What were you thinking, Ronald?

I slutet av min vistelse i Jönköping började McD på gågatan att byggas om, det stod en container från Pen Industries utanför i säkert två-tre månader medan inredningen byttes ut. När de till slut var färdiga liknade det ingenting annat, murriga färger kombinerad med högblanka vita grejor, massa genombrutna väggar och så vidare.

Eftersom Pen Industries är ett Jönköpingsföretag trodde jag att det var något lokalt initiativ, men nu har det börjat byggas om restauranger även här i stan och jag har insett att de på Öster gjorde om den första.

Nu har de just blivit klara med "mitt" McD här i Alvik och jag måste säga att det är ett nerköp av sällan skådat slag!

Färgerna och de genombrutna väggarna kan man ju inte värja sig för, det är ju "modernt" nu och då ska det vara så. Basta! Dessvärre har de också gett sig på möblemanget och det är här den stora katastrofen infinner sig.

Borta är raderna med bord och stolar som maximalt utnyttjade utrymmet till så många gäster som möjligt, nu är det långa vita bord som jag kan ta gift på är lägre än de som fanns förut. Dessutom är stolarna med ryggstöd utbytta mot runda halvmjuka pallar av något slag, vilket gör det värdelöst inom tre områden.

1. Pallarna är lägre än stolarna och man sitter som en ostbåge eftersom vi är långa i det häringa landet och...
2. ..pallarna till skillnad från stolarna är täckta hela vägen ner mot golvet, ingen möjlighet att vinkla in fötterna under sittdynan för att sitta vettigt och ostbågestilen blir än värre.
3. Till sist saknas det alltså ryggstöd - var gör man av jackan? I det här landet går man ut utan jacka sådär två månader om året (om det inte regnar) och när man inte har ett ryggstöd att hänga jackan på, var gör man av den? Fyra pers runt ett bord med fyra jackor att göra av nånstans... Smart!

Till sist har antalet sittplatser minskat eftersom det nya möblemanget är mer utrymmeskrävande och de dessutom smällt upp dessa innerväggar lite överallt.

Exempel: längs ena väggen fanns det tidigare en lång soffa med bord utmed hela vägen, nu har de byggt in två bord med soffa i en halvcirkel runt. Där är tidigare minst sexton sittplatser (kan ha varit ännu fler) omgjorda till tio, kanske tolv. Dessutom är det ju så att en svensk inte sätter sig vid ett bord om det inte finns något ledigt nån annanstans och där var väggen ultimat - nu är det minst sagt sämre.

Totalt värdelöst!


Nej, nu ska jag sätta mig i soffan med ett rör Pringles och se om jag hittar nåt vettigt att glo på.

Kommentarer
Postat av: Suputerna

Nu börjar vi på Österängen bli lite oroliga för mr Stafano... ett helt inlägg om Donalds... ajajajaj... nej nu får du allt börja på någon knypplingskurs kära vän!! =) =)

2008-12-22 @ 21:27:28
Postat av: StefaN

Knyppla kan jag redan, syslöjd ftw! :D

Postat av: Vintervargen

Helt lysande inlägg om Gyllene Måsens fördärv ^^ jag har många ggr tänkt exakt samma saker om McD i jkp... Helt hopplöst att sitta på de där pallarna och de "moderna" borden är helt värdelösa!



Tur att mAx håller stilen något sånär... ^^

2008-12-22 @ 22:26:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback