Mera höst åt folket!

En återkommande fråga jag får är "längtar inte du tillbaka till Jönköping?", både här i stan och när jag hälsar på söderöver.

Vafan svarar man på det? Utan en längre förklaring blir det ju bara fel...


Få se...

I Jönköping kör JLT lite som de vill, alla bussar kommer i princip samtidigt till Juneporten och sen är det öde i tjugo minuter.
Här bor jag inom spottavstånd från vår lilla bussterminal, två spårvagnslinjer och tunnelbanan där samtliga linjer på Gröna passerar.
Nej, jag längtar inte tillbaka.

I Jönköping finns centrum med Öster och Väster och dessutom A6.
I Stockholm har vi Vällingby, Kista, Solna, Skärholmen, Globen - och det är bara inomhusgallerior i närheten. Sen är det hela innerstan och alla småbutiker utöver det.
Nej, jag längtar inte tillbaka.

I Jönköping finns det lite jobb att söka.
I Stockholm finns det en jävla massa. Visst, många fler som söker också, men de rena möjligheterna är fler.
Nej, jag längtar inte tillbaka.

I Jönköping sträcker sig kulturlivet till några museer man betar av på en sommar och artister på turné som åker till Skövde och Nässjö istället för Jönköping
I Stockholm.. Äh, behöver jag ens börja rabbla?
Nej, jag längtar inte tillbaka.


Men...



I Jönköping ligger uteställena centralt i stan (nej, jag räknar inte Ladan eller Lilla Paris (eller vad stället heter den här veckan)) vilket är jävligt smidigt.
I Stockholm kan det vara långt mellan de vettiga ställena, för att undvika kotlettfrisyrerna...
Nja, där har Jönköping sina poänger.

I Jönköping träffar man garanterat någon man känner om man går på krogen själv, även om man är inflyttad.
I Stockholm är den chansen minst sagt minimal.
Nja, där har Jönköping sina poänger.

I Jönköping traskar man över till polare om man inte råkar befinna sig i varsin ände av stan.
I Stockholm är det SL som gäller, sällan man bor så nära.
Nja, där har Jönköping sina poänger.

..och till sist:
I Jönköping bor det en jävla massa folk jag känner.
I Stockholm är det inte riktigt lika många om man uttrycker sig milt.
Jotack, ibland längtar man tillbaka rätt rejält...


Jag åker till jobbet, kommer hem, käkar, surfar, glor på tv, sover. That's my life.


Innan jag flyttade ner kände jag inte så många här heller, men det hade andra orsaker. Efter tio år i Jönköping känner jag, även om jag inte är den mest utåtriktade, en jävla massa - med mina mått mätt.
Nu när jag flyttat hem igen är det så öde att det är rent tragiskt.

Jag har försökt tänka efter när jag var ute senast, men jag kommer fan inte ihåg...


Ärligt talat har jag sett fram emot hösten hela sommaren. Nu slipper man se alla lyckliga par knalla omkring och käka glass, man slipper lättklädda damer som bara glider förbi, man slipper se hur bruna alla är till skillnad från en annan som jobbade hela sommaren.

Äntligen kan man burra in sig i jackan, stoppa in hörlurarna i öronen och knalla iväg medan höststormarna sliter i byxbenen...


Fan vad skönt det ska bli!


..och som en liten themesong...

Woke up to the sound of pouring rain
The wind would whisper and I'd think of you
And all the tears you cried, that called my name
And when you needed me I came through

I paint a picture of the days gone by
When love went blind and you would make me see
I'd stare a lifetime into your eyes
So that I knew that you were there for me
Time after time you were there for me

Remember yesterday - walking hand in hand
Love letters in the sand - I remember you
Through the sleepless nights and every endless day
I'd wanna hear you say - I remember you

We spent the summer with the top rolled down
Wished ever after would be like this
You said I love you babe, without a sound
I said I'd give my life for just one kiss
I'd live for your smile and die for your kiss

Remember yesterday - walking hand in hand
Love letters in the sand - I remember you
Through the sleepless nights and every endless day
I'd wanna hear you say - I remember you

We've had our share of hard times
But that's the price we paid
And through it all we kept the promise that we made
I swear you'll never be lonely

Woke up to the sound of pouring rain
Washed away a dream of you
But nothing else could ever take you away
'Cause you'll always be my dream come true
Oh my darling, I love you


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback