Murphy, ge dig av och ta din förbannade lag med dig...

Jag blir tooookig!

Börjar som sagt få snurr på CV-biten, sitter och filar på en spontanansökan till ett företag jag vet ska etablera nytt i Stockholm och hittar lite intressanta saker på Platsbanken - då ballar naturligtvis burken ur igen!

Det börjar med att min nya stora fina sata-disk fick den där okänd fil-ikonen av Windows och när jag klickade på den kom det nån varningsruta om att "detta är inte en fil" eller nåt sånt.
Efter en stund kraschade XP genom att skärmen slocknade och Winamp tystnade, så det blev reset såklart. Vid omstarten vevade checkdisc igång och skulle inkonsekvenskontrollera diskar så det fick den väl göra.

Men den har fortsatt krascha - fullständigt random!
Samma visa hela tiden, skärmen får ingen signal (den skiftar mellan analog och digital ett par gånger innan den stänger av sig) och musiken tystnar. Ett par gånger har musen strejkat först, pekaren går bara att flytta horisontellt - då är det bara att hålla i hatten, för då kommer kraschen inom ett par sekunder...

Har lagt ut en fråga på wF tillsammans med en minidump som skapades vid en av krascherna, men det pekar ut grafiken som problem. Jag uppdaterade drivarna, men det small i alla fall efter ett tag.

Jag fattar ingenting, men jag vågar inte köra några mer krävande program för då dyker väl fanskapet igen...

Till min fasa insåg jag i samma veva att när jag formatterade innan jul glömde jag bort antivirus (hur jag nu lyckades med det) så nu har jag Kaspersky att svepa rent. Än så länge har den bara hittat småtjafs i sedan länge backupade och bortglömda filer, dvs inte på nåt mer känsligt ställe i systemet, men "tack vare" de återkommande krascherna har den inte lyckats svepa alla diskar än. :-/


Om tankar kunde döda skulle fanskapet med elgitarren ovanpå vara en rykande hög just nu - sänk den där jävla förstärkaren eller använda hörlurar för helvete!


Det var skitkallt i går morse - gissa om batteriet orkade veva runt startmotorn tillräckligt mycket för att motorn skulle gå igång? Ånej, jag kom för sent till jobbet efter att ha tvingats kasta mig på bussen...
Idag tröttnade jag på det dåliga batteriet, gick bort till Biltema efter jobbet och investerade i ett nytt. Tänk vad folk tittar konstigt på en när man åker buss med ett bilbatteri. De måste vara avundsjuka eller nåt. :-]

Står och sopar rent passagerardörren för att krångla mig in (förardörrens mekanism har kärvat ett tag och nu frös det - fast själva låset funkar...) när en dam kommer fram och undrar, eftersom jag ser ut att vara en händig typ, om jag kunde hjälpa henne med hennes dotters bil? Tja, man är ju riddare...
Efter att ha hjälpt henne (naturligtvis gick det bra) krånglade jag mig in för att öppna motorhuven. Tja, man kan ju alltid testa eller hur? Ut med choke, i med nyckel och njä-njä-vroooom!

Hoppsan, hur gick det där till?

Alltid nåt bra som har hänt, haha...


Förresten måste jag ta en bild på vår eminenta snöplog på jobbet. De som sköter snöröjningen hos oss, dvs hyresvärden har anlitat en firma osv, är inte alltid så kvicka på att dyka upp, speciellt inte om det snöar som fan under dagen - så vi byggde en egen! :-D
Ska försöka komma ihåg det i morron!


Agerade datakonsult åt syrran och svågern i veckan dessutom. Deras laptop har lämnat in helt så de surfade Blocket efter en begagnad och ringde mig samtidigt. Long story short: vad de tänkte lägga på en begagnad räckte till en sprojlans ny istället...
Dessutom var syrrans krav att den skulle ha trådlöst nätverk "så jag kan sitta i soffan och surfa på Familjeliv när Alex leker på golvet"... Haha, jag har en cool lillasyster!

Så samtidigt skaffade de en router som fick omdömet:
"Den ser ut som en Stormtrooper!"

Men att få den att fungera tillsammans med modemet och Glocalnet var en jävla mardröm... Hur jag än letade hittade jag inte nån information alls på Glocalnets värdelösa jävla hemsida om vilka inställningar man skulle ha. Inte ens om de hade fast eller dynamiskt ip... Men pdf-filer härifrån och till evigheten hade dom - med "information" som inte stämde med verkligheten heller.
Informationen de skickar med abonnemanget var bara skräp, fabriksinställt modem (i princip en simpel router) och en installations-cd som installerade nätverksinställningarna rakt av - men att ta reda på vad var ju lögn i helvete...

Men idag ringde hon och sa att det funkar! Vid samtal nummer två till Glocalnet fick hon inte en arrogant skitstövel i örat, utan en hjälpsam figur som fattade vad hon ville veta. :)


Haha, fick just en länk på IRC... Parental advisory! ;-)

Men nu ska det sovas...

Kommentarer
Postat av: Tossa

Tjpp å kul att se att bloggen fortfarande lever..

Stefan det är bara INSE det är inte meningen att du ska lämna jkpg ;)

Följ mitt förbannade äventyr i norge på min tillfälliga blogg: http://vilseninorge.blogg.se

Postat av: Anonym

Blogga blogga blogga!! Kom igen nu jag vill läsa mer!

2007-02-04 @ 14:08:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback