Hopp om mänskligheten?

Ibland undrar man ju...

Gick uppför Barnarpsgatan i eftermiddags och ungefär i höjd med Claras börjar en bil tuta utav bara helvete precis bredvid mig. Det visar sig att en gubbe kört bakom en annan bil, den andra bilen saktade in, stannade och tänkte backa för att backa in i en parkeringsruta. Men eftersom gubben nu stod ganska nära bakom hängde han sig på tutan. Efter några sekunder med konstant tutande har gubben fått i backen och backar en bit så den andra bilen kan komma in i rutan - först när gubben återigen stannat sin bil släpper han tutan.

Vad synd bara att gubben själv får en utskällning... När han backade hade han fullt upp med att hävda sin rätt gentemot bilen framför och petitesser som att titta i backspegeln innan han backade brydde han sig inte om. Bilen som stod bakom honom var för all del ett par meter bort, men att en person gick över gatan bakom honom gjorde tydligen ingenting, för han var centimetrar från att bli överkörd...

Alltså, vissa måste bara ha hittat körkortet i flingpaketet! Det är fritt fram att tuta som fan på folk som missar att kolla helt bakåt och rent demonstrativt ta tid på sig att backa själv, men att själv kolla bakåt i ögonblicket senare? Nänä...


Sådana stolpskott såg jag mycket av under två år bakom ratten på Hemglassbilen - det är så man blir orolig ibland...

Hur kan man till exempel undgå att märka att ens blinkers är på medan man kör fem-sex kvarter rakt fram?
Ojdå, det duggar visst lite grann, bäst att slå på vindrutetorkarna på absolut högsta hastigheten! Man undrar ju hur de reagerar när det börjar regna på allvar och torkarna inte går att få med ännu högre hastighet.
Eller ta vilken kombi som helst med bakrutetorkare. Det är rätt ofta man ser dom med intervalltorkaren igång... Märker man inte sånt i backspegeln?

Men bäst är ändå dumskallen på Tranebergsbron i somras. Solen håller på att gå upp, vilket för Stockholms del innebär att är man på väg över bron in mot stan färdas man rakt österut, så när man kommer över krönet får man solen i ögonen.
Dumskallen kör upp på bron, passerar krönet och får alltså solen smack i ögonen. Naturligtvis gör dumskallen det enda raka (?), bromsar ner från 50 km/h till bra mycket saktare. Precis bakom ligger min svåger, får också solen i ögonen men kan ju för sitt liv inte tro att dumskallen framför har tvärbromsat... Pang sa det såklart...
Alltså, vad tänker folk med? "Oj, jag ser inget, bäst att jag ställer mig på bromsen!" Att personen som kommer bakom ser precis lika lite faller de tydligen inte in...
Sakta ner en aning, visst, men upp med en hand och skugga solen så gott det går, kolla åt sidan och sikta med hjälp av räckena - vad som helst!

Nu skulle jag kunna fortsätta in på alla efterblivna som åker omkring med dimljusen tända, men det gör jag inte - det spar jag till en annan dag. ;)


Nu har jag just ägnat en duktig stund åt att diska, så det är hög tid att skita ner lite av det igen - matdags!

Vattenhålet får klara sig utan mig ikväll btw. Inte helt kry som sagt, sömnbehovet är omättligt av nån anledning just nu och dessutom kommer alla bara snacka Hjärtslaget...
Visst hade jag velat åka, men de var ju tyvärr inte speciellt flexibla därnere. Dessutom är det två veckor kvar till öppning på jobbet, så jag ser övertiden torna upp sig framöver... ;)


Mot mat- och tvsoffan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback