Kulturens högborg

Asp och jag beslöt oss idag för att vara lite kulturella genom att bevista Valborgsfirandet i Stadsparken! Otaliga är de Valborgseldar man upplevt i Ekebyhovsparken hemmavid, så jag hade förväntningar i linje med det givetvis - men inte då...

På Ekerö är det en gigantisk rishög som kommun samlat ihop, rätt mycket från beskärningen av parkens träd och buskar antar jag, men också lite riktig ved och så vidare. Jag har dessutom bestämt för mig att det är scouterna som tänder brasan, ett fackeltåg som avslutas med att man kör in facklorna i brasan - vill minnas att jag gjort det nån gång.

Men när vi väl stånkat upp hela vägen visar det sig att brasan är en hög björkved på ungefär en meter. That's it.

Öhm, det var ju inte mycket att hänga i julgran direkt tyckte jag - dessutom tändes den helt osexigt av tre gubbar som skvätte t-doja ur en dunk och sen några tändstickor...

Nåja, det fanns ju både en blåsorkester och en kör, men dessvärre var det ett gäng talare också. Den förste tjatade om att det var 59e gången som KFUM anordnade Valborgsfirandet, mot slutet av talet var det helt plötsligt den 58e..? Asp och jag kom fram till att han hade nog varit med varenda gång...
Sen var det en tant från Radio Jönköping P4 som skulle hålla vårtalet, men det vart mest snack om att odla saker och en jävla massa reklam för en kvinnokurs på Södra Vätterbygdens Folkhögskola...
Ännu en gubbe med tal efter det och givetvis kom det en komminister och körde en mässa! "Låtom oss bedja..." Vi bad om en plunta Jäger för vi frös.

Sen var det äntligen dags för Krut! Oh yes, studentkårens pyrotekniska utskott sköt fyrverkeriet även i år och nu var revanschens timme slagen! Förra året brakade eltändningen ihop och det vart katastrof av allt, så i år sprang de runt och tände manuellt på det gamla hederliga sättet...
När vi snackade med dom innan var de exalterade över deras nya sextumsbomber som tydligen skulle vara nåt speciellt och det var de.

När de började skjuta stod vi och väntade på de nya givetvis! Nä, den gick inte tillräckligt högt, den var för liten... Sen kom det två rejäla detonationer som bokstavligt talat kändes i backen - det var bara drivladdningarna för att få upp bomben på rätt höjd, sen jävlar brakade det loss! Huj vad det small! :-D


Förresten såg jag ett ganska intressant jobb på Platsbanken häromdan, läste annonsen och det verkade ju helt okej - tills jag såg en grej som radikalt ändrade min åsikt...

"Korrekt fingersättning på tangentbordet ett krav"

Haha, det ska jag söka av ren jävla princip! =)


Nu ska jag krypa upp i soffan med en fleecepläd, en film, chips och dip.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback