Kultur, mina damer och herrar!

Jajemen, i lördags var man kulturell värre! Jag och gamla Bettan styrde kosan västerut på riksväg 40, men inte längre än till Ulricehamn. Där tog vi av söderut och passerade igenom Hemglassland! Hillared, Hulu, Dannike, Tvärred - bara gamla kända orter (tja, samlingar av hus snarare) där jag sladdade runt med Mercan för några år sen.

Strax efter Dannike Kyrka blev det en vänster fram till Ätran där det blev vänster igen och efter nån kilometer på en slingrande skogsväg var jag framme vid
Torpa Stenhus - det skulle vankas utomhusteater!

Varje år sätts Torpaspelen upp av en amatörteaterförening och ofta har pjäserna anknytning till Torpa, då det hänt en hel del i kåken under åren. Riktigt duktiga skådespelare, imponerande kostymering och minsann ett stort tält för publiken att sitta i! Men det maffigaste var nog att bakgrunden utgjordes av huset självt - snacka om historiska vingslag... ;-)


Jag har svurit mycket övet mitt skitutbud av kanaler på tvn, men idag visar TCM faktiskt en bra film: Casablanca! :-D

..och nej, Ilse (Ingrid Bergmans rollfigur) säger aldrig "Play it again, Sam" till pianisten på Ricks café (Humphrey Bogart), hon säger "Play it, Sam, play it for old times sake"... Rätt ska vara rätt!

Men den är ju rätt späckad med klassiska citat ändå!
"We'll always have Paris"
"Of all the whiskey joints in the world, she had to walk into mine"
"This could be the beginning of a beautiful friendship..."

Med min tur kommer jag säkert ha skrivit fel i ovanstående eftersom jag tog dom ur minnet, hahaha...


Gick och funderade på en sak under Munksjövarvet tidigare idag, om Akademiens ombyggnation.
Jag tvivlar absolut inte på att det blir bra, när vi fixade till Gamla Puben förra året blev det ju helt okej och den här gången verkar det vara mycket mer genomarbetat eftersom det också är ett större projekt den här gången.
Men min oro är att det blir ... för bra.

Min absoluta mardröm är att Akademien ska konkurrera med de 'vanliga' ställena i stan som Karlssons, Centrum och Huset. Enligt mig är det käpprätt fel väg att gå.

Det är inte en nattklubb som Jönköpings Studentkår driver i Tändsticks-
området - det är ett uteställe för studenter!

På mitt grovhuggna sätt att se det är Akademien en pub med dansgolv. Må vara att det finns tre barer och tre dansgolv, men grundtanken är fortfarande densamma.

Ännu en mardröm (det finns ju grader i helvetet enligt Dante) vore att det ska lockas ner backslicks som tidigare baaara kunde tänka sig sitt stambord på Club Caj och på sistone kanske en cocktail på Velvet. Tala om att skrämma iväg de vanliga sluskstudenterna som kan tänka sig att dra på sig en overall då och då...

Iofs har det marscherats rätt långt på den vägen redan. För några år sen togs alla skyltar ner för att det skulle målas om, men de sattes inte upp igen efteråt - där försvann en rejäl bit av ställets själ. Likaså är det återigen på tapeten att måla över vapnet/skölden (vad man nu vill kalla den) framför proppskåpet bredvid dagsgolvet i Gamla. Vad blir nästa steg? Be folk att inte komma ner i overall eller förvisa varenda sittning bort till Kulturhuset för att inte störa gästerna?

Stora ord måhända, men liknande saker har hänt. I Kalmar, som har en cool men rätt svåranvänd lokal i Corehouse, gick det så långt att overallvännerna - som kände sig högst ovälkomna på kåren - startade en egen pub i kvarteret bredvid! Nu är en sån lösning fullständigt otänkbar i den här stan (tack politikerna för det) men det visar att det kan gå rejält åt fanders med traditionerna.


Okej, nu menar jag inte att vi ska smälla upp varenda skylt vi har på vinden (och det är många) eller ha overalltvång i dörren, men Akademien är fortfarande en studentpub - vad folk än vill få det till.


Fast en sak måste jag få klaga på... När jag var nere för nån vecka sen och kikade på bygget snackades det om att barerna skulle döpas om. Visst, det är verkligen inte alla som har koll på att Nya puben (den med tegelväggarna) förr var kårens administration och att Gamla puben fanns redan då, men de nya namnen det glunkades om begriper jag bara inte... En massa ortsnamn, New York, Hawaii eller vad det var - vad i hela friden har det med Akademien i Jönköping att göra?
Seriöst, hitta på nåt antingen med anknytning till Jönköping på nåt sätt eller döp dom till nåt helt annat, gärna med en liten skruv på. Studentsläktet är tillräckligt kreativt för att hitta på nåt träffande, det vet jag...

Framförallt borde man ha kunnat hitta på nåt vitsigare med Respondenten/Gamla Ugglan på IHH som kåren nu tar över. Där finns det massor med vinklingar att ta till, nåt med tentaångestsläppare, vattenhål, nån flört med rektorn - whatever!
Nä, istället blir det - Studenternas! Vafan, det är inte en idrottsplats i Uppsala vi snackar om, det är vår pub!


Nu blev det sådär långt igen och jag som ska sova.
Damn! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback