Oh yes!

Jag är våldsamt medveten om att det oftast skrivs här när allt är pest och pina och kolera och hela baletten, så det är väl inte mer än rätt att plita ner några rader även när det är lite ljusare? ;)

Just nu känns det bättre än på länge faktiskt!

Fantastiskt vad det är underhållande att köpa dyra elektroniska grejor, haha... Vem behöver terapi när man kan öppna lådor med den där underbara doften av ny, ouppackad elektronik? :-D

Med andra ord funkar min nya skärm som en dröm (även om jag dragit ner ännu mer på ljusstyrkan, shit vad stark den är) och jag börjar vänja mig att inte ha allt maximerat längre. Detta var verkligen välbehövligt!

Har suttit på kvällarna och lekt med iPoden och stoppat in lite musik i den. Först lyckades jag inte alls, eftersom jag har Winamp precis som jag vill ha den dissade jag iTunes och försökte peta in låtar via Winamps suveräna iPodplugin - men det sket sig.
Låtarna fördes över, likaså playlistorna men jag hittade ingenting i själva iPoden. Efter lite svärande insåg jag att jag trots allt behövde iTunes en vända, så jag tankade ner det, installerade och tröck i sladden till iPoden - vips dök den upp i iTunes och där nånstans skedde en formattering eller nåt som behövdes, för nu går det som en dans! 

Däremot lämnar basen en del att önska dessvärre. Mina gamla hederliga pluggar som hängde med cd-walkmannen när jag köpte den funkar fortfarande klockrent, men det är en markant skillnad i ljudbilden mellan cdn och iPoden. Det finns ett gäng förinställda alternativ i en liten equalizer, men när jag väljer någon med lite mer bastryck och kör igång en lämplig låt så låter det inte alls bra. Basen finns väl där nånstans, men när det dunkar på lite mer spräcker det liksom i ljudet, man hör att maskinen förstärker det men att det ändå inte går bra...

Alltså är det läge för nya lurar!
Jag har ett par
Sony MDR-EX71SL, men de är jag våldsamt missnöjd med. Ingen bas whatsoever och jag fick ont som fan i öronen av den där stoppa-in-i-hörselgången-grejen. Testade med några olika storlekar på kuddarna som följer med, men det funkade bara inte. Första gången jag använde dom med cd-spelaren trodde jag att jag råkat slå av bassboosten, men så var ju inte fallet. :-/

Så idag var jag uppe på A6 och kikade runt på utbudet - vilket inte var så stort... Jag är lite nyfiken på Sony MDR-ED21LP eftersom jag har haft ett par liknande tidigare med den där lilla extra utbyggnaden på och då var de helt okej. Frågan är dock om de har den där extra knuffen i basen jag efterlyser utan att behöva ge mig på iPodens eq?

Några som har erkänt bra bas är Koss The Plug och Porta Pro. De förra har nån skumgummiliknande propp istället för mjukplast som på Sonyn, men en polare tyckte att de var hårda. De senare har jag alltid tyckt att de är fula som stryk, men det ska tydligen vara bra ljud i dom. Frågan är hur bra de stänger ute omgivningens ljud - nu har ju jag haft snäckor i hur många år som helst...

Gah!


Men naturligtvis kom jag inte tomhänt från A6! Med iPod, högtalare, kamera, mobiltelefon, mus och lite annat som ansluts via usb börjar det bli lite trångt, så jag slog till på en usb-hubb! Fem portar bakåt och två framåt/uppåt är suveränt, precis vad jag behövde! :)
Skönt att slippa rota på baksidan av burken dessutom, även om den står lättåtkomligt...


Däremot var bolaget stängt och det var inte så bra, nu har jag fått rensa skåpen inför kvällens partaj...
F och M har flyttat in i en ny lägenhet på Norra Strandgatan (alltså har jag inte insyn i deras vardagsrum längre, haha) och när jag var där igår (ditkommenderad) så fick jag order om att inställa mig där i kväll också. Men skaplig lägenhet har dom, helt klart...


Dagens (eller snarare gårdagens) bakslag: jag drog loss saker från bilen!
Märkte häromdan när jag skrapade rutorna på gamla Bettan och just hade fullbordat varvet runt att det rök avgaser runt vänster bakhjul..? Det ska det ju inte göra, så ner på knä och kika - jahaja, trasigt avgassystem var ju precis vad jag behövde!

Sista ljuddämparen sitter på tvären precis mellan bakaxeln och dragkroken och därifrån går det sista röret som ett mjukt format M och slutar under kofångaren där utblåset är. På ljuddämparen sitter det en fläns på ett par centimeter där röret är fäst - den flänsen hade rostat sönder helt...
Jag tyckte att utblåset satt lite längre ner än vanligt och lite petande på det med beskodd fot avslöjande ett gungande som inte alls hör ihop med ett avgassystem, så jag tog tag i det, bände och böjde lite och sedär, jag fick det i näven...

Bättre att dra loss det själv än att det lossnar när man kör omkring och nån stackare kör på det...

Kan säga att brottytan som blev när jag drog loss det var inte på många centimeter - det hade lossnat väääldigt snart...

Så nu vete fan hur jag gör. Tittade på ljuddämparen idag och det lilla som är kvar av flänsen kan man inte fästa nåt i. Jag hade en tanke om att fästa röret med en rejäl slangklämma där, men det är knappt en centimeter kvar av flänsen, så det går inte. Även om jag hade haft svets här hade det nog inte heller gått, det är så rostigt att det säkerligen inte fäster där...
Scheisse!


Men nu är det dags att ladda lite inför kvällen!

Dagens låttips:

Jag hittade en cool torrent som heter 80's Night (DJ Collections) och jääävlar vad massa gammal go musik det var i den! 1,7 gb med nostalgi... =)
Därfrån plockar jag idag Black Box med Ride On Time - poppa upp volymen och stampa med foten!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback