Nu är det nära!

Eftersom jag jobbade över 1h40m idag (varav största delen var att sitta på kontoret och surfa i väntan på sista leveransen) var jag helt klart värd en middag på mAx tyckte jag, speciellt som jag varit så duktig och haft med mig käk hemifrån till lunch!

Originalburgaren smakade lika bra som vanligt, men jag blev lite orolig över ett anslag som sade att Visa Electron och Maestro inte fungerade på grund av tekniska problem. Som tur var funkade det med ett riktigt Visa (eftersom jag bara hade några femtioöringar i plånboken...) men köpet genomfördes på det riktigt gamla sättet - sätta kortet i en apparat, dit med en slip, framåtebaka med den där grejen, fylla i summa för hand och så en underskrift från yours truly...
Jag kommer ju ihåg det från när man var liten och det var nån pröjsade med kontokort i kassan på Konsum i Träkvista, men eftersom världen skrider framåt var det faktiskt första gången jag skrev på en sån själv idag.

Ändå fick jag visa grabben i kassan att man sätter i Visakortet först och hur man pillar dit slipen så den sitter kvar när man drar i den där trycktjosan. ;)

Eftersom det var mAx på Herkulesvägen jag visiterade tog jag vägen över kanalen hem och ser man på, snart har vi en ny bro i stan! Nu ligger den på sista pelarna innan landkänning, så nu är det inte mycket kvar! Dock alldeles för långt för att hoppa. ;)

Dagens dumskallar är de som utvecklade Svenska Dators system för nätshopping!

Jag är på jakt efter mer internminne till min kära iBook (256 mb räcker ingenstans, det badbollar jämt) så det letas billiga minnen på nätet! 1Gb SO-DIMM PC2100 är det som gäller och helst Kingstons märkesminnen som garanterat fungerar - till skillnad från noname som det kan gå hur som helst med. Lägger man 1500 spänn på en sån grej får det gärna funka. :)

Hur som helst visade det sig att Svenska Dator var riktigt billiga på det hela och hade dessutom några i lager, så jag svängde förbi efter jobbet igår och besökte butiken - de ligger ju vid Cigarren så det är ju inte direkt långt.
"Hej, jag vill ha det-och-det minnet, tack" sa jag glatt.
"Nä, det har jag inte" sa han bakom disken.
"Nähä, men jag såg på lagersaldot på nätet att ni har dom inne" svarade jag.
"Jo, men det är på lagret i Linköping"
"??? Finns det fler butiker i er kedja?" undrade jag och funderade på om det var ett centrallager.
"Nä, det är bara vi..."

Då visar det sig att om man handlar på nätet och vill ha det hem kostar det 98 spänn i expeditionsavgift och 80 spänn i postförskott. Jahapp.
Men vill man hämta det i butiken får man lik förbannat "boka" det på nätet, lik förbannat vänta 3-4 arbetsdagar, lik förbannat knalla till Cigarren och lik förbannat pröjsa 98 spänn extra i expeditionsavgift!
Vad är det för jävla system? Om man driver en enda egen butik har man väl för höge farao lagret på samma ställe?

När jag kom hem och spydde galla över dom på en IRC-kanal fick jag veta att det inte är helt ovanligt med de uppläggen för lokala butiker. De köper ett helt koncept med lager centralt nånstans, färdigutvecklad webshop som länkas in från egna hemsidan och anpassas med färger osv och har således ingen koll på lagerstatus eller nåt sånt.
Men vad är det då för vits med att försöka stödja affärsidkarna i stan med att handla lokalt om de ändå ska lägga på straffavgifter för det?

Nä, jag tar det från nätet, tacksåmycket.
Just nu ligger
www.itbutikken.se bra till, en dansk butik med svensk site - nån som hört positivt/negativt om dom?

Kommentarer
Postat av: Major Lulius

Har använt itbutikken ett par gånger utan bekymmer även om det var nåt år sedan sist.
Annars kan du ju kolla in sweclockers.com och kika vad de tycker på forumet där. Finns många många många nördar som handlar från varenda ställe =)

Och vidare...varför bara PC2100? Finns inte fränare till Ibook?
Själv har jag hittat ett fint Crucialminne på 1GB (Pc3200 såklart hehe)

Postat av: StefaN

Nu är det ju nätta små minnen i en iBook, inte några jättestickor... :P
PC2700 går också, men då växlar det ner från 333MHz till 266 som iBooken jobbar i. Det kom ju typiskt nog en lite uppgraderad modell ett halvår efter mitt inköp. ;)

Googlade efter kommentarer och hittade inte alls mycket faktiskt, förutom en lirare på Prisjakt som satte bottenbetyg utan att skriva mer än "Botten!!!!" som anledning - inget att lägga större vikt vid enligt min åsikt...

2006-01-12 @ 06:28:00
URL: http://midnatt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback