Quizdags

Ibland måste man gå tillbaks på djupet med sina musikfavoriter och vara lite High Fidelity. Begriper du inte vad jag menar med det har du en bok och/eller en film att klara av.

Dina topp 10 bästa band

1. Queen
2. Thåström
3. Robbie Williams
4. U2
5. Guns N' Roses
6. Meat Loaf
7. Cornelis Vreeswijk
8. Just D
9. Jakob Hellman
10. HIM

Nu, svara på frågorna, hänvisande siffrorna till banden.

Vilken var den första låten du hörde med 6 (Meat Loaf)?:
Hans återkomst till de stora scenerna nånstans kring 1993. En konstig, symfonisk, mäktig låt vevades mycket på radio med en kille som kunde sjunga nåt makalöst. Jag sprang till min vanliga skivaffär vid Fridhemsplan, upptäckte I'd Do Anything For Love (But I Won't Do That) och blev frälst direkt!
Avdelningen för Värdelöst Vetande noterar att radioversionen av låten är 5.23 lång (vilket är ganska långt för en radiostations spellistor), singelversionen är 7.52 medan albumversionen klockar in på 11.58!

Vilket är ditt favoritalbum med 8 (Just D)?:
Det står mellan "rocknroll" och "Plast". rocknroll är en dubbelplatta med massa bra låtar (Grannar, Låt det goda rulla, Mammas tema) medan Plast är en mer normal elvalåtars fullängdare med en massa nostalgiska blickar mot 80-talet. Alvik Baskets kampsång "Vi vinner - ni stinker" rockar nåt så vansinnigt...

Vilken är din favorit-låttext med 5 (Guns N' Roses)?:

Helt klart Civil War. Första gången jag läste texten fastnade jag direkt, både för själva budskapet i sig och för att GN'R faktiskt hade budskap i sina låtar, mer än kröka och brudar...
D'you wear a black armband / When they shot the man / Who said "Peace could last forever"
And in my first memories / They shot Kennedy / I went numb when I learned to see
So I never fell for Vietnam / We got the wall of D.C. to remind us all
That you can't trust freedom / When it's not in your hands
When everybody's fightin' / For their promised land

Hur många gånger har du sett 4 (U2) live?:
I somras blev jag av med U2-live-oskulden när vi var på Ullevi och upplevde, tja, showen!
Trots att vi satt uppflugna lååångt upp på ena sidan (under taket så vi klarade oss när det började regna) så var både ljudet och scenbygget så maffigt att det kändes som nära i alla fall. Mäktigt är bara förnamnet, speciellt när Bono uppmanade oss att vända upp våra mobiler, "Let's turn this place into a Christmas tree" och hela Ullevi var fullt av små, små ljuspunkter!
Men nästa gång blir det ståplats - det är där man ska uppleva en konsert!

Vilken är din favoritlåt med 7 (Cornelis Vreeswijk)?:
Herregud vad svårt. Om det inte var för att Cees själv avskydde den hade jag sagt Hönan Agda. ;-)
Han har gjort så oerhört mycket musik och så oerhört mycket bra musik, men ska jag ta en blir det Sommarkort (En stund på jorden) tror jag. Svårt att riktigt argumentera för det, just nu känns det som att den är bäst, i morron är det säkert en annan, haha...

Beskriv ett bra minne som har koppling till musiken av 10 (HIM)?:
Hultsfred 2002, vi var där eftersom vi fått backstagebiljetter av Åbro, jag står i höjd med mixertornet på Pampas, lite småpackad av allt vi hällt i oss under dan och bara sveps iväg av deras melodiska goth/metal eller vad det nu kallas...

Vilken är din favorit-låttext med 2 (Thåström)?:
Lätt: Flicka Med Guldbruna Ögon.
Sen syr jag ett täcke av alla trasiga moln / För att stoppa om dej inatt
Och när du somnat så byter jag täcket mot mig själv / Och vilar på min hemlighet
För ingen vet om att jag ska ge mej till / En flicka med guldbruna ögon
Nej ingen vet om att jag ska ge mej till / En flicka med guldbruna ögon

Vilken är din favoritlåt med 9 (Jakob Hellman)?:
"Du är allt jag vill ha" utan snack. Så grymt bra beskrivet om hur man står på krogen, lite småpackad, trånar efter flickor man inte kan få, men ändå fantiserar om det...

Hur började du lyssna på 3 (Robbie Williams)?:
Det är ju lite svårt att undvika att höra någon som vevas på radio hur mycket som helst, men mer aktivt lyssnande från min sida var en ren slump.
När jag jobbade på Hemglass lyssnade jag på Radio Match dagarna i ända och om jag hade möjlighet ringde ibland till de tävlingar som Danne alltid hade på eftermiddagarna. En vacker dag när jag körde uppe i Jöransberg och stod ute i Karlsfors råkade jag vinna, det var om vilket år Queens Another One Bites The Dust kom (1980). Hur det var så hade de inte en speciell skiva den veckan, så Danne visste inte riktigt vilken jag vunnit: "Jag ska se vad jag hittar på redaktionen, haha". Men så kom han på att Robbies livealbum just hade kommit, kunde det vara nåt?
Det kunde det ju, och jävlar vad bra den är! Iofs mestadels småbrudar i publiken (åtminstone är det dom som hörs), men Robbie vet att underhålla...
Så nu när nya plattan kom tankade jag hem den och den funkar, den med...

Vilken var den först låten du hörde av 1 (Queen)?:
Utan att veta om det har man ju hört massor av låtar, men det gick upp ett ljus för mig när jag köpte Absolute Music 13 (dubbelvinyl!) 1992 och hörde The Show Must Go On. I texten om låtarna stod att den låten var från Greatest Hits II, så jag gick till musikaffären, lyssnade och häpnade eftersom jag kände igen hur många som helst. Jag köpte den på stående fot och sen var jag fast...
Vilka andra som låg på AM13? Orup - Stockholm, KLF - Justified & Ancient, U2 - Mysterious Ways, Snap - Colour of love med flera...

Vilken är din favoritlåt med 4 (U2)?:
Hm, ännu ett band med högvis med bra låtar. Dock blir det en riktig klassiker, I Still Haven't Found What I'm Looking For. Inte minst för att texten tilltalar mig något så vansinnigt, samtidigt som själva låten är fruktansvärt bra...

Hur många gånger har du sett 9 (Jakob Hellman) live?:
Inte alls dessvärre. När hans bejublade platta kom var han på turné litegrann, men han avskydde rampljuset, så det blev ju inte ens en andra skiva... Nu på senare år har han gjort lite framträdanden på festivaler, men jag har inte lyckats ta mig till rätt ställe vid rätt tidpunkt.

Ett gott minne du har gällande 2 (Thåström)?:
Hm, får bli den tidiga biten av samboskapet tror jag. Vi var båda frälsta på Ebba Grön - Imperiet - Thåström och raidade skivmässan varje gång efter skivor vi inte hade.
Det blev dock bökigt när vi bröt och skulle dela upp det...

Finns det en låt med 8 (Just D) som gör dig ledsen?:
Uschja, det finns det verkligen. När jag och Jenny bröt upp lyssnade jag väldigt mycket på Plast och framförallt sistaspåret, tillika titelspåret.
det blev in i en bergvägg / vi kunde inte väja
men även om det sprack / så kan jag bara säja
det var värt det
det var oumbärligt ovärderligt även fast / det var bara plast
det var värt det
det var obetalbart ojämförbart även fast / det var bara plast

Vilket är ditt favoritalbum med 5 (Guns N' Roses)?:
Use Your Illusion-plattorna är grymt bra, men inget går egentligen upp mot Appetite For Destruction. Tala om debutplatta!

Vilken är din favorit-låttext med 3 (Robbie Williams)?:
Me And My Monkey, helt klart! Att åka tillsammans med en apa till Las Vegas där apan spelar, röjer och beställer upp eskortbrudar till hotellet... :-D

Hur många gånger har du sett 6 (Meat Loaf) live?:
Ingen alls. Jag hade chansen när han var i Globen när jag fortfarande bodde hemma, men jag hade inte råd... :/

Vilket är ditt favoritalbum med 2 (Thåström)?:
Om man får blanda in Imperiet är det den obetitlade dubbelskivan som brukar gå under namnet "Studio/Live". Hur bra som helst!

Ett gott minne du har gällande 9 (Jakob Hellman)?:
Alla de Munksjövarv man tagit med "..och stora havet" snurrandes i innerfickan. Gladpop som alltid får mig på gott humör, inte minst tack vare spåret tillsammans med Perssons Pack näst sist. :)

Vilken var den första låten du hörde med 8 (Just D)?:
Eftersom jag helt missade "1 steg bak & 2 steg fram" när den kom måste det vara Hur E D Möjligt från Svenska Ord. Andrasingeln var Relalalaxa och då var jag helt såld...

Vilken är din favorit-låttext med 1 (Queen)?:
One Year Of Love från A Kind Of Magic (1986). Helt makalöst jävla bra.
Just one year of love
Is better than a lifetime alone
One sentimental moment in your arms
Is like a shooting star right through my heart
It’s always a rainy day without you
I’m a prisoner of love inside you
I’m falling apart all around you
And all I can do is surrender

Det här tog tid.
..och jag som skulle städa - hur får jag morsan att begripa detta när dom kommer i morron? ;-)

Kommentarer
Postat av: Tess

Jag har sett Hellman live!!! Han dök upp i Malmö för några år sen när jag huserade där. Faaan va bra han var... och är!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback