Kröka, Afte och lägenheter...

Okej, förra helgen.

Det tog en timme att köra till Södertälje. Bromma-Solna gick kvickt, men så snart jag var ute på E4 gick det toksegt. Dock släppte det i höjd med Moraberg och sen var det bara att stå på.

En liten detour blev det i Norrköping där jag gett mig fan på att hitta ett speciellt köpcentrum, där fanns nämligen ett Systembolag med Rekorderlig päroncider på 33-burk!

Kom till Jönköping vid niohugget, fulparkerade utanför Matte&Frallan medan jag bar upp sprit och overall, omgrupperade gamla Bettan till K6 där jag lånat Asps parkering (tack igen) och sedan tillbaka mot Norra Strandgatan. Men eftersom jag gick förbi Karlssons var det ju lika bra att svänga in och handla av sagda Asp, haha...


Sen var det fest.

Eftersom det var SWE (jag svängde av E4 vid Rosenlund, sänkte stereon, vevade ner och jodå, det dunkade på bra därinne) var inte Akademien öppen, så vi krökade på ett tag tills vi tyckte att nu borde bygglabbet ha öppnat.

Sen var vi kvar där ett par timmar.

Lördagen randades och jag tvärvaknade vid halv tio. Jahapp.

Majoren hittade jag på golvet, men Frallan och Oskar låg sked så sött att jag inte hade hjärta att väcka gossarna... ;)
Jag gav mig ut på stan istället, gick i lite butiker och hittade en fortfarande full Isoz på Flamman - han skulle göra baconmacka!

Nåja, de andra piggnade till och så småningom blev det Dônkbrännboll!

Lika kul som vanligt, Tess gjorde sitt bästa för att dricka upp mitt medhavda (hon lyckades rätt bra - vad hände med mina wr egentligen?) och Bull fick tillbaka Torkel! :)

Sen blev det Akademien och där nånstans blev jag sketafull, hur det nu kunde komma sig.

Bygglabbet i vanlig ordning till sent och jag hamnade på golvet hos en nolla...

Jag kan säga att det dröjde en aning innan jag körde hem på söndagen. ;-)


Men nu får jag sota för mina dumheter förra helgen. Med råge.

Jag har ett återkommande problem med blåsor i munnen, vanligtvis är det inga problem, man råkar bita sig, det blir en blåsa som gör ont men som försvinner på en vecka.

Såna blåsor är välkomna här. Mina har en tendens att bli rent löjligt stora, göra jävulskt ont när man pratar eller äter och tar 2-3-4 veckor på sig att läka ut.

Riktigt svåra anfall med flera stora blåsor på en gång brukar komma då och då, ibland tätare, ibland mer sällan, men när de kommer blir jag i princip handikappad.

Jag har alltså ett gäng blåsor just nu. En på insidan av underläppen och en innanför överläppen, en på sidan av tungan och sen två i gommen! Längst bak bredvid svalget i höjd med gomseglet sitter de två största blåsorna jag sett i hela mitt liv... :(

Detta heter Aftös Stomatit, i vardagligt tal kallat Afte.

15-20% av befolkningen drabbas, man vet inte varför de uppkommer och det finns ingen egentlig behandling mot dom.

Kul va?

På nätet finns en del information och tips om vad som hjälper och/eller lindrar, men eftersom de bakomliggande orsakerna kan vara olika är det också väldigt individuellt vad som hjälper.

Zendium och munskölj är det standardiserade svaret, men det hjälpte inte här.

Det finns en del krämer som ska häfta fast vid blåsan och lindra, men det tror jag inte riktigt på. Hur får man nåt att fastna på tungan?
Munsköljer har jag prövat en hel uppsjö av. Hexident var starkt som satan, bedövade ordentligt (tro fan det med så mycket alkohol i) men det hjälpte inte. Listerine har den starkaste smaken av alla, det är så man flämtar efteråt (tänk en sup After-Shock) men ingen större effekt där heller.

LongoVital är ett naturläkemedel som ska hjälpa mot lite av varje och ska ha effekt även på Afte, men sju-åtta timmar efter att jag tog dom fick jag en jävla huvudvärk. Ska dock testa dom igen, fast inte med tre tabletter på morron utan börja lite lindrigare med en.

Det som hjälpt någorlunda är en tandkräm som heter Sinaftin. Dyr utav bara helvete finns den på hälsokosten, men på en punkt är den suverän: när man borstar tänderna gör den inte ont.
Vanligtvis är tandborstningen en våldsamt smärtsam upplevelse då tandkrämen i sig är rätt aggressiv och då även mot blåsorna givetvis. Men Sinaftin gör inte alls ont, vilket gör att den är värd varenda spänn.


Men på sistone har det slagit mig att en trasig tand kanske kan ställa till det i bakteriefloran? Sen en tid (hm, några år tror jag fan) har jag haft en trasig visdomstand som jag inte haft råd att fixa till. Att gå till tandläkaren är som att sitta i en stol och riva sönder hundralappar så sån lyx har jag inte unnat mig, men nu har jag börjat fundera.
Den är trasig, men gör inte det minsta ont - därför har den helt enkelt fått vara.

Kan det vara orsaken?

Nu när jag spottat upp lönen en aning hade jag ändå tänkt att ta tag i detta, men efter dessa tankegångar ska jag jaga på mig själv lite mer. Trevligt nog finns ju
CityDental i stan, ett ställe som håller markant lägre priser än både folktandvård och privattandläkare, de med den högsta BMW-frekvensen bland alla yrkeskategorier (pizzakungar oräknade)...


Så tack vare dessa jävla blåsor och dessutom en förkylning som hoppade på mig fick jag hoppa över Tindraz o Harnis inflyttningspartaj igår. Illa!
Men som jag sa på msn, jag och Kaj kommer och dricker upp er sprit en annan helg! :-D


Nu ska jag vänta på morrondagen och då ska jag hålla järnkoll på Bostad Stockholm, det har börjat röra på sig en aning nämligen! :)
I veckan var jag på tre visningar på två dar, jag stod som nummer 25-23-15 i kön på dom så jag hyste inga större förhoppningar.

En etta på 40-nånting längst upp på Fleminggatan var rätt trevlig, men kåken och omgivningarna är aptrista. Upp i trapphuset, genom en dörr in i en lång korridor och med lägenhetsdörrar på rad. Såg ut som en korridor på en högstadieskola. :/
Men nyrenoverat och el inkluderad i hyran är trevligt, dock var det lite kasst med förvaringsutrymmen.

Sen var det en etta på ynka 38 kvm - men på Lilla Essingen! Härlig gammal hiss till fjärde våningen, bara ettor i hela huset (hur fan får man tvättid då, det glömde jag fråga), inte världens största rum (jag tänkte genast loftsäng), genomgångskök (med gasspis!) till en minimal matplats och utgång till en liten balkong - med utsikt över Riddarfjärden... Oooh...

Till slut kikade jag på en helt nyrenoverad etta på 40-nånting i Alvik, ett stenkast från Alviks Torg med Tvärbanan, 12-an och tunnelbanan, skapligt med utrymme, en trappa utan hiss och helt okej. Dock består utsikten av en brant sluttning upp till kåkarna ovanför, misstänker att det blir rätt mörkt där.

I fredags såg jag att jag spottat upp mig i köerna, på Fleminggatan står jag som fyra och på Lilla Essingen som tvåa... Ojojoj...


Men nu ska det snart sovas, behöver min skönhetssömn och i morron är det derby mot Bajen. Hade inte en tanke på att gå dit och betala biljett till slöddret från Söder, men så ringde Tossa...

Kommentarer
Postat av: Lexie

Någon gav mig en förkylning efter insparken också.. Den slog till i morse efter Tindraz och Harnis inflyttningsfest. :(

Postat av: Tess

Men det är klart jag snyltar dricka av dig när du kommer ner två dagar innan jag får lön. Pank som en räv var jag!
Du ska få dina wr nästa gång du kommer ner. Och om du är riktigt snäll så bjuder jag på burgaren den här gången ;-)

2007-09-03 @ 03:09:35
URL: http://tessanrocks.blogspot.com
Postat av: Bull

Haha jag har redan hunnit sett torkel tre gånger sen den kom hem! =)
I lööve it!! Jag kan vara med den dära gången du ska till Tindraz och Mattias eftersom jag inte heller kunde närvara.. En pajjad växellåda satte stopp =(

2007-09-03 @ 19:07:46
Postat av: kaj

sprita kan vi göra till helgen eller nästa helg, den 29 ska jag kanske till jönet och gå i frack.
Du får fixa steroider på salva, tablett eller nått annat, mot aften. Steroider är bra, tar bort de flesta sår, inflamationer och liknande skit.

2007-09-03 @ 19:53:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback