Teknikens Värld

Gamla Bettan fortsätter strula... Trots att hon stått i +15 i två dygn startar hon inte, så jag kan avskriva isproppar i tanken/bränsleledningar som källa till problemet.

Däremot såg jag att det är ganska blött under bränslepumpen (som sitter framme på motorblocket) och då bensin är lättflyktigt borde det ju ha dunstat för länge sen. Likaså, eftersom motorn inte ens hostar när jag försöker få igång den utan det bara är startmotorn som gnager känns det som att det inte kommer nån bensin dit det ska.

Alltså testade jag att dra loss slangen mellan soppapumpen och förgasaren (snustorrt) och drog runt startmotorn ett par varv - istället för glada bensinsprut var det lika torrt som innan... Jaha, det verkar som om bensinpumpen lagt av...

Naturligtvis glömde jag kolla anslutningen under pumpen där slangen från tanken kommer, läcker det nånstans borde det vara där.

Nåväl, ska ringa en polare som jobbar på Sandagymnasiet - där har de Fordonsteknisk och förhoppningsvis behöver de en gammal 240 att öva förgasarmotor på. ;)


Visst är gamla Bettan skön att köra, men det börjar bli lite väl mycket nu...
  • Drar massa soppa (addera ihop förgasarmotor med massor av choke vid kallstart speciellt på vintern, automatlåda, kombi och 98 oktan så får ni ett hum om mina bensinräkningar)
  • Muskelservo i rattandet är vansinnigt tungt, fickparkering är inte att tänka på om det inte är snö...
  • Elfelet i baklyset blir jag inte klok på
  • Måste fylla på förgasarolja (enkelt) och växellådsolja (kladdigt, trångt och tar en jävla tid) ofta
  • Vattenpumpen lämnade in förra sommaren, nu soppapumpen, bytte termostaten när den gav upp för ett år sen, alltid en massa fel vid besiktningen
  • Rost börjar komma på dumma ställen, som övre fjädersätena som SBP påpekade förra gången

*suck*

Visst, hon var gratis när jag fick henne, men den gamla damen börjar kosta mer och mer pengar, för att inte tala om tid...


Som jag skrev häromdan har päronen gått och skaffat ny bil som levereras i mars, så i mailet från farsgubben där han berättade om det skrev han att han skulle fixa till ACn på deras nuvarande 850, få fart på bakrutetorkaren och lite sånt småpill. Ville jag ha 850n sen när de får V70n?
"Leverans sker i utbyte mot C-uppsats"
Gaaaah...

Där har vi ju en utmaning som heter duga! Som de flesta vet har jag C-uppsatsen hängandes efter mig, men det är inte mycket skrivet direkt. Jag hade ett kul ämne, men hur jag än vände på det hamnade jag hela tiden djupt inne i immaterielrätt, vilket är juridik så det smäller om det. Från tiden då jag var lite mer aktiv med försöket hade jag Anders Åstrand på HLK som handledare, men han gick i pension för två år sen...
Så med varken ämne, handledare eller fräscha kunskaper i skrivandet (all jävla teori kring upplägg osv) är det inte så enkelt att skita ur sig de där 30-40 sidorna... :/

Ambition och vilja finns, men inte ett bra ämne. Tid vete tusan hur man skakar fram, men det ger sig nog så snart ämnet finns. Hoppas jag. ;)


Nu ska jag parkera i tv-soffan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback