Hultsfredsrapport Anno Domini 2006

Tänk vad tiden går när man har mycket att göra! Typ som att åka till Hultsfred... ;)

Semester var tagen hela veckan och det var inte fel att ligga och dra sig hur länge som helst en måndag med högsommarvärme. Riktigt trevligt faktiskt, det borde man göra oftare!

Samtidigt blev det lite panik då vi märkte att kårbilen (bokad sen länge) hade blivit utsatt för en hostile takeover i bokningspärmen av vissa kårordförande som skulle två dagar på konferens i Hok med högskolestyrelsen... Vi var sex pers med massa packning som skulle iväg nästan en hel vecka, men de var tydligen tvungna att ha en sjusätesbil de tre milen till Hok - utan att ens höra av sig om vad de hade gjort. Riktigt jävla uselt!

Så vi började, dan innan avfärd mot Sveriges största festival, att ringa runt i jakt på minibuss. Det var ju inte så enkelt - eller billigt.
Vi hade en vansinnig tur och lyckades komma över en buss på Atteviks, men hej vad dyrt det blev. :-/

Hur som helst, vi kom iväg i alla fall och jäklar vad kul det var!

Funktionärscampingen var flyttad, så av tält med sjötomt vart inget - däremot en egen åker. Dock inte Jonssons Åkeri som vissa trodde, haha...

Jobbade alltså som security vid Rookiescenen, dvs stod mellan scen och kravallstaket när banden spelade och vaktade gaten in till vårt lilla backstage under resten av tiden. Rookie är Hultsfreds minsta scen, till för osignade band som får en guldchans att visa upp sig och inte minst spela för publik som kan bli hur stor som helst (nästan). Rookie ligger vid den naturliga gångvägen mellan campingen och den största scenen Hawaii, så det hände ofta att folk på väg till eller från en konsert på Hawaii stannade till hos oss och lyssnade på våra band. :)
Tre pass på åtta timmar var, sen hade vi jobbat klart! Dock låg de vartannat pass så att säga, så under två intensiva dygn betade vi av vårt jobbande.

Tors 18-02
Fre 10-18
Lör 02-10

Som sagt, bara åtta timmar mellan passen, så man sov så fort man hade chans! Typiskt nog spelade HIM vid midnatt mellan fredag och lördag, så där försvann två timmars sömn - precis innan nattpasset... ;)

Men vi hade tur, vi missade inte de band vi verkligen ville se och fotbollen löste sig också - även om vi jobbade just när matchen gick...
Från ena kanten av kravallstaketet såg man nätt och jämt storbildsskärmen på Hawaii (okej, nu anfaller de åt höger, då är det Sverige som anfaller... heja!) och titt som tätt sprang vi in i vårt lilla tält bredvid scenen där vår fotbollstokige boss hade en 14-tummare med kornig bild... :-D
Där satt vi när det var en kvart kvar av matchen och hörde inte ett ord av kommentatorerna då sista bandet soundcheckade på andra sidan tältduken. Men så kom Elmanders inlägg, Allbäck nickade ner och Ljungberg (som i anfallet innan tokmissat en nick - det svors högeliga i tältet om att han ska ha bollen vid fötterna) använde skallen till nåt nyttigt och vårt jubel i tältet visste inga gränser...

Kan säga att vrålet från Hawaii där runt 20 000 pers följde matchen var inte att leka med!

Dia Psalma var hur jävla bra som helst  (tokigt mycket folk både inne i Atlantistältet och utanför), HIM var riktigt bra (shit vad Ville Valo röker) och Within Temptation såg jag dessvärre bara nån minut av när jag sprang till tältet för att hämta långbrallor när jag jobbade...

På pluskontot noterar vi att värdelösa Kent blev sågade längs fotknölarna i tidningarna - skadeglädje är den enda sanna glädjen heter det ju, men nu kanske gemene man äntligen inser att det är ett hypat, överskattat skitband som bara står och gnäller om döden och har en scen"show" där torkande färg är ett sprakande fyrverkeri av händelser i jämförelse?

I övrigt uppskattade vi Skatteverket (!) och Bredbandsbolaget lite extra - där kunde man surfa gratis!

Vädret kunde inte ha varit bättre förresten. Tokigt varmt och soligt (riktigt underhållande att se metalrockarna i sina svarta heltäckande kläder för att inte råka bli solbrända), tyvärr föll det lite regn på onsdagskvällen (regnet i sig var inte så farligt, men kvällen efter hade miljoner mygg kläckts...) men i övrigt måste Apoteket slagit rekord i solfaktor- och kylbalsamsförsäljning...

Själv klarade jag mig från att bränna mig och hur det gick till begriper jag bara inte. Vanligtvis tittar jag på solen, bränner mig och blir röd som en kräfta för att tre dar senare fjälla som en fisk... Nu var vi utomhus konstant (undantag för sovande) men ändå klarade jag mig. Fascinerande men välkommet!

Dock hade myggorna kalas på mig andra natten då sovsäcken måste ha gått upp en aning nertill. Jävel vad det kliar!

Men nu är man hemma igen och har tvättmaskinen full med sånt som borde tvättas efter nästan sex dar på festival. ;)
Få se om det blir nåt mer av det hela nästa år, Biffen var tydligen nöjd med vår insats (dessvärre fanns det andra som maskade satan och det fick ju vi lida för), så vi ska höras mailvägen vad det lider.


Sen har man blivit vuxen ännu mer! Häromdan nappade jag på ett erbjudande från ett kapitalförvaltningsbolag, så de har numera hand om mina PPM-fonder!
Jag är nog inte ensam om att inte begripa ett smack om Premiepensionsval, fonder och fan och alla hans fastrar, men nu sköter
Monetar Pensionsförvaltning det åt mig. Jag menar, det ska ju mycket till för att det ska gå sämre än för Fjärde AP-fonden eller vilken det nu är alla har som inte har gjort ett aktivt val...

Verkar vara ett bra bolag, vettig hemsida där man kan ändra sin portfölj till högre eller lägre risk osv och framförallt rekommenderar de att man använder Firefox framför Explorer - ett sånt företag får guldstjärnor i min bok! :-D
Naturligtvis har de en 'tipsa-en-vän-tjänst' så är det nån som också behöver tjäna in lite vuxenpoäng så hör av er så kan jag kirra det lite billigare. ;)


Sist av allt: i förra inlägget hade jag kul åt festivalrookies som drar kabinväskor in på en festivalcamping på en åker, men vad får jag se? Hur många kabinväskor som helst i vår camp! Blasfemi! o_O
Tänk om inte jag hade haft min suveräna ryggsäck, vem hade då släpat pirran med tält och stora väskor när alla andra var fullt upptagna med att balansera sina små väskor över grästuvorna? Va? Va? ;)


Dagens låttips:

Det kan ju inte bli något annat än Dia Psalma! På konserten kom det i början en radda med låtar från Gryningstid som man glatt vrålade med i, sen några jag inte har lika bra koll på - kan inte texten men känner igen melodin, typ.
Sen, som sista extranummer kommer den - den som man bara behöver recitera första strofen av och varenda en med minsta koll på svensk musikhistoria känner ögonblickligen igen den - och vrålet vet inga gränser i tältet: Tro rätt, tro fel!

Moder Justitia ser ner på mig
är det så fruktansvärt, det brott jag begått
folk har säkert glömt bort mig nu
vad jag är skyldig till har jag ej förstått

Dagar har blivit till år
fast tiden står still i cellens mörka vrå
sitter här för att förstå
att min ideologi är helt fel väg att gå

Tro rätt, tro fel!

Folk, dom brukade lyssna på mig
applådera och jubla efter mina tal
jag, jag fick dom att tro på någonting
men enligt makten så var jag alltför radikal

För i min värld
lever människor lyckligt och utan besvär
kanske är det en utopi
men människan är väl född till att va fri

Tro rätt, tro fel
Är det du eller jag som avgör det?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback