Smäktande vackert men vansinnigt sorgligt...

Fick tummen ur och brände (äntligen?) The Phantom of the Opera så man kunde se den. Dock har min dvd börjat jävlas med hembränt, så den ville inte veta av min nybrända dvd. Tur man har tv-out...

Jag såg musikalen på Oscarsteatern för tio år sen (eller är det ännu mer?) och redan då fascinerades jag av den mäktiga musiken. Förvisso spelade vi ett Fantomen-medley i orkestern på den tiden, så melodierna hade jag koll på, men ändå...
I somras hittade jag både Stockholms och Londons uppsättningar som mp3 och det var ju lycka direkt.

Jag vet att Joel Schumacher och Andrew Lloyd Webber insisterade på att skådisarna själva skulle sjunga (istället för att dubbas) och det märks i filmen. Nog för att de flesta enligt Imdb har musikalbakgrund, men det går inte upp mot uppsättningarna i London och Stockholm. Däremot klagade O på att det var dåligt synkat och det var det verkligen. Antagligen sjöng de in styckena i studio och synkade efter det, men tja... vete tusan egentligen.

Hur som helst är det en bra film med uuunderbar musik. Att jag sen identifierar mig med fantomen som en konstig kuf, socialt missanpassad och minst sagt begränsad framgång hos damerna och framförallt att det går åt fanders för honom bidrar bara till den tårdrypande biten...


I morron är det fredag igen och sen är det helg. Herregud.


Justja, jag spontanshoppade en ny skrivare igår - nån som vill ha min gamla? Sidorna blir helt blanka när man försöker skriva ut, men det är nog bara patronerna som är igensatta då den stått still ett tag.


Två timmar kvar,
jag har äntligen tagit mej
in i en annan värld.

Det är två timmar tills dom tänder i taket

men då är jag inte här.
Var har du varit i hela mitt liv
eller under hela min kväll?
Under klänningen tar hon små kliv,
hon kliver närmre och närmre mej.
Och jag vet inte varför hon ler när hon håller i min hand,
men jag ser att hon vet att hon är med i leken. Och jag
är allt du vill ha.

Ta en av mej jag har mycket kvar,
jag har eld om du vill ha.
Vad var det du sa att du tycker?
Det tycker inte jag!
Natten är vacker och månen är full,
och du är som natten och jag är som månen
och du är som jag.

Du är allt jag vill ha.

Dagens låttips!
Helt otippat är det texten ovanför som är på tapeten. 1989 gjordes den Bästa Svenska Skivan Genom Tiderna enligt en omröstning i Nöjesguiden och för en gångs skull har en omröstning helt rätt! "..och stora havet" heter den och det är naturligtvis Jakob Hellman som avses. Alla kan vi "Vara Vänner" och "Hon Har Ett Sätt" utantill, men hela den plattan är ett helt halsband av pop-pärlor!
Du Är Allt Jag Vill Ha
heter den och bara stroferna "Natten är vacker och månen är full / och du är som natten och jag är som månen / och du är som jag" gör hela låten... :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback