Bitterljuvt är bara förnamnet

Ägnade i princip hela gårdagen åt att tanka Eva Cassidy, vilket jag borde gjort för läääänge sen. Pelle introducerade mig för hennes musik för några veckor sen och jag blev helt betagen direkt - herregud vilken röst!

När man sen börjar läsa om hennes liv är det så ögonen tåras, varför skulle just hon ryckas bort av cancer så tidigt?
För den nyfikne finns en artikel om henne (mest som ett möte med hennes mamma)
här och här.

I korthet gillade hon att sjunga och spela gitarr, men avskydde att stå på scen. Det var bara i hemtrakten hon gjorde det ett fåtal gånger. Istället jobbade hon med växter och körde traktor på ett växthus och vägrade spela in sin musik för att släppas på skiva. Dock spelade hennes vänner in allt de kunde sen hennes hudcancer upptäcktes, och efter hennes död 1996, bara 33 år gammal, har inspelningarna restaurerats och flera skivor har släppts med stor framgång. (usch, jag ryser bara jag skriver det här...)

Over The Rainbow, Tennessee Waltz, True Colors - hon fixade tre oktaver och det hörs, jävlar vad det hörs.


Dagens låttips:

Naturligtvis blir det en låt med Eva Cassidy! Det är svårt att välja ut en, men en som jag återkommer hela tiden till är en cover av The Police's Fields of Gold.
En underbar låt, en gitarr, en kristallklar röst - så smäktande vackert att änglarna måtte gråta floder... Jag gör det i alla fall...

Kommentarer
Postat av: Oskar

"varför skulle just hon ryckas bort av cancer så tidigt?"

Hmm, jag kan nog anse att det är skit så fort någon rycks bort för tidigt, av vilken anledning det än må vara...

Du har helt rätt, fantastisk röst.

Postat av: Majoren

Hur kan hon ha undgått dig? Jag äger samtliga album och även lite extramaterial, liveshower osv. Spelar hennes låtar med gitarren så ofta jag kan. Helt underbar tolkning av Fields Of Gold, men hon har ju även gjort några Simon And Garfunkel covers som inte går av för hackor. Det finns en hel del info på www.evacassidy.dk ifall du vill läsa mer.

2006-01-24 @ 18:10:46
URL: http://gustavlindqvist.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback