Men hur svårt kan det vara?

Man slutar aldrig att häpna över sina medmänniskor...

Ta en så enkel och grundläggande sak som att blinka i rondeller. Jag kom idag på Odengatan och svängde upp mot A6 efter Rocksjön. Framför mig låg en gubbe i hatt (typ) som jag hade kommit ifatt redan vid den nya rondellen vid Artillerigatan (vid Preemmacken) och då tyckte jag han blinkade lite konstigt... In i rondellen blinkade han höger (fast det går inte att svänga höger där, då hamnar man ute på gräset), sen blinkade han vänster och jag höll på att panikbromsa för jag trodde han skulle byta fil och fortsätta åt vänster och sen blinkade han höger igen och fortsatte mot E4/A6 - alltså körde han rakt fram genom rondellen...

Nu kom det en seg lastbil i vänsterfilen så jag kunde inte köra om honom, därför låg jag kvar bakom honom genom alla rondellerna vid A6 och det var rent ut sagt ett jävla blinkande på gubben! Av ren nyfikenhet låg jag kvar bakom hela vägen och nog blinkade han alltid! Så fort han svängde blinkade han! Körde han rakt fram genom en rondell blinkade han tre gånger, höger-vänster-höger...
Kan ju säga att på den korta biten var det två stycken som missuppfattade honom och fick tvärbromsa...

Hur svårt ska det vara att begripa att i en rondell blinkar man vid två tillfällen:
- om det är en tvåfilig rondell och du behöver byta fil, då blinkar du som vanligt åt det håll du tänker byta.
- när du kör ut ur rondellen ska du blinka höger, alltid.

Kör du rakt fram blinkar du höger när du kör ut ur rondellen, kör du vänster blinkar du höger när du kör ut ur rondellen. Inget vänsterblinkande!

Det blir riktigt roligt när man kommer över nya Munksjöbron och någon har lagt sig i höger för att de ska vänster i rondellen och sen höger ut på Odengatan - placeringen är helt korrekt, men sen tabbar de sig rejält när de ligger i högerfil i rondellen och blinkar vänster hela vägen igenom...
Suck.


Är det nåt jag inte kommer sakna när jag flyttar till Stockholm är det mentaliteten i trafiken i den här stan - alla skiter blankt i alla andra...
"Nu ska vi se, jag ska höger in här och där står en och väntar - äh, jag skiter i att blinka..."


Nu lider väl den serien mot sitt slut, men jag hoppas ni har sett Svenska Slag på SVT! Per Dahlberg har kuskat runt och berättat om olika slag i den svenska historien fast på sitt eget lilla sätt...
Avsnitt fyra: Guds armé. Per Dahlberg tar sig an sitt favoritslag - slaget vid Fyllebro 1676 där svenska armén äntligen visar dansken var skåpet ska stå. Per tittar även närmare på den skyddsutrustning som erbjöds soldaterna på fältet. Han klär sig i älghud och låter tillverka ett harnesk. En liten halskrage fyller en mycket större roll än väntat när skyddet testas i strid.
Sedan sitter han med en historieprofessor vid sagda bro och visar svenska och danska trupprörelser vid slaget - med tvättsvampar! :D


Nu ska vi skriva fler jobbansökningar...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback