Snart dags igen!

Okej, trots att jag hade sovmorron till nio idag lyckades jag försova mig i alla fall. Iofs ägnade jag några timmar åt att läsa ut Änglar och Demoner i gårkväll, men ändå...
Får helt klart bli en tidig kväll idag.

Resan upp till Stockholm har löst sig förresten - kanske.
Fick tips om att biluthyrare behöver ha "one way rentals" tillbakakörda till sin hemort och se på tusan, jag hittade direkt en Ford Ka som står i Jönköping och vill till Vasagatan i Stockholm! Dock finns det dels en deadline som går ut i morron torsdag och dels ska de ha tvåjävlatusen spänn i deposition, så jag vet inte riktigt om det ordnar sig.

Men eftersom vi har nåt sanslöst lite att göra på jobbet funderar jag på att ta fredag ledigt också, med extrem tur kan jag dra iväg redan på torsdag kväll i så fall.

Sen är det upp till hemstaden igen! Lördagen ska spenderas till att dricka öl i gamla polares sällskap på dan och på kvällen (om jag har råd) kanske kvista över till Tantolunden för att återigen avnjuta Thåström. Inget ont om Tivolirock, men en artist brukar trivas extra bra på hemmaplan... ;)
..och på söndag är det Råsunda och AIK-Halmstad som gäller!

Fast med lite otur kan det bli en fattig helg med tanke på depositionen.
Enligt killen jag snackade med häromdan är det "nog" inga problem att plocka upp bilen på fredag eftermiddag och bara hiva in nyckeln genom ett inkast när jag väl är framme på kvällen - men när kommer min deposition tillbaka då? Så snart de upptäckt att jag lämnat tillbaka bilen utan bucklor eller efter tre bankdagar? Med tanke på att mitt konto står på ganska exakt tvåtusen just nu är det av rätt avgörande betydelse, annars blir det inte många öl på lördag. Hemska tanke!
Men om jag kan pysa torsdag kväll eller fredag förmiddag borde man ju lösa en del av det.


Apropå bankdagar kollade jag just hur Nordeas kontor har öppet eftersom jag har samlat på mig lite mynt som vill in på mitt konto.

Nordeas största kontor här i stan ligger på Östra Storgatan, precis vid Hoppets Torg (also known as Banktorget...) men har de vettiga öppettider? Nejdå...
Må-Fr 9.30-15, To 15-17.30
Alltså, varför accepterar vi kunder att bankerna behandlar oss som skit från topp till tå?

  • Till att börja med har de öppettider när man jobbar och inte en minut mer. En vanlig knegare har inte en sportslig att hinna till banken utan att ta ledigt från jobbet, men har de lördagsöppet? Jo, och valar skiter på land...
  • Sedan ska de ha betalt för precis allt! Att ha ett konto är för all del gratis (såvida det inte är hög ränta med uttagsrestriktioner, då kostar det garanterat), men så snart man vill göra nåt mer börjar de gräva i din plånbok. Ta bara att betala en räkning på Svensk Kassaservice. 47 spänn ska de ha för det! Har du två räkningar blir det genast 94 kr. Du får betala en hundralapp för ynnesten att få betala två räkningar!
  • Jag fick ett utbetalningskort häromdan på 84 riksdaler och det skulle Svensk Kassaservice ha 30 spänn för att lösa in. Okej, jag ska betala för att få mina pengar? Självklart...
  • Har man Nordeas Internettjänst är det gratis, men vad kan du göra? Kolla vilka konton och lån du har, ansöka om nya och till och med använda telefontjänsten! Men vill du göra jobbet åt Nordea och lägga in dina räkningar så det går automatiskt? Nänä, då kostar det 12 spänn i månaden.
  • Vill du kunna komma åt dina pengar utan att gå till banken eller när banken är stängd genom ett Visakort? 24 kronor i månaden! Vill du ha dina pengar får du min själ betala för det!
  • Men alltså, jag har alla mina pengar hos banken, bokstavligt talat - vad får jag ut av det? Jag får väl i alla fall ränta på pengarna? Nejdu, har du bara ett lönekonto är räntan 0%. Noll, zip, nada. Du förlorar pengar på att låta banken ha dom eftersom allt allt allt är avgiftsbelagt. 3 kr för ett kontoutdrag i en bankomat. Dyrt papper de har i de där maskinerna...
Sen kommer den riktiga bluffen: bankdagar!

Scenario 1: Du tar ut pengar i en bankomat tillhörandes din bank, i det här fallet Nordea.
Resultat: Pengarna dras ögonblickligen från ditt konto.

Scenario 2: Du tar ut pengar i en bankomat tillhörandes en annan bank, exempelvis FSB eller Handelsbanken.
Resultat: Pengarna dras lika ögonblickligen från ditt konto.

Scenario 3: Du sitter med internetbanken och ska föra över pengar till en polare som har en annan bank.
Resultat: Pengarna dras ögonblickligen från ditt konto, men det dröjer åtminstone 24 timmar, dvs till nästa bankdag innan pengarna finns på polarens konto. Tur det, förr hamnade de i en "float" i tre bankdagar innan de behagade fixa det. Men gör du det hela på en fredag kommer de inte under några omständigheter fram före måndag...

Anledningen stavas naturligtvis ränta. Kan du ta ut pengar direkt behöver banken inte betala ränta för det, men ska de nån annanstans ser de naturligtvis till att sko sig så mycket de bara nånsin kan.
Överföringar inom samma bank går på momangen, men det är klart - då förlorar de ju ingen ränta!

Sugen på att läsa mer?
Bitterblogg har ett suveränt inlägg om samma sak. Läs och njut! ;-)


Dagens låttips:
Nu när det är dags för det årliga sommarbesöket i Stockholm blir det självfallet en låt om vår vackra huvudstad och den som passar perfekt in i ekvationen sommar och Stockholm är Sommar i Stockholm av Mauro Scocco. Inte nog med att den handlar om vad den handlar om, själva låten är klockrent somrig - jag älskar den där gitarren som bara vandrar omkring i bakgrunden hela tiden...
Känslan av att vandra utmed Norr Mälarstrand i solsken och värme är minst sagt påtaglig...

Om några dagar är jag där, hemhemma! :-D

Kommentarer
Postat av: Tess

heja hbk! hoppas aik snubblar på sina egna fötter!

Postat av: Majoren

Jag gjorde en överföring igårkväll klockan 23.30 och den var hos mottagaren väldigt snabbt. Fick meddelande om att pengarna fanns på hans konto imorse. Inga 24 timmar således.
Jag misstänker att Nordea är ute efter att trampa farbror StefaN på tårna ;)
Hämnd är ledmotivet ? :D :D

2006-07-21 @ 16:04:55
Postat av: Majoren igen

...tilläggas bör att överföringen var mellan Nordea och FSB...OCH att pengarna minsann inte drogs direkt, utan på någon av överföringstidpunkterna som Nordea har. Utmärkt tycker jag.

Jag anar efter läsning av bitterbloggen att Nordea uppenbarligen har ett gott öga till mig och jag till dem.. :D

2006-07-21 @ 16:07:45
Postat av: Majoren ytterligare en gång

Lämna banken och ha pengarna under madrassen...den räntan är inte att leka med :D :D :D
Ordet fisränta har en ny betydelse verkar det som hahaha :D

2006-07-21 @ 16:09:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback