Man vet aldrig...

Två dagar till, sen blir det första klass norrut! :-D


Jag har alltid ansett att hitta.se rockar röven av eniro alla dar i veckan, men det har ju faktiskt varit lite praktiskt med eniros vägbeskrivningar ibland måste jag ju erkänna.
Men idag släppte hitta.se också vägbeskrivningar och återigen får eniro smisk!

Riktigt vettigt upplägg på själva presentationen och inte minst är det genomarbetat - när jag testade färdvägen hem till Ekerö hittade de till och med genvägen via färjan! :)
(fast hemifrån mig skulle jag inte ha kört hela vägen genom centrum och Odengatan bort för att komma till E4, jag hade ju kört ner till Jordbron istället...)



Lite kallt både igår och idag förresten! Jävlar i min lilla låda vad det fanns att skrapa på rutorna...
Lite trött blir man iofs när man hoppat in i bilen, fått igång henne, dragit på fullt blås mot vindrutan och sen tagit varvet runt och skrapaskrapaskrapat. In i bilen igen och ... jahaja, skrapa på insidan av vindrutan också... >.<


Det är alltid skönt att lätta på trycket lite (nej, inte på det sättet) så nu ska vi klaga lite grann på våra medmänniskor igen!

Kommer man från Högskolan och svänger ut på Munksjöbron blir det tvåfiligt efter densamma fram mot rondellen. Om man ska mot Maxi är högerfilen given, likaså är vänsterfilen given om man ska in mot centrum och parkera, dvs vänster eller rakt fram i Museirondellen. Men ska man mot E4, dvs in på Odengatan ska man ligga i höger fil hela vägen från bron, men det fattar ju fan inte folk. Varenda jävla dag ser jag folk som håller vänsterfil genom första rondellen för att sen tvinga sig in i högerfil för att ta höger mot Odengatan. För att göra det hela komplett brukar de stanna och kolla efter trafik i rondellen när de väl kommer fram. Att det är målat så att de som kommer från vänster slussas in i rondellens vänsterfil, så det bara är att gasa ut i en egen fil bekommer dom inte...
Är det så förbannat svårt att kolla tydlig skyltning och tydlig målning?

Samma visa om man kommer bakvägen ner från A6 mot Ryhov/Eurostop och kör över E4. I rondellen vid Biltema/Jula är det också tvåfiligt när man kommer ner från bron. Vänsterfil för de som ska rakt fram eller vänster mot Solåsen, höger fil för de som ska höger ut på E4 södergående. Men likadant där, varenda gång jag kör där ser jag folk som lägger sig i höger och sen kör rakt fram... Nu är det tack och lov tillräckligt brett så två bilar i bredd får plats, men senast idag fick jag testa att tutan fungerar då en gubbe i Opel drog rätt fram...

Mera mera...
Jag var på Maxi nyss och mitt lilla hushåll brukar inte storhandla en gång i månaden direkt, så det är korg istället för vagn som gäller. Men de med vagn tycker tydligen att de är lite förmer än vi andra, för de beter sig hur som helst. Det började redan när jag kom in och gick runt staplarna med korgar för att hämta en pistol (klart man blippar själv!) och bortifrån kassorna kommer en kvinna med vagn i en jävla fart. Hade inte jag tvärstannat hade hon kört på mig riktigt ordentligt, men hon bemödade mig inte ens med en blick, det var fullt fokus på att komma ut fort utav helvete...
Det blev riktigt underligt när jag senare såg henne gå omkring därinne i sällskap med en gubbe med korg.  ...va?

Väl framme vid kyldisken skulle jag ha mjölk! Men det tog lite tid, eftersom där stod det en gubbe med vagnen på tvären utmed så mycket av disken som möjligt och stod och jämförde två likadana (!) mjölkpaket i godan ro. Tittade på den ene, tittade på den andre, tittade på den förste igen, var inte den lite renare än den andre..?

Vad är det för fel på folk?


Sådärja, det var skönt. :-D


Satt igår och zappade omkring och fastnade där jag inte trodde att jag nånsin skulle fastna. Extreme Home Makeover på trean. Ooops.
Vanligtvis står jag inte ut med den där Tys eviga skrikande (framförallt inte i megafonen) och de gör det hela tiden så överdrivet - jag menar, vem ger sig på att riva en metallreglad gipsvägg med en hammare? Jo, bara för att de kan gå loss som faaan på den då och det ser coolt ut i tv... *suck*

Men.
Igår ramlade jag dit precis när det hade börjat och det visade sig att de skulle göra om Los Angeles Free Clinic, dvs en mottagning för fattiga, uteliggare, arbetslösa - i stort sett alla som inte har råd med den sjukförsäkring man måste ha i USA.
Deras lokaler var verkligen hur små som helst, den stackars receptionisten hade alla blankettfack på golvet under disken, deras genomgångsrum hade fem-sex sittplatser och de brukade vara sjutton på de mötena och så vidare. Samtidigt som de tog hand om jag vet inte hur många tusentals patienter varje år...
När de var för ett så ovanligt behjärtansvärt projekt kunde jag inte låta bli att fortsätta kolla och det visade sig att det var en tvåtimmars specialare just inför julen.
Alltså hade de lite flashbacks till sånt de gjort tidigare och deras "design team" åkte runt och hälsade på och kollade hur de hade det. En del besök blev verkligen äckligt amerikanska, som med soldaterna som blivit av med sina ben i Irak. Visst behövde de verkligen sina hem anpassade, men när organisationen "Home for our Troops" hjälpte till och började det vanliga rabblandet om a soldier standing up for USA, a true hero, a real American och flaggan skulle högtidligen hissas blev det bara för mycket...

Men ett återbesök träffade rakt i hjärtat på mig.
De hade gjort om ett hus där dottern i familjen hade en sjukdom som gjorde henne allergisk mot solljus, om hon utsattes för direkt solljus fick hon kraftiga reaktioner på det. Där löste de det genom att spänna upp stora segeldukar i trädgården och således kunde också hon vara utomhus!
Grejen med återbesöken var om de som blivit hjälpta ville hjälpa några andra, pay it forward som det heter och det var ju folk inte sena på så klart.

Det visade sig att hennes sjukdom var lindrig, hon kunde vara utomhus i skuggan på dagtid och klarade sig utan mörka solglasögon och så vidare, men de med en värre sjukdom kallad XP var riktigt illa däran. De tålde inte solljus alls och var tvungna att antingen sitta inomhus jämt eller täcka kroppen fullständigt om de skulle gå ut. Tänk burqan som talibanerna tvingade kvinnorna att bära så är du en bit på väg...

De stackars ungarna får ju aldrig göra allt kul som vanliga friska barn ser som självklara saker, så gänget löste det på ett lika coolt som genialt sätt: de såg till att Disney World hade öppet för en grupp ungar - på natten!
Första gången man såg dom tillsammans med sina anhöriga var när de samlades på en flygplats för att åka iväg och de dök upp i en massa olika, hemmagjorda skydd - det var allt från huvuddukar med solglasögon insydda via hjälmar till de obligatoriska handskarna och långbrallorna... Det var då jag insåg att herregud, de tål verkligen inget solljus alls! Föräldrarna hade ljusmätare med sig för att kolla att det inte var för starkt och framförallt, rätt sorts ljus - lampor var helt okej, men inte solljus...

Först när de var ombord på planet avslöjades det vart de skulle och som kidsen jublade!
När de kom dit var parken dessutom i full gång, massa Disneyfigurer gick omkring, berg- och dalbanorna gick, paraden, fyrverkeriet - rubbet!

Så när ungarna kramade om Snövit, dvärgarna, Askungen, Långben var det helt otroligt! Jublande glada, med ögon som tefat, upplevandes något de bokstavligt talat aldrig trodde de skulle få göra - och hela natten lång var Disney World deras, bara deras!

Kalla mig kärring, men tårar i ögonen var bara förnamnet...


Men naturligtvis får man aldrig vara glad. På slutet när de släppte in sjukhusfolket på sin nya klinik var det likadant. Här var det folk som verkligen behövde bättre lokaler, speciellt som de uträttar en så enormt bra sak...
Men med några minuter kvar (vet inte hur länge) tonades ljudet ner och en speaker började babbla om något vad det nu var, så man fick sitta och koncentrera sig på textremsan för att begripa vad som hände i programmet. Då fimpar de alltihop - mitt i en mening!

De var ju tvungna att veva sin aplånga jultrailer (den där en kör sjunger fram en massa programnamn) och hinna med den innan reklamen...
Av alla inkompetenta jävla klåpare på fel plats vid fel tillfälle tar detta priset! Vem slår jag ihjäl?

Så idag tänker jag inte titta på trean. ;)


Justja, sexfesten i fredags var jag nere några timmar på, rätt kul, men svårt för mig och Dude att leka DJs med bara massa brända omärkta skivor av skiftande kvalitet och utan hörlurar. Inte blev det lättare heller när ena spelaren hängde sig, haha...

I lördag var jag, Basse, Gripen och Jimmy i Skövde på bartömning! Skoj sittning (där våra rookies fick lära sig nåt om påhoppsgyckel, porslin och inte minst sittningsdisciplin, haha) och najs kårkväll därefter, även om köerna var lika långa som på alla andra pubtömningar... ;)
Vi knoppade i varsin soffa på Bat 6 och tog ett tidigt tåg hem - hemma redan vid tio.

Då datade jag lite och sov sen till fyra. Fem var jag nere på Akademien för lite förkör inför restaurangjulfesten på Harrys...
Hur mycket käk som helst, smarrig lax, men alldeles för kryddstark Janssontyvärr. Synd på min julbordsfavorit... Vi ölade på en aning, men väl vetandes att jag skulle upp vid sex på måndagsmorronen rörde jag mig hemåt vid ettsnåret.
Inte alls kul att gå hem när en massa skoj folk festar loss och det dessutom rör sig en massa snygga tjejer i lokalen, men vad gör man?

Igår var jag inte så pigg. Konstigt.


Men nu är det mat- och nyhetsdags! Rapport, here I come!
(fan vad blogg.se trilskades idag då)

Kommentarer
Postat av: Gurra

Pistolen på MAXI...folk som inte flyttar sig eller som helt enkelt väljer att inte se annat än "REA"...actionfilm...
Du gör alltså på MAXI som i actionfilmen, dunkar till folk i bakhuvudet med pistolkolven och springer mot REA-skyltarna.
Dessutom är du ju snabbare med korg än med vagn :)

2006-12-20 @ 09:15:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback