..and Murphy strikes back agaaaain!

Jajemen, han kom tillbaka med pukor och trumpeter vill jag lova!

Hittade ett schysst jobb på en byrå i Stockholm och satt och knåpade på en ansökan. Var ju tvungen att sticka ut lite i ansökningshögen, så jag fimpade Word till förmån för Quark XPress, vände till liggande A4 och lekte fram en riktigt schysst ansökan.
Men för att undvika konstigheter när de öppnade filen exporterade jag det till pdf, men filen vart gigantisk! Över 10 mb för några textblock och en inscannad namnteckning? Fet chans...

Efter ett tag fick jag tips om att med Adobes PDF-Writer skulle det gå mycket bättre, letade rätt på den och si, det gjorde det!

Men... så kom jag på att jag hänvisar till min cv på nätet för lite utförligare info (man har ju sysslat med en del under åren) och den är rent ut sagt skitful - den måste vi ändra på!

Den började se bra ut - då ballar datan ur med så konstiga fel att det blev Format C:, nyinstallation av Windows och sen sätta sig att installera alla program igen.
Sen börjar min fina nya layout för hemsidan konstra. Det ser strålande ut i Opera, efter ett litet hack ser det lika bra ut i Firefox - men i IE...
Kan säga att jag har fortfarande inte fått ordning på varför i hela helvete det åker isär i den där skitwebläsaren. Det är allmänt känt att IE läser htmlkod som fan läser bibeln, så det är inte helt lätt att fixa till det. Dessvärre kan man ju inte bara skita i Exploder eftersom så många har gått på Microsofts nit om att Internet är lika med Explorer.

Usch vad tragiskt det är.

Så jag kunde inte söka det där guldjobbet - den gamla layouten kunde jag inte med att länka till och den nya är ju fortfarande inte klar. Shait!


I fredags fick jag tag på en DN Bostad och det är alltid intressant läsning! Tyvärr är det rätt deprimerande läsning också, då bostadpriserna är rent bisarra i Stockholm... Satt och tittade på en tvåa i Solna (nära Råsunda!) på 55 kvadrat och 2326:- i månaden. Utgångspriset var en spottstyver från 1,2 miljoner, så man kan ju bara fantisera om vad den kommer sluta på.

Till yttermera visso räknar alla kalkyler med att man lägger 10% av köpeskillingen som kontantinsats! Jovisst serru, jag har 120 000 spänn här i madrassen - eller inte.
Alltså får man ta de stålarna som ett topplån och heeelvete vad dyra de är!
Nordeas kalkyl på nätet räknade med en månadskostnad (innan skattereduktionen) på runt 4500 med 10% cash. Med det som ett topplån åkte det upp till strax över 7000!

Förresten, att räkna bort skattereduktionen från månadskostnaden ska man inte låta sig luras av, den faktiska kostnaden per månad är den högre, sen får du tillbaka skattereduktionen via deklarationen. Trevligt då, men varje månad måste du trots allt betala in den.


Alltså är jag hänvisad till Bostad Stockholm och den kommunala kön. Som omtalat tidigare har jag stått i den sen 1999 och jag börjar komma högre och högre upp i listorna när man kikar på de lediga lägenheterna! Fast man har ju ingen chans på de riktigt billga som ligger någorlunda centralt - de snor skitungarna som stått i kön sen de föddes... *grrr*

Men det finns guldkorn kvar åt oss vanliga dödliga också! Hittade en tvåa i Vällingby som jag skulle legat etta på, 62 kvadrat och lägre hyra än vad jag har idag! Shiiiit vad jag var sugen på att klicka på "Anmäl intresse"... ;-)
Likaså var det en tvåa i Fredhäll på Kungsholmen ledig, riktigt kalasläge, men där hade man inte en janne mot 80-talisterna...

Det riktigt sura är att jag inte lär ha råd med 60 kvadrat som jag har idag, utan det lär bli nåt mindre. (att slå ner bopålarna riktigt långt bort alternativt i ett ghetto som nordvästra Spånga (Tensta, Rinkeby osv) går fetbort) Den sura biten är att jag är bortskämd som fan med min etta på 60 kvadrat - allt kommer ju kännas som en skolåda efter det här! Fan att man ska bo så bra, haha...

Nåja, vi får väl se hur det går.
På sistone har jag funderat mer och mer på hur min framtid ska forma sig egentligen. Jag kan inte säga att jag har tråkigt på jobbet, men jag vill ha mer utmaningar, jag vill jobba med det jag är utbildad för, jag vill använda mer program i datorn än Explorer (tvitvitvi), Outlook och ett textbaserat fönster mot en applikation på en Linuxmaskin...
Där ser jag alltså ingen framtid, men jag tänker inte heller söka nya möjligheter här i stan eftersom min hemlängtan till tunnelbanestaden bara har vuxit sig större och större det senaste året. Det skulle vara ett ritkigt fantastiskt guldjobb i så fall, men jag tror faktiskt inte de existerar här i stan.

Hemåt alltså, men hur?
Det har ju redan konstaterats att det är i princip omöjligt att få jobb i Stockholm när man har anställning i en annan stad och ska säga upp sig, säga upp lägenhet, packa och flytta innan man kan göra sin första dag på stället.

Så hur ska man röra sig norrut då?
Lägenhetsbiten är ju inte så akut eftersom jag kan bo på Ekerö i början, men där är det stora hindret som sagt att hitta ett jobb så man överhuvudtaget har en anledning att flytta till att börja med.

Detta ger alltså att den enda egentliga möjligheten som är kvar är en balans lite på slak lina: säga upp sig från jobbet, säga upp lägenhet och flytta hem utan att ha ett jobb. Fördelen med det är att då är man på plats i stan och kan börja jobba dagen efter, men frågan är hur populärt det är hos päronen att skrota omkring hemma utan a-kassa i två månader eftersom man sagt upp sig själv.
Jag lär ju få slita en hel del hemmavid om man säger så. :]

Förresten ska syrran bygga ut övervåningen på radhuset framåt våren, där lär man ju få en hammare i näven snabbare än man hinner säga Platsbanken, haha...


Nähej, end of the rant for today. I morron är det fredag och sen är det helg! Hade ju tänkt dra till Hermans Julphest i Trollhättan, men det sket sig. Dels är det lite innebandytema numera och varenda jävel här i stan var ju på Spiikbandyn för bara nån vecka sen. Dels är det alldeles för dyrt att åka solokvist i Bettan dit. Försökte sy ihop en tåg-eller-buss-resa förra året, men att åka över Göteborg kändes som en lång omväg...

Istället får man rikta blickarna mot Skövde! Det var faktiskt B som tipsade om det, nästa lördag är det pubtömning, så nu har jag börjat dra i lite tåtar för att få ett gästleg, sen kan det bli party i alla fall! ;)


Förresten känns det alldeles tomt, så här års brukar man ha fått en inbjudan till Julfäscht på K6. En era har gått i graven... :-(


Nu ska jag vara nyttig och käka sallad till middag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback