Den lever!

Följetongen om min ofunkande subwoofer fortsätter:


Igår när jag kikade in genom ett av 'basreflexhålen' såg jag en kabelsko som dinglade i det fria. Hmm...

Alltså vidtog Projekt Bryta Sig In I Baslådornas Motsvarighet Till Fort Knox.


Bakplåten sitter med tio skruvar utspridda längs kanterna, men plåten satt som gjuten i alla fall. Runtom är det fanér på spånplatta, inte nån bra grund att ha när man försöker få till en hävstångseffekt med ett knivblad - fanéret gav vika direkt...

Okej, då anfaller vi framifrån istället!
Loss med skyddet, bort med de fyra skruvarna som håller elementet - sen var det samma visa igen. Här var jag inte lika pigg på att bända med skruvmejslar och grejor, dessutom fick jag inte tag nånstans...

Så när jag gav mig på det idag igen var det no mercy, nu skulle plåten bort! Jag hade nämligen kommit fram till att lite skadad fanér gör inte så förbannat mycket på baksidan av en subwoofer.

Alltså dunkade jag ner minsta spårmejseln i kanten och bände till. Nähä, ner med den lite till då... Då började saker och ting röra på sig! Ena hörnet lossnade med ett tjopp (det satt en remsa dämpmaterial mellan spånskivan och bakplåten, det var den som hade kladdat fast lite) och sen var det bara att ta en mejsel till och arbeta sig runt.

En högtalare behöver två sladdar anslutna för att funka.
Min sub hade en.
Den andra hängde i luften.

Bara att ta skaltången och nypa ihop kabelskon en aning, trycka dit den där den ska sitta, tillbaka med bakplåten och dit med två skruvar - dags att testa...

Samma test igen med iPoden, långsamt upp med volymen och Gain... Bingo!

Sen var jag snabb med att koppla in den i recievern och köra igång en dunkadunkaskiva i cdn... Aaaah, äntligen!


Så i kväll när jag avslutar LOTR-trilogin kommer det mullra lite bättre om krigsscenerna än förut - tur att ingen bor nedanför mig, haha...

Kommentarer
Postat av: kaj

fan vad trist!
nu har du ju ingen anledning att gå på Hifi-klubben och köpa nya prylar.

//kaj

2007-11-28 @ 21:50:42
Postat av: StefaN

Tss, Hifi-klubben har inte harman/kardon... Reference Audio på Götgatan däremot! ;)

2007-11-28 @ 23:18:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback