Glocalnet är gudarnas straff till mänskligheten

Glocalnet är det sämsta skit som finns.

Det är ett etablerat faktum och jag ska nu redogöra för varför.

Det började redan i våras när farsan en dag sade att de beställt bredband men att det inte kommit igång än och om jag kunde kika på det nästa gång jag var hemma?
Jodå, när jag kom hem nästa gång tittade jag på det och begrep inte ett smack.

För att underlätta för n00b-svensson har de flesta ISP numera en installationsskiva som gör alla inställningar kring nätverket automatiskt, men som ställer till det för oss som vet vad vi sysslar med.

Jag kollade nätverksinställningarna och hittade bara autoinställningar, trots att vad jag kunde tyda av de virriga instruktionerna skulle det vara en PPPoE-uppkoppling? Jag kom ingen vart och gav fan i det.


Nu när jag flyttade hem gav jag mig däremot fan på att få ordning på detta. Glocalnets skiva installerar nåt som heter Bredbandsklienten där man kan se en massa mumbojumbo om sitt abonnemang, men där fick jag inte fram nåt vettigt.
Försökte klura ut vilka inställningar man ska ha i form av gateway, dns och så vidare, men det gick inte - varken i papprena eller på internet. De har för övrigt den mest röriga och samtidigt informationsfattiga sida jag sett.

Efter några kvällars frustration raderade jag allt vad nätverk heter, avinstallerade rubbet och började om från början. Trots några error från den där klienten hoppade det minsann igång!
Såvitt jag förstår krockade det på nåt sätt med 56k-modemets inställningar, men fråga mig inte hur.

Först när jag hittade ett ip-nummer till modemet insåg jag att alla inställningar ligger där och installeras av den där klienten. Men hur man ändrar nåt fattar jag inte, det blir fan hårdkodat...


Okej, Internet är igång - frid och fröjd?

My ass!


Jag har använt Internet sen mitten av 90-talet och detta är den mest instabila skit jag råkat ut för! Till och med vårt gamla 14,4-modem var stabilare än detta, för om den lade av var det bara att ringa upp igen. Nu är det inte riktigt så enkelt dessvärre.


Till att börja med måste man starta om modemet då och då, annars står allt bara still. Tack och lov kan man göra det via webgränssnittet, så jag slipper trava nerför trappan i tid och otid.
Men det tar en jävla tid. Mitt modem jag hade till Universal Telecom startade om sig själv på några sekunder, innan jag var tillbaka till datorn hade den hittat nätet igen.
Detta tar två-tre minuter på sig innan det har blinkat färdigt. :/

Ibland kommer jag varken åt modem eller min router, men det kan lika gärna vara det trådlösa nätverkskort jag stoppat i min burk för att slippa tatta kabel över hela huset. D-link gör inte världens bästa grejor.


Men om man startar om modemet måste man manuellt gå in och trycka på Connect så uppkopplingen hoppar igång igen, det händer inte alltid automatiskt.
Man ska inte vara säker på att det räcker med att trycka på Connect heller.
Connection could not be established: Disconnected because idle timeout reached är en text jag är rätt trött på.

Till yttermera visso hjälper inte heller alltid det. Då kör jag en Connectivity Check (som faktiskt är det bästa med modemet) och då hittar den alltsom oftast inte gatewayen.


Jag kan alltså sitta i en halvtimme och svära ve och förbannelse över det mesta, försöka med allt och lite till utan att det händer ett skit. Sen gör jag samma sak igen och helt plötsligt funkar det klockrent.
Rätt vad det är lägger det av igen.

Irritation, frustration och komplett vansinne är bara förnamnet.


Av detta kan man alltså utan problem sluta sig till att Glocalnet är det sämsta skit som finns och hade jag vetat om att farsan funderade på att skaffa det hade jag garanterat satt stopp för det.


När jag försökte få igång uppkopplingen där i början gjorde jag faktiskt dumheten att ringa helpdesk. Efter en halvtimmes väntan får jag reda på att jag valt fel i deras puckade talsvar. Efter en kvart till började farsen på allvar.
Jag ställde en fråga och fick en annan fråga till svar.
Jag svarade på den frågan och fick ett helt annat svar än vad jag velat veta från början.
Goddag Yxskaft IRL!

Sådärja, nu kommer inte modemet åt nåt i andra änden igen, men istället för idle timeout står det nu disconnected by user. Fet chans!

Jag blir så jävla arg...


Kommentarer om den gångna helgen kommer vad det lider, lite för upprörd nu...

Kommentarer
Postat av: kaj

Säg upp skiten då, hävda med bestämdhet att de inte levererar och vägra alla uppsägningstid. Kolla sedan upp möjligheten att lägga allt (telefon, mobil & nät) hos typ bredbandsbolaget eller nått annat, lär bli hyffsat billigt det med, med alla rabatter du får.

2007-08-29 @ 16:47:46
Postat av: StefaN

No can do, farsans ab, bundet, de har telefonin där också - och den funkar ju faktiskt... ;)

2007-08-29 @ 23:55:16
Postat av: Spindel

Fläck ur elsladden och koppla på en tp-anslutning på denna och gör sedan tvärt om med tp-sladden. Pissa därefter på skiten, släng den och skaffa en ny...

2007-08-31 @ 17:10:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback