Keep on rollin' rollin' rollin'

Jag tror rätt många vet att en vit, lagom rostig Volvo 245 (även känd som gamla Bettan) stått på Akademiens p-plats den senaste månaden.

Nu står hon inte där längre.


Efter startvägran en morron, bogsering till Tändsticksområdet, k-sprit i tanken, bogsering till högskolan för två dygn inomhus, förgasarkontroll, bränsleledningsundersökning, mera bogsering, startkablande och en massa invektiv kom jag fram till att bränslepumpen gett upp.
Det finns massor av saker som kan gå sönder på en bil, men som inte påverkar förmågan att köra omkring - men går soppapumpen står man där man står. ;)

Inte blir det bättre av en liten pyspunka på vänster fram som gör henne oerhört tungputtad, exempelvis in genom den extremt smala porten till Akademiens garage/förråd...

Jag drog mig i det längsta för att byta pumpen själv dessutom. Förvisso är jag väl relativt händig och har bytt en hel del på henne tidigare (vattenpump, termostat, huvudbromscylinder, torkarspaken, renoverat bromsarna och så vidare), men jag har en hälsosam respekt för bensin. Gör man fel brinner det och det brinner fort och mycket!
Men efter koll i Hayne's och min ständiga hjälp i nöden 240klubbens forum satte jag igång!

I det längsta väntade jag på plusgrader (så satans kallt att skruva i minus), men vädergudarna ville annat, så det var ju bara att byta till en skitjacka och skruva på...

Egentligen är det en jävligt enkel konstruktion, som så mycket annat på traktorn 240. En pump som drivs mekaniskt av vevhuset, dvs en arm på pumpen som ligger emot ett svänghjul som är något ovalt och alltså knuffar på armen ju snabbare motorn går. Alltså pumpar pumpen snabbare ju högre varvtal motorn har och då får den mer soppa automatiskt. Fiffigt!
Sen är det två slangar som ansluter, en grövre som levererar bensin från tanken och en smalare som skickar upp bensinen till förgasaren.

Bultarna som höll fast pumpen i motorblocket lossnade (nästan oroväckande) lätt, den ena slangklämman lossnade snällt (dagen innan dränkte jag dom i 5-56) medan den andra fick jag nypa av, där slets skallen på skruven ut på nolltid.
Men att få loss slangarna från pumpen var en annan femma! Jävlar i havet vad hårt de satt!

Eftersom de suttit där i tjugo år - tror inte farsan bytt pumpen nån gång - trivdes de tydligen där. Efter en tipsvända på Internet på kvällen återkom jag dan efter med polygripen i högsta hugg, tog ett bra tag och bände runt lite - då lossnade dom och det var "bara" att dra loss dom.

Sen blev det kletande med packningssilikon för att täta kring de nya packningarna som behövdes och allmänt bök för att få dit pumpen igen.

Till slut satt allt där det skulle, så det var med spänd förväntan jag städade undan allt, stängde motorhuven och satte mig bakom ratten.

Tre (3) varv orkade startmotorn runt, sen var batteriet dött. Så oväntat! ;)

In på Akademien, leta rätt på Kruts batteriladdare och ladda över natten.

Efter jobbet igår kilade jag in på Jula och skaffade sån där punkteringsnödlagningsjox på burk, nåt slags skum man sprutar in under tryck i däcket som dels (förhoppningsvis) sätter igen hålet och samtidigt pumpar upp däcket så man kan köra igen.
Men först batteriet! Fezztingen höll som bäst på att rigga Erotiksittningen när jag kånkade ut batteriet under stånk och stön (vems jävla idé var det att ha just bly i batterier?) och hivade i det i bilen. Anslöt kablarna, drog åt dom och satte mig bakom ratten igen.

Nu gick startmotorn bättre och fler varv, men sekunderna gick utan nån hostning, fem sekunder, tio, femton - sen gick hon igång som om inget hade hänt! :-D

Under stort internt jubel hoppade jag ut och sprutade däcket fullt med skum och gav mig ut på en runda - man ska nämligen köra ett par kilometer i 50 km/h för att det ska fördela sig jämt i däcket, så jag var ju "tvungen" att köra till A6 och köpa öl på Apoteket Röda Näsan. ;)

Tillbaka ner till Akademien och städa undan batteriladdaren, gamla bensinpumpar och annat och blev väldigt kvickt övertalad av Nilsson och Tossa att jag skulle gå på sittning! Trots allt hade jag ju sovmorron till 10 idag...

Så blev det! Körde förbi McD för en burgare då jag var tokhungrig, hem och hämta skinnet, jäkta ner till Akademien, snabbdusch av aldrig skådat slag och ner på sittningen!


Eftersom Tess redan har gjort en lista av vad som hände under kvällen hänvisar jag dit och konstaterar att jag hade jävligt kul under kvällen, även om jag inte var med på listan, haha... :)

Idag körde jag bil till jobbet igen! Tjoho!

Nu ska jag gå och sova - i morron är det fredag!

Kommentarer
Postat av: Tess

Får väl säga grattis till en fungerande bil äntligen!

Postat av: Asp

Undrar när båda våra bilar rullade samtidigt sist... även om jag inte har "rätt" däck på ;-)

2006-03-03 @ 22:39:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback