrig lossnade ordentligt. Jag har sett dom bättre, men jag tackar och bugar för att de körde "Tell Me This Night Is Over"!
% % % % % (3,5 egentligen)

Sen kom ett band som likt Ozzy gjorde en bock i listan över 'kul att se och ha sett' och det var Pet Shop Boys! Scenshow är ju inte direkt vad man tänker på med dom, men vilken radda hits de brände av! Mäktigt! Hade det inte varit för hällregnet hade fyran varit gjuten...
% % % % %

Det roliga med festivaler är sånt man bara ramlar på, i år var det vår tältgranne som bestämt hävdade att jag skulle se Ida Maria (
myspace) på Stora Dans. Så vi gjorde det. Det var tur! Kanske inte sånt jag skulle lyssna på hemma, men live funkade det klockrent! Sen var hon förjävla snygg också... ;)
% % % % %

På Rookie var det mest sånt man inte höjde på ögonbrynen åt (intetsägande) eller höjde rejält på ögonbrynen åt och tryckte in öronpropparna ännu längre (ren dynga), men det fanns guldkorn! Nån rapsnubbe som kallade sig Adam Tensta var riktigt bra, men den absolut bästa var Promise and The Monster (myspace). Namnet till trots var det en tjej med en aukustisk gitarr och såna ljuva låtar att vi stod och frös och det var inte av kylan...
% % % % %

Man märkte kvickt när det var intressanta band för skivbolagen, för då ökade medelåldern i publiken markant och under denna konsert blev den skyhög! Som de vältränade vakter vi är (haha) lade vi genast märke till att det delades ut skivor i publiken när hon spelat klart, så vi var ju kvickt framme givetvis. Jag fick den sista han hade, hehe...


Så överlag har det varit en kalaskul vecka!

Vädret var tokbra tills fredagen då det regnade lite och lördagen då det regnade som fan på kvällen. Men min näsa är röd i alla fall.
Vårt stora militärtält var extremt poppis! Först var det jag, Henke, Fäktarn och Lange, sen bokade Lutten plats. Strax därpå Claes och sen också Ola. Vi fick plats med en Fanny också innan Dan släpade in sin sovsäck från sitt dyngsura tält... En omvänd Tio små negerpojkar! =)
Men tältet var lite elakt också. Eftersom det inte var så spänt rann inte regnvattnet av som det skulle, utan det bildades pölar här och var. Då rinner det igenom till slut och givetvis hade jag en pöl ovanför mig som droppade klockrent ner på min mobil - kan säga att den inte alls ville vara med när jag vaknade och började skaka ur vatten... Men efter isärplockning, hjälplig torkning och en dag i byxfickan var den med i matchen igen!


Så nu är jag hemma igen och är lite upprörd över jobbet.
Micke i Växjö, som öppnade i våras, behöver desperat hjälp med fakturahanteringen, han ligger nåt enormt efter och jag har sagt att jag gärna åker ner och hjälper honom - men det får jag inte för cheferna.
Dels har vi dåligt samvete för att de inte lärde sig det systemet ordentligt när de var två veckor hos oss, men det var helt öde då, jag hade inga fakturor för dom att öva sig på... Dels var det inte en av oss som åkte ner och hjälpte dom under etableringen, det blev folk från det nerbrunna varuhuset i Gävle som gjorde det och det var tydligen ingen bra idé. Lennart från Göteborg var som en blåslampa i röven på oss att vi inte skulle låta fakturorna ligga när vi öppnade, utan jobba undan dom så fort som möjligt - så vi gjorde ju det. Men Växjö har nu i runda slängar 200 ärenden liggandes på kö och dom börjar förfalla nu...
I jämförelse har jag just nu 8-10 stycken hos mig och jag tycker det är mycket.

Men eftersom det är midsommar den här veckan och jag är ledig nästa vecka är det tydligen ingen idé att jag åker ner enligt de som bestämmer. De tycker att nån från nåt annat varuhus ska åka ner i en månad och hjälpa dom med rutinerna - men det missar målet helt.
När vi åkte till Hultsfred och hämtade tältet i Växjö svängde jag givetvis förbi varuhuset för att se hur de har det och de har bra ordning på kontoret. De har kopierat våra rutiner och redan hittat några egna, så rutinerna sitter som de ska - det är med fakturorna de behöver hjälp. Nu!

Det jävliga är att Uffe och Fredrik måste rucka på sina semestrar i sommar. De har tagit några veckor var och två av de överlappar varandra så bägge är borta samtidigt. Men eftersom jag har slutat när det inträffar måste de flytta om lite - alltså kan första semesterveckan för den ene komma rätt snart.
Jag lekte lite med tanken att åka ner vecka 27, dvs efter Borlänge, men då kanske en av dom redan försvunnit iväg på semester och då går det inte i alla fall.

Typiskt!

Men nu har jag suttit här och skrivit alldeles för länge igen, hög tid för kudden!

Kommentarer
Postat av: Tess

hm såg det först nu... varför i hela friden är jag länkad som en GALENPANNA??? förtal ju... ;-)

Postat av: lutten

haha.. Men Stefan :). Vi skålade ju in min födelsedag på natten, o jag fick grattiskramar under The Ark. O sen fick jag paket när vi skulle sova.. o massa grattis på morgonen. hahaha.. Jag tror bestämt att det inte bara är jag som är blind o döv ;P.
Ses om en vecka vännen! Ser ut att bli bara du jag o Tin va? Stackars stackars Stefan.. Två jobbiga flickor i samma tält :P.
*kramar om*

2007-06-19 @ 10:33:08
Postat av: Gurra

Gud, du skriver ju längre inlägg än mig! :D

2007-06-19 @ 13:44:59
URL: http://www.omnipotent.st
Postat av: StefaN

Under The Ark? Eller hur, jag fick då inte nån, eller gav bort ska man väl säga... Jag hade ögon och öron mot scenen! :P

2007-06-19 @ 18:26:11
Postat av: Spindel

Någon som har sett mina shorts eller solglasögon? Eller en hel fot som jag kan få låna kanske?

2007-06-20 @ 19:32:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback