Hemhemma...

Lika trevligt som alltid att vara hemma i stan, men med lite förändringar på några punkter...

Alltså, här har man växt upp med ettan, tvåan, finska Yle (som marksänds i Stockholm) och fyran de senare åren - men vad händer när man inte bor hemma längre? Jo, staten bestämmer att lägga ner det analoga tvnätet (inget fel med det) så att folk måste skaffa digitalboxar (inget fel där heller, heja utvecklingen).
Jag sitter fast med Tele2vision, den sämsta kabeltvoperatören av dom alla (förr hette de Kabelvision och den minnesgode kommer ihåg att Mats Olsson på Expressen spydde galla över dom redan på tidigt 90-tal) som varken har digitaliserat sitt nät trots att Jönköping kör digitaltv sen förra året eller har några vettiga kanaler. 4+, Discovery och Kanal 9 kan jag se mig i månen efter...
Vad gör mina kära föräldrar? Jo, skruvar upp en parabol med texten Canal Digital på taket, sätter dit fyra (!) huvuden och har numera över 150 kanaler...

Livet är orättvist!

Men sen var det som vanligt igen...

Jag hjälpte morsan att begripa hur man gör för att flytta musik från hennes cdskivor till mp3spelaren, kan säga att Samsungs program var komplett värdelöst. Jag fattade knappt hur det funkade och det kunde inte heller rippa cd till mp3, så jag slängde in Winamp som både rippar och för över till spelaren - mycket bättre!
Sen fick jag skriva en mp3 for dummies med steg-för-steg-instruktioner så de kan göra det själva också... ;-)

Jag hjälpte farsan att få fart på mailen igen, han har klagat över att det inte har fungerat sen i vintras varken att ta emot eller skicka, så jag kikade lite på hur det såg ut i Outlook. Hm, fyra olika uppsättningar inställningar för mailservrar, raderade de tre senaste och i den som stod som standard var det lite knapphändiga uppgifter så att säga. När jag ändrade från 'pop' till 'pop.glocalnet.net' och likadant för smtp - då gick det genast mycket bättre! Märkligt... :)
Sen stod den ett tag och tankade hem mail från februari och framåt, haha...

Men däremot fick jag inte fart på bredbandet. Jävla Glocalnet att använda installationsskivor där man inte har koll på vad som händer med inställningarna!
Supporten påstod att det kunde vara allt från trasig router till att det inte satt i första jack.
Johodå, farsan har dragit tråd genom hela huset (rent bokstavligt talat) för att få första vid routern, efter test hemma hos syrran konstaterades att routern funkar som den ska och nu ska han på min uppmaning ringa Telia och be dom mäta på ledningen. I vintras ramlade en gren över deras teleledning och den är tydligen bara tvinnad, inte lödd. Vet inte om det har nån påverkan på datatrafiken, men det är ju aldrig fel att eliminera en felkälla...


Sen var jag på ettårskalas! Massa folk i deras radhus och världens sötaste systerson Alex racerkröp runt överallt och charmade allt och alla... Till och med kissen Thelma klev in på besök!
Jag, farsan och Richard stod och snackade om deras utbyggnad där bygglovet förhoppningsvis kommer om nån vecka, tittade på ritningar och funderade på om man kunde återanvända panelen som ändå måste tas ner...

När vi kom på oss själva och slog på tvn var matchen redan i åttionde minuten och det stod 3-3 mellan Danmark och Sverige... Faaan, vi har missat världens match! Men vi såg givetvis slutet och det var ju då det blev action på allvar...
Jävla nötter att springa omkring på plan, hoppa på domaren och hålla på... 0-3 kan dom gott ha.


I söndags blev det en annan höjdpunkt när vi gav oss ut på Djurgården och bevistade
Gärdesloppet, also known as Prins Bertil Memorial!
En hejdundrandes massa gamla fina bilar på utställning av alla möjliga sorter, ett rally där det gällde att köra tre varv med så liten tidsdifferens mellan varven som möjligt, lådbilsrally för småkidsen, blåsmusik lite överallt, överflygningar av gamla flygplan och så vidare.
En kul grej var "MopedMonopol" där de puttrade runt på gamla mopeder i stan, besökte alla ställen som är med i riktiga Monopol (St Eriksgatan, Norrmamlstorg osv) och svarade på frågor på de ställena. Givetvis fanns 'gå i fängelse' med, hahaha...
Av naturliga anledningar såg vi bara prisutdelningen av det. ;)

Det var riktigt skoj! Jag och farsan gick och spanade efter MG TD (en sån står ju hemma på tomten) och hittade faktiskt ett par stycken, allt medan de som var med i Gärdesloppet dånade förbi på rakan bredvid utställningsängen. Även om det är gamla bilar som är med så kan de stå på rätt bra - och det är inte direkt moderna ljuddämpare som sitter på! Vi garvade åt en av de mer högljudda ekipagen, han hade raka rör hela vägen... :-D


..och i måndags tog jag tåget hem igen - givetvis efter att ha betat av både Burger King och Pizza Hut under helgen... ;)


Nu är det två arbetsdagar kvar på veckan, sen är det en vecka ledigt igen!
Helgen går åt till att tvätta, leta rätt på mina festivalkängor (var faaan har jag dom?), packa ner vad som kan behövas i ryggan (och i år vill jag inte se några jävla kabinväskor i vår camp, hör ni det!) och på måndag är det dags!

Då packar jag in mig själv i Bettan, hämtar Basse och kör till Växjö. Där fälls baksätet och tält med en jävla massa tillbehör packas in och vi rullar vidare mot Hultsfred! Tjooo...

Jag fick mail i veckan från min chef Biffen med de vanliga säkerhetsföreskrifterna, men det bästa var en rejäl karta över området, så nu har jag koll på var funktionärscampingen ligger. Det finns toaletter hos oss! Riktiga vattentoa är väl att önska för mycket, men ändå - egna bajamajor som inte de vanliga dräggen kommer år är kalas...


Men nu ska jag ut på stan och försöka göra av med skatteåterbäringen... ;-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback