Jävla Stockholmare?

Nu är jag lite upprörd.
(Nja, rättare sagt ordentligt förbannad)

Varför ska det vara så förbannat roligt att hacka ner på Stockholmare och kalla dom allt från att vara som spermier (det finns en jävla massa av dom, men det är inte många det blir folk av) till 99:or (de är ju inte riktigt hundra, höhö)..?

Det jävligaste är att det verkar vara socialt accepterat på nåt märkligt sätt. Stockholmare är liksom fredlösa på det området, bara att spy ur sig vad som helst och vi får vackert ta det.

Men skulle vi skämta tillbaka, då jävlar tar det hus i helvete!
"Tror de att de är förmer än alla andra helt plötsligt? Jävla nollåttor som kommer här och är kaxiga mot resten av oss!"
..ööh?


En jämförelse:
Tessan har en t-shirt det står "Här kommer det en hallänning" på och jag har svårt att tro att någon skulle känna sig påhoppad av den. De flesta (inklusive mig själv) tar den som en kul grej.
Men skulle jag ha en t-shirt där det står "Här kommer det en stockholmare" på skulle det garanterat muttras om kaxige jävel, vem tror han att han är egentligen, typiskt stockholmare...

Däremot är det lite intressant att det största stockholmshatet har jag inte träffat på i Göteborg/Malmö som man lätt skulle kunna tro, lillebrorskomplex och hela baletten, utan ute i landet i de mindre städerna. Helt makalöst.

Eftersom jag bott här i stan i åtta år och är uppvuxen med en smålänning till far tar jag lätt åt mig av dialekter och när jag är utanför Stockholm är det inte många som hör var jag är ifrån. Därför blir reaktionerna lätt bisarra när folk får reda på var jag är uppväxt.
"Vafan, är du sån?" sa en person en gång, vände mig ryggen och sa inte flaska till mig resten av kvällen. Visst är det ett extremfall och det är bara att beklaga att personen i fråga var såpass trångsynt, men icke desto mindre visar det på stockholmsföraktet ute i landet.

Visst tycker inte alla likadant, det är jag väldigt medveten om, men det är fler än man tror som får nåt frågande i blicken när man berättar var man kommer ifrån: "Vad gör du härute på landet" ungefär.

Ännu ett exempel: på en studentfest nånstans nångång var det några skåningar som skrålade som tusan på nåt (kommer inte ihåg vad, jag var lite full men det var nåt skånskt), så jag och en polare kontrade glatt med Pugh Rogefelt: "Stockholm Stockholm, stad i världen, Stockholm Stockholm, världens stad!". Det bar sig inte bättre än att en av skåningarna skrek åt oss "Men vafan, håll käften!"...
Suck.


Nä, nu ska jag lyssna på Just D, Europe, Imperiet och annan kvalitativ Stockholmsmusik så väggarna skakar, sen blir det sprit!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback