Saker Jag Kommer Sakna I Jönköping

Eventuella läsare behöver inte bli oroliga/lättade - en flytt är inte nära förestående... ;)

Däremot är jag trots allt född och uppvuxen i Stockholm, så en dag kommer jag flytta tillbaka till tunnelbanan! :D

Men efter att ha bott i Jönköping sen 1997 är det trots allt en del saker man kommer sakna...

- Radio Match! Ni anar inte hur suverän den kanalen är! Blandad musik tillsammans med lokal förankring i nyheter, sport, trafik, rubbet! Jag började lyssna på Match på allvar när jag körde Hemglassbil och hade 105.1 ständigt på radion - Eftermiddag med Danne och Linda var det första jag fastnade för, sen kom Hockeytimmen, Retroaktivt, allt! Framförallt är Äntligen Morgon med Adam och Gry helt suveränt - snack och bra musik till skillnad från "den andra kanalens" flåshurtiga gapiga gäng...

- HV71 - faktiskt! Där jag är uppvuxen har det alltid varit en rivalitet mellan de tre stora lagen, men här i stan finns bara ett hockeylag, och vilken uppslutning det är! Ständigt fullsatt i Kinnarps och när de knep guldet för två år sen - vilken karnevalsstämning det var på stan! Jag vet från väldigt säkra källor att både Huset och Karlssons slog alla rekord i skumpaförsäljning den kvällen... Helt makalöst!

- Kebabsåsen! Man kan säga mycket om Jönköping, men här finns landets bästa kebabsås! Jag tillbringar mycket tid på diskussionsforum på nätet och kebabsås är ett ämne som dyker upp ibland, hur konstigt det än låter. Vad som är säkert är att vår kära stad vinner med hästlängder varenda gång! Jag vet inte varför, men nåt är det med såsen i den här stan...

- När vi ändå är inne på käk: Chicken Ma-Ma! Gudars, vilket fyllekäk det är! Jag vet inte hur många gånger man sluddrat fram "en halv fransk med kyckling"... Men faktum är att det är lika gott på nykter kaluv.

- Närheten - allt är nära! Tio minuters promenad till stan, tio minuters bussresa till ett av södra Sveriges största köpcentrum, högskolan mitt i stan och framförallt är det cykelvänligt. Undviker man bara Bäckalyckan, Bymarken och Rosenlund är stan platt som en pannkaka!


Efter alla dessa lovord kommer dock en del saker man inte kommer sakna när väl flyttlasset går...

- Frikyrkorna. Inget ont om Svenska Kyrkan då de finns i hela landet, men här i stan har frikyrkorna ett starkt fäste, inte tu tal om det. Den positiva sidan är att de suger upp barnfamiljer internt så att säga genom barngrupper, ungdomspastorer osv, så de behöver inte gå på stan och ragga medlemmar - därav är det faktiskt mindre av sånt pack på gatorna här i Jönköping än i Stockholm. Där ser man ofta Hare Krishna på Drottninggatan, Jehovas Vittnen knackar dörr så mycket de orkar och så vidare.
Däremot påverkar frikyrkorna på andra sätt. Som jag skrivit om tidigare blir det storm på insändarsidan i JP så snart något profant visar sig i stan exempelvis, Ecce Homo, sexutställningen, dåren Green och så vidare...

- Mentaliteten. "En småstad som vill vara en storstad - fast ändå inte" uttryckte någon det och det är väldigt träffande. Ta bara en sak som söndagsöppet. A6 har haft det sen jag flyttade hit (såvitt jag kommer ihåg), men det blev livat för ett tag sen när På Stan förde fram förslaget att ha söndagsöppet i centrum för att möta konkurrensen från just A6. Men etter värre var det när jag flyttade hit - då stängde hela stan vid ett på lördagarna, förutom långlördag då man hade ynnesten att handla ända fram till tre! Där gick faktiskt Stadium i bräschen med utökade öppettider, både på lördagar och söndag - heder åt dom!

- De trångsynta käringarna på Tillståndsenheten - ni vet vad jag menar... "Ni får inte ta in andra än egna studenter!" "Men på andra studentpubar runtom i landet fungerar det som så att..." "Det kan man ju inte jämföra med, det är ju en annan stad!" Suck. Rösta bort packet i höst - snälla!

- Peter Persson. Större skitstövel finns fan inte. Efter alldeles för många år i toppen har han skaffat sig kontakter överallt och ser sig som oumbärlig för stan, men kommer man på kant med honom är det kört. En bekant till en klasspolares morsa kom inte överens med honom och helt plötsligt blev en massa tillständ för hennes firma indragna? Tja, det slutade ju med konkurs - gissa varför..?
Framförallt hade jag "nöjet" att se honom i aktion på ett kommunfullmäktigemöte och maken till personliga påhopp får man leta efter... Fy fan!
Riktigt irriterad blev jag när J-Södra kvalade mot Bunkeflo till Superettan och JP frågade bland annat honom om vad de hoppades. Ja, naturligtvis hoppades han på det bästa för J-Södra, men på frågan om motståndet i Superettan där hans lag IFK Norrköping finns och ett möte mellan dom, ja då skulle han ju så klart hålla på Peking... Men vad händer efter fullbordat kval på Stadsparksvallen? Ja, då ska ju han prompt in på plan, ha tag i micken och gratulera J-Södra till avancemanget... Ta bort!

- Utbudet. Inget ont om staden som sådan, men jag saknar utbudet i Stockholm... Hur mycket affärer som helst, massor av kultur att välja och vraka bland (jo, jag är faktiskt rätt kulturell av mig - betade av ett gäng muséer i somras!), fler än fyra stora uteställen på helgerna (på gott och ont ska erkännas) och filmer på bio som går längre än kortast möjliga för att få plats med nästa premiär...


Tolka mig inte fel nu, jag har trots allt bott här av fri vilja sen 1997 och har stortrivts - inte tal om annat!

Framförallt kommer jag sakna Mimmi - vår korvtant i ur och skur! :-D

Men det finns också en sak jag kommer njuta ohämmat av när (inte om!) jag flyttar hem igen: kollektivtrafiken! Tänk en fungerande kollektivtrafik med en tunnelbana med täta turer, bussar överallt och pendeltåg om man behöver åka längre - och allt på ett enda kort! Inget tjafs om att månadskortet måste gälla för vissa zoner eller att det är nattaxa helt plötsligt - har du månadkort så grattis, gå och sätt dig. Precis som det ska fungera! :-)

Nu ska jag gå och sova. ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback