Fy fan vad jag är bra

Det var ju en baggis att byta hjullager - det tog ju bara fem timmar... ;-)

Rullade mycket försiktigt söderut mot Råslätt och hörde inte så mycket i början, mest rassel från dubbarna när jag vevade ner rutan, men när jag svängde in på Havsörnsgatan hörde jag det - gnissel, gnek och ett jävla liv från vänster fram... Uschuschusch!

Men jag kom fram till mitt personliga Mecka: P7:an på Råslätt!
Ett entusiastgarage som i samarbete med Vätterhem och några organisationer till erbjuder mekplats till sina medlemmar, verktyg finns att låna, både tvättplats och svetsplats finns plus en jävla massa kunnande!

150 spänn för att bli medlem i ett år och du mekar för 40 riksdaler i timmen jämfört med 100 som ickemedlem. GDS-hallen på Preem Åsenvägen tar 160 i timmen...

Nåväl, av med hjul, bort med bromsok (helvete vad de bultarna satt), fick av bromsskivan (den satt rätt jävla bra den med, blev nästan lomhörd av allt bankande med hammaren) och när vi väl drog av navet syntes det mycket väl varför det låtit illa.

I ett hjulnav finns det hjullager, annars skulle hjulet ju inte kunna snurra om det satt fast i hjulupphängningen. Men det behövs smörjning för att det ska rulla mjukt och inte överhettas - det ska vara proppfullt med hjullagerfett, ett högtemperatursfett.

Det inre lagret var snustorrt och gnisslade bara jag försökte rulla på det med fingrarna. Den inre packningen hade torkat ut, lossnat och en massa skit hade kommit in. Oops.

Sen tog det stora kletandet vid när fettet i tuben skulle från tuben in i lagrena. Klabbigt var bara förnamnet, hahaha...

Det var lite småjävligt att få på navet ordentligt (nåt om att lagerbanorna inte knackats in ordentligt, hrm) men till slut fick jag på det och ja jävlar vad manlig man känner sig när man är färdig, står och gnuggar bort det värsta från händerna med ett trassel och betraktar sitt verk! ;-)


Jag åkte hem, tog en välbehövlig dusch, en välförtjänt öl och gick sen ner och blev onykter på X LIFEs årliga sektmöte. =D

Kommentarer
Postat av: Rasmus

Jag hoppas du lyssnar på Bosse bildoktor ;) Han är kung!

Postat av: Oskar

Haha, vilken meckare du är. skulle lätt plats hos Roy & Roger!! Eller det var kanske där du va...?

2007-04-03 @ 18:34:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback