Man kan aldrig vara säker

Tog det lugnt igår och tillbringade kvällen i tvsoffan, hittade en kul dokumentär om arbetet kring att sätta upp en revy på SVT. Peter Falck i huvudrollen som närkingen Hjalmar är hur kul som helst! :D

Vaknade utsövd och glad vid halv elva och nu jävlar ska här städas i rövarkulan och skräp köras till sortergården!

Men precis när jag käkat nånting liknande en frukost ringer morsan och det var ju lite tidigt för söndagssamtalet?

Det visar sig att i fredags testade farsan på skoj en kollegas sån där sockermätarapparat som diabetiker använder innan de skjuter insulin, för att veta hur mycket de behöver.
Haken var bara att istället för att visa ett värde visade den EEE i displayen, dvs för högt för att den överhuvudtaget skulle kunna mäta det.

Jaha, bara att sätta sig och ringa runt för att få en tid nånstans, men det var ju kört. Antingen skulle man ha remiss eller så hade de inga lediga tider. "Åk till akuten" var egentligen det enda tips han fick och hur kul är det?

Vid luckan på akuten:
"Jaha, vad är det för fel på dig då?"
"Jo, jag mår utmärkt, tackar som frågar, men jag tror jag har socker"

Vad ger ovanstående konversation för effekter? Jo, man hamnar absolut längst ner på listan för där sitter en med nån kräksjuka, där har du en vars astma inte ger med sig trots sex inhalerade doser och nu kom det ett benbrott som går före alla andra...

Men han fick komma in i alla fall och när de mätte vad-de-nu-mäter hade han 26.3 vilket är "något" högre än den nivån det ska ligga på för de som inte har sjukdomen. Det är 4.

Så det blev sprutor med insulin för att få ner nivån och skjuss upp på avdelningen, dropp och hela baletten.
Förhoppningsvis kommer han hem på måndag.

It makes you think...

Farsans farbror hade diabetes och det finns en viss grad av ärftlighet i det hela, så en annan har ju fått något att tänka på. Hur äter man egentligen, hur är det med motionen och borde inte du gå ner nåt hekto..?

Får klura på det medan jag tar tag i dagens något försenade projekt: samla ihop en säck skräp till sortergården. Den stänger tre...


Tower Of Power i stereon och igång med säcken!

Kommentarer
Postat av: Tindraz

Du får hoppas det är "varannan genaretions diabetes", minns aldrig vilken av typerna det är. Det har pappsen i allafall och jag är heeeeelt övertygad om att jag går säker... *peppar peppar*

2007-01-13 @ 22:51:14
Postat av: *Bull*

typ 2 diabetes drabbar en sällan så pass tidigt, och hade du haft det så hade du nog antagligen märkt det.. Min pappa fick typ 2 när han var 60 fyllda så du har ju ett par år innan du behöver oroa dig :)

2007-01-15 @ 17:00:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback