Mera kvällsbetraktelser

Då har alla partiledare besökt SVT och jag måste säga att Lars Leijonborg klarade sig mycket bättre än vad jag väntade mig idag. Raka svar på det mesta och jäklar vad han måste ha pluggat in exakt när han fick reda på vad om hela soppan med intrånget hos sossarna.
Men heder åt honom att han inte en gång drog upp sossen som mailade ut om Fredrik Reinfeldt i vintras!


Min förkylning lever och frodas, få se hur det går nu när jag tog de sista tabletterna i penicillinkuren nyss. Tillfrisknande eller explosion?


Hur som helst ska jag till Borås i helgen - det är återigen dags för det årliga besöket i stan där det alltid regnar, men på lördag blir det solsken eftersom AIK kommer till stan! En sol i klubbemblemet och en sol i stadsvapnet - kan det betyda annat än kalasväder?
Nä! 18-22 grader varmt och solsken på lördag säger SMHI och det tror jag behårt på! ;-)

Tror jag tar Swebus dit så man kan ta sig en öl. :)


Har ni sett reklamen från slutaröka.nu eller vad de heter? CSI-bilder på någon som röker och kameran hänger med ner i luftrören och man ser hur alla celler i lungorna svartnar och ruttnar...
Lite småäcklig tills jag såg nästa spot. Ett par behandskade läkarhänder håller i en röd slang ser det ut som, sen kommer speakern: "det här är aortan från en 50-årig rökare, allt detta fett hittade vi" och händerna klämmer ut en hel hög med gult fett... Jag är verkligen inte äckelmagad, men då kröp det i mig - fy faaaan...


Nu ska jag kolla på Pimp my ride på Mtv och sen blir det kudden!

Kommentarer
Postat av: Majoren

Synd att de, i utfrågningen, inte frågade Leijonborg vad han tycker om partikollegor som blir gripna på porrklubb hahaha! Det var verkligen det sista roliga som kunde hända ett parti utan egen politik :D

2006-09-08 @ 15:22:08
Postat av: StefaN

Utan egen politik? De är ju de enda som vill strama åt där folk egentligen tycker att det borde stramas åt, men inte vågar säga det själva.
Ordning i skolan är skitbra, möjlighet för polisen att avlyssna i preventivt syfte är ännu bättre (bra med obligatorisk notifiering i efterhand) och språktest för blivande svenska medborgare är egentligen en bra tanke, fast utan de sverigedemokratiska tendenserna.

Bättre än buffeln Persson på alla punkter i alla fall och det är det viktigaste! ;)

Postat av: Majoren

Nja, det där får vi nog "dryfta" lite mer; först och främst, folkpartiet är inte liberaler längre det måste du också hålla med om.
Liberalismen handlar om frihet och tolerans och detta kan man inte påstå att folkpartiet står för längre. Dock vill partiet som föresten kallar sig för "Folkpartiet liberalerna" ha tuffare tag och statlig reglering, något som ju är den yttersta motsatsen till liberalism. Några exempel på detta inom just skolan som du tar upp;
- Folkpartiet vill att antalet individuella val i skolan ska minskas. Eleverna ska läsa mer av vad folkpartiet tycker är bra ämnen. För att ha behörighet till högskolan ska minst ett modernt språk utöver engelskan krävas.
- Det blir ännu svårare att komma in på högskolan. Förutom det där med ett extra språk så menar folkpartiet att om man läser upp betyg efter gymnasiet så ska man inte få en ordentlig möjlighet att konkurrera med andra när man söker till högskola/universitet. Alltså; dåliga betyg - stå sitt kast för evigt.

Det finns en rad åtgärder som dessa liberaler vill genomföra och som mest går ut på att detaljstyra och förstatliga skolan. Det sista, och som jag ser det värsta som fp vill göra är att ta bort finansieringen från kommunerna så att staten finansierar alla skolor direkt.

Om vi då ska komma till det som du beskriver som ordning. Folkpartiet beskriver för det mesta eleverna som problemet. Inga elever = ingen brist på "ordning".
Det skojjigaste är att de vill införa ordningsbetyg! Om en lärare inte anser att jag sköter mig, så kan jag få en anmärkning som sedan kan påverka mina chanser att få ett jobb. Och sist men inte minst; kvarsittning på gymnasiet.
Jag skulle vilja se en lärare tvinga en myndig elev att stanna kvar på sk. kvarsittning.
De har med alla dessa "åtgärder" lyckats föra skolan tillbaka till 30-talet - fantastiskt.
Mindre elevinflytande - rösta på folkpartiet!!

Detta blev väldigt långt så jag kanske hoppar över det där med polisen som ska få avlyssna, men några korta ord om vad jag tycker i alla fall:
Det en väldigt tunn linje man balanserar på. Brottsprevention kontra integritet.
Det där med att man efter avlyssning, om man är fri från skuld, ska få ta del av materialet visade ju sig vara trams. Förslaget kommer under 2007 och lag kommer kanske att kunna stiftas under 2008. Under tiden kan polisen lyssna av människor utan att de vet vad som avlyssnas (i efterhand som jag beskrev..)...
Det är alltså lurigt lurigt, och generellt är jag mot buggning, även om jag kan se poängen med det.

Ja så var det språktesten...nej jag skojar. Ingen orkar läsa mer haha :D

2006-09-09 @ 10:31:17
Postat av: Majoren

Jag kan hålla med om att mkt behöver bli bättre än när "Buffeln Persson" styr, men alliansen? Kom igen, vi vet båda att ett högerstyre inte kommer att göra oss som inte tjänar massor ännu fattigare. ;) ;)

2006-09-09 @ 10:35:16
Postat av: Stavfelsnisse

Det skulle vara ett "inte" mindre i förra inlägget, men du förstår ändå. Fan att man inte kan ändra i efterhand :D

2006-09-09 @ 10:36:20
Postat av: Majoren igen

Jag glömde ju...språkkravet för medborgarskap har ju fp förhandlat bort i alliansens gemensamma manifest.

2006-09-09 @ 17:17:10
Postat av: StefaN

Alltså, jag har inte tokläst alla partiers valprogram och agendor (vilket herr major verkar ha gjort?), utan jag är en simpel väljare som bara ventilerar sina simpla åsikter.
Men på en punkt tror jag herrn har fel - om det inte redan är genomdrivet ligger det på förslag från regeringsmakten att det inte längre ska gå att läsa upp betyg överhuvudtaget på komvux. Har du fått ett betyg i ett ämne är det det som gäller, punkt. I mina ögon ett värre förslag än Folkpartiets.

Till sist angående högerstyrets eventuella påverkan på folks inkomst. Jag kommer fan inte från någon överklass, men jag anser ändå att ett högerstyre skulle vara bättre än nuvarande. Helt enkelt för att jag siktar uppåt, jag vill ha det bättre än vad mina föräldrar hade det under min uppväxt där vi fick vända på kronorna.

2006-09-10 @ 17:45:50
URL: http://midnatt.blogg.se
Postat av: Majoren

Så myten om att nya moderaterna är synonymt med, som de uttrycker det, nya arbetarpartiet har nått dig också? Herregud, till och med farbror Reinfeldt höll ju med om (i utfrågningen) att det en "vanlig" LO-familj skulle ha ut MER i månaden om alliansen kom till makten inte var mer än 500:-
Att detta skulle vara att "sikta uppåt" tvivlar jag ju starkt på, och jag är faktiskt av samma åsikt som du när det gäller att vilja ha det bättre än sina föräldrar. Vi var 6 personer när jag växte upp och som sagt, Lo-familj mer eller mindre så jag förstår. Men lösningen på detta är inte ett maktskifte tyvärr utan, i mina ögon som miljöpartist såklart, att vi får en regering där miljöpartiet lyckas knipa ministerposter för att kunna påverka så att ALLA (även dina och mina barn) får det bättre och inte bara några få.
Jag har i vissa stunder tänkt att "jo men det vore nog intressant att se vad moderaterna, som självklart kommer att mosa de andra 3 vid en valseger, skulle göra med sin nyvunna makt", men sedan har det slagit mig att jag faktiskt inte har råd att chansa. Jag litar inte på alliansen, och särskilt inte efter att ha "tokläst valprogram och agendor" ;P (Du anar inte vad lite för mkt fritid gör för en sån som jag haha).
52 miljarder - det är den siffra som moderaterna vill sänka skatterna med under sitt första eventuella regeringsår.
Vem får bekosta det? Inte herr direktör eller herr bolagschef i alla fall. (borttagen förmögenhetsskatt och värnskatt osv)

Jag tar några konkreta exempel;
Högkostnadsskydd för sjukvård: Från 900 till 1500:-
Receptavgift: 25:-/recept
Ersättningsnivån i föräldraförsäkringen: från 80 till 75%
Bostadsbidraget för ungdomar utan barn under 29 år: Försvinner helt!

Suck, listan är lång och då är detta bara "enkla" saker...

Slutligen några ord om det där med komvux. Du har rätt i att det finns ett förslag, men det handlar om konkurrenskomplettering. Det är alltså så att:

· Sökande som enbart har betyg från gymnasieskolan eller som i huvudsak (2/3) gjort sin gymnasieutbildning på komvux prövas i en grupp.

· Sökande som har kompletterat sina betyg konkurrerar enbart mot varandra. De kan därmed inte slå ut sökande i gruppen med "rena betyg".

· Sökande med utländska betyg konkurrerar enbart inom sin grupp.
Antalet platser i varje grupp beror på gruppens storlek. För att ytterligare stärka värdet av insatsen i gymnasieskolan flyttas en tredjedel av platserna från gruppen med kompletterade betyg till den första gruppen med "rena betyg".

Jag har saxat detta från förslaget som lades fram av Frodo Pagrotsky och Lena Hallengren.
Läs hela på: http://www.regeringen.se/sb/d/6465/a/66038

Håll till godo farbror StefaN och njut av valspurten! (Och föresten, det är inte alls min mening att låta dryg eller hoppa på andras åsikter om vad dem ska rösta på, men om det verkar så, så ber jag ödmjukast om ursäkt)

2006-09-10 @ 18:55:26
Postat av: StefaN

Som sagt, jag har varken tid eller ork att sitta och plöja finstilt - jag nöjer mig med det jag redan vet.

Sossarna dribblar för allt de är värda med arbetslöshetssiffrorna, slänger in folk i arbetsmarknadsåtgärder där där fikar och spelar spel på dagarna, vill ha 50% från gymnasiet vidare till akademiska studier och nu senast att AMS kodar massvis med folk med nån handikappkod och skickar dom till Samhall för att vika kartonger.

Idag på Rapport rullar skiten med Pirate Bay vidare eftersom regeringen vägrar lämna ut över 700 mail mellan Sverige och USA. Rapport undrar hur stor inblandning USA hade och hur stora påtryckningar regeringen gav efter för, men trots att mailen kom och gick från statliga institutioner och därmed är allmänna handlingar vägrar regeringen lämna ut dom och beslutet går inte att överklaga. Bah!

Till detta kommer Perssons maktfullkomlighet. Just nu är det Duellen på SVT (som jag högaktningsfullt bojkottar, mer om det strax) och frågan är om HSB har lärt sig något från mötet med Reinfeldt på TV4 - där högg han bara efter Alliansens förslag, Reinfeldt frågade om de inte hade någon egen politik att föra fram och Persson tappade spåret helt.

Men inte minst hans arrogans när det kommer till att han står över andra.
I september 1998 kom det fram att dåvarande finansministern Erik Åsbrink och skolministern Ylva Johansson hade nåt tillsammans. Ett halvår senare, två dagar före vårbudgeten, avgick Åsbrink. Då hade Johansson redan tvingats bort från regeringen.
(http://www.aftonbladet.se/nyheter/0008/09/barn.html)

Att Persson sen sätter på VDn för ett statligt bolag är ju helt i sin ordning!
Dessutom: jäv, anyone?

Men det som verkligen får mig att rösta på Alliansen är vänstersidans anhängare. Överallt ser man det, saboterade valaffischer och ibland rent hemmagjorda "antiaffischer". Senast igår såg jag det i Borås och nu saxar jag från ett forum där jag skrev om det idag:

===
I en korsning jag gick förbi i Borås igår natt hittade jag en valaffisch från nåt lokalt parti, en stor från kristdemokraterna, två från sossarna, en från moderaterna och en från vänsterpartiet (inte helt säker på fördelningen men nåt åt det hållet var det, några öl innanför västen också ). På backen låg två från folkpartiet.

Jag hittade hålet i backen från pinnen till folkpartiets ena plakat och av ren jävla princip satte jag upp ena plakatet igen och dunkade ner pinnen i hålet.

I dag när jag gick förbi efter lunch låg bägge på backen igen.


Jag saknar fanimej ord.
===

Som sagt, en falang som hänger sig åt sina 'utomparlamentariska' metoder och systematiskt sabbar motståndarens plakat - de får *aldrig* min röst...
Den tvehågsne kan kolla länken här nedan.


Nu skiter jag i detta för här ska sovas - jag har ju ett jobb att gå till och nej, jag fick det inte via Arbetsförmedlingen. ;)

Postat av: Majoren

Postat av: StefaN

Som sagt, jag har varken tid eller ork att sitta och plöja finstilt - jag nöjer mig med det jag redan vet.
------------------------------------------------------
Okok!

2006-09-11 @ 12:41:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback