Strejk?

Jahapp, det var ju inte oväntat. Handels lade ett rent sjukt bud som Svensk Handel i princip förbjöd arbetgivarna att skriva på (kvinnorna i detaljhandeln skulle få mer än männen i industrin) och genast började Handels yla om strejk i påsk...

Det fick mig att göra lite efterforskningar.

Jag har inte brytt mig om att gå med varken i Handels eller deras a-kassa då jag är med i DIK (min utbildnings fackförbund) respektive AEA (Akademikernas Erkända A-kassa) och trivs alldeles utmärkt med det. DIK eftersom jag tänker ta mig tillbaka till den branschen och AEA för att det funkade skitbra när jag stämplade tidigare.

Dessutom är det ett helvete att byta fackförbund och det lär ju inte vara mindre krångligt att byta a-kassa...

Stickspår: man kan gå med i ett fackförbund genom att fylla i ett formulär på en hemsida, men att gå ur eller byta innebär rent sovjetisk byråkrati... Exet skulle byta från Kommunal till Vårdförbundet när hon tog sin syrraexamen - det tog flera månader innan Kommunal hade skickat rätt papper och grejor...

Åter till topic!

Man har ju sett strejkvakter i sina fåniga västar posterade utanför företag och hört om strejkbrytare och alla fula namn de får, gulingar, svartfötter osv.

Men om nu Handels går i strejk och K-Rauta i Jönköping drabbas - vad händer med mig? Om jag inte går till jobbet får jag givetvis ingen lön, men knappast heller från Handels strejkkassor.
Om jag går till jobbet, kommer jag bli hindrad att gå in?

Svaret på den sista frågan är nej, jag kommer in och kan jobba bäst jag vill eftersom jag inte är med i det strejkande fackförbundet. Det lär ju bli en del att göra i så fall, har inte koll på hur många som är med i Handels på jobbet, men det lär ju vara merparten i alla fall.

Då lär det bli jobba av, hahaha...

Det är nästan så man önskar att det skulle bli strejk, bara för att kunna fräsa till de strejkvakter som vill stoppa en att "nej, jag är inte med i ert strejkhetsande gäng, släpp in mig" och de måste kliva åt sidan! :-D

Jag har sagt det förr och jag säger det igen: det är så jävla skönt att vara med i ett
fackförbund som mig veterligen aldrig har strejkat. :)


Nu ska jag käka våfflor. =)

Kommentarer
Postat av: Major Lulius

Ah, då blir det snack om SOLIDARITET osv :D
Personligen tycker jag strejk är detsamma som när pelle vill låna en spade av olle i sandlådan och olle säger nej; pelle tjurar en stund tills olle ger honom guldtipset (löneökningen): gräv med händerna!

2007-03-26 @ 07:19:41
Postat av: Major Lulius

Firefox tyckte jag hade skrivit klart det förra inlägget haha, så jag får fortsätta här:
kontentan är alltså att strejk är skit och tyder på förbistringar i kommunikationen.

2007-03-26 @ 07:22:43
Postat av: Rasmus

Tyvärr var det bara Willys i Vetlanda eller om det var i Eksjö som togs ut att gå i strejk i hela länet :(

Postat av: StefaN

Nässjö. ;)

2007-03-27 @ 23:10:34
Postat av: Major Lulius

Nose Lake

2007-03-28 @ 05:50:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback