Utrikestelefonerande?

Varje dag ringer jag till folk på jobbet. Naturligtvis en hel massa internt och sen blir det mycket till leverantörer, DHL och huvudkontret.

Men också en hel del till privatpersoner eftersom vi varje dag får leveranser där det finns specialbeställningar till kunder - vi har ju inte hur mycket plats som helst. ;)
Dörrar, fönster, steamers, tvättställspaket, bastustugor...

Då jämför vi leveransen med ordern vi har och förhoppningsvis så stämmer det. Då lyfter vi luren, ringer kunden och säger "Hej, jag har en skruvdragare till dig här!".

Det riktigt intressanta är när folk svarar. Idag har jag ringt till "Lotta", "Vägverket Produktion Folke", "Ja, det är Gunilla" och "JONSSON!". Den senare stod i en verkstad så han var lite högljudd... :-]

Men.

När det är ett namn som inte är helt svenskt på ordern blir det genast lite annorlunda. Faktum är att det är väldigt sällan som jag ringer till en invandrare/nysvensk/vad-du-nu-vill-kalla-det och de svarar med sitt namn.
8 gånger av 10 får jag ett uppfordrande "Hallå?" i örat och detta fascinerar mig nåt enormt!

Har de helt andra traditioner vid telefonerande i landet de kommer från? Det kanske inte ens var så vanligt med telefoner där överhuvudtaget att de inte hade nån? Är det nån utbredd ovilja att presentera sig för någon som man inte ser? Någon kanske helt enkelt inte har talat om för dom att det är lite av kutym här att svara med sitt namn..?

..för vill inte alla veta vem de pratar med i andra änden?

Grejen med detta är att man riskerar att framstå som värsta rasisten om man skulle ta upp ämnet. Modet att fråga nån som svarar så har jag definitivt inte, dels ringer jag å mitt företags vägnar och dels kan de trots allt ta nåt vansinnigt illa upp.

Fan, jag är ju bara nyfiken! :)

Något att ta upp i Interkulturell Kommunikation på MKV-programmet kanske? ;-)


Nåja, jag har ju i alla fall sluppit ringa Danmark på flera veckor!
(fast nu kommer väl det i morron...)

Nu har Nordlux gjort om sin växel, men i våras var det rent bisarrt att ringa dit. Numret står i vårt kära datasystem, knappaknappaknappa det långa numret och man får ett talsvar i örat... Scheisse!
Naturligtvis bara på danska (en grötig dialekt dessutom) och med en sjujävla fart!
"Trykk ett för ????, trykk to för???, trykk tre..."
*blundar och trycker på nåt*
"Takk för ditt val. Trykk ett för ???, trykk..."

Tre jävla nivåer och man fattar inte om man är på väg att knappa sig mot kundtjänsten eller om man kommer få snacka med städaren nere i källaren...
Att taktikvänta och hoppas på att bli kopplad till växeln/receptionen då man inte tryckte på nåt alls funkade inte, då kom bara ett snärtigt "????" med två stavelser. Jag har hört det så många gånger, men jag har inte den blekaste om vafan de säger. Antagligen nåt i stil med "välj nåt för fan".

Då är det roligare att ringa till Hafa i Halmstad!
"Välkommen till Hafa. Welcome to Hafa. For english, please press seven..." med tidernas mest utstuderade brittiska accent och med en jättebetoning på första stavelsen.
Ring 035-154475 och lyssna själva!

Welcome to Hafa... :-D

Kommentarer
Postat av: Sabbacus

Jag funderar på att börja svara med "Hallå" när folk ringer till mig. Trots allt, folk vet väl vem de ringer till?

2006-10-19 @ 11:45:12
Postat av: StefaN

Bara som en upplysning: anonyma kommentarer kommer raderas.
Folk som inte vågar stå för sina åsikter är inte värda att få sina åsikter publicerade.

Sillmjölkar.

Postat av: Vilhelm

Jag var tvungen att ringa Hafa bara för det :P Gud vad trist man kan ha på jobbet.

2006-11-28 @ 09:33:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback