Någon däruppe hatar mig...

Okej, jag hade inga stora planer för helgen, men några sms som trillade in vid lunch gjorde att planen blev hem som ett skott från jobbet vid två, packa en partyväska, in i bilen och söderut mot Jönköping!

Hörde på radio att det var feta köer på E4 söderut, så jag körde Huddingevägen en sväng istället och tänkte ansluta till E4 vid Vårby istället. Men det var fortfarande köer där så jag fortsatte på småvägar istället, kanske inte går fortare men det är roligare än att sitta i kö och motorn blir varm så förbannat fort i kökörning...

Men.

Just när jag närmade mig en korsning för att ta vänster i Hallunda tyckte jag mig höra något underligt från motorn, nåt lite gnälligt som om en rem började slira... Nåja, jag hade vridit ner radion som alltid står på, kanske var därför jag hörde sånt som normalt blir överröstat av Mix Megapol och Star FM.

Men då började laddlampan lysa istället.

[info för de som inte vet]
En bil har ett batteri som drar igång motorn vid start, sen tar en generator över som drivs av motorn. Generatorn laddar upp batteriet igen (en start tar rätt rejält med kräm) och förser bilen med all annan ström som behövs: tändning, halvljus, stereo, fläkt osv. Men laddar inte generatorn är det batteriet som får förse bilen med ström när man kör, batteriet töms snabbt och man kommer max nån kilometer - sen står man där man står.
Ett batteri håller 12,2 volt och en generator ska ladda 14,4 volt - är det lägre blir inte batteriet laddat och då går det inte att starta sen istället.
[/info för de som inte vet]

Dagens bensinmackar är komplett värdelösa. De har nybakta bullar, grullad korv, parasoll och snart också golvfärg och bokhyllor - men andra biltillbehör än några lampor och vindrutetorkare har de inte!

Tre mackar på raken betade jag av tills jag hittade en Hydromack med en verkstad - där fick jag äntligen tag på en multimeter!

Märkligt nog laddade den 14,37V vilket är close enough för att jag ska vara nöjd. Ett samtal till en jobbkollega gav vid hand att det skulle kunna vara batteriet, om det är så kasst att det inte tar emot laddning kanske lampan också tänds?

Jag har inte haft några problem alls med att starta, men jag stod inom synhåll från Biltema.

In där, köpa batteri för sjuhundra spänn och så byter vi! En jävla tur gjorde att min verktygssats låg kvar i skuffen, men livet ska inte vara lätt! Kabelskorna satt rätt bra och nån 5-56 hittade jag inte i bilen. Smörjde lite med låsolja som var det enda som fanns, men tro fan att jag lyckas dra av minuspolens bult! Saaaatan...

Testade med nya batteriet, men det blev ingen förändring.

Gick tillbaka in och lämnade tillbaka batteriet, vilket gick bra - jag hade till och med torkat av det så det skulle gå vägen. ;)

Sen letade jag bult och mutter en stund innan jag hittade rätt dimensioner så jag kunde bygga en ny till kabelskon - det kan vara bra om den sitter fast på batteripolen...


Så nu sitter jag hemma så här dags istället för att vara i Jönköping och börja fyllna till...

Ett gäng frågor är utlagda på diverse forum och jag hoppas på snabba svar med enkla lösningar - jag ska äta Jönköpingskebab i helgen! ;)

Kommentarer
Postat av: Tess

vi får ses imorn istället - hoppas krånglet löser sig!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback