Duktig dag

För nån vecka sen käkade jag lunch med Asp och Sanna på Sir Simons och åkte på rännskita. Vi funderade över om remouladsåsen stått för varmt, för laxen var alldeles utmärkt...
Idag käkade jag lunch med Asp och Kaj på Lingon och åkte på rännskita. Nån som ser ett samband? ;)
Skämt åsido tror jag det var remsåsen igen, för denna gång var det rödspätta till. Den kokta potatisen misstänker jag faktiskt inte... Däremot kanske kistan blivit känslig för nåt i såsen...

Lika otrevligt som vanligt att kissa med arslet dock.
Bläh.


Utöver detta satt jag och Kaj större delen av dan på biblioteket och jobbade med respektive uppsats. Nu har ju jag inte kommit sådär överdrivet långt med min, jag har inte ens full koll på ämnet, men ändå...
Dock har jag kastat in handduken om att skriva nåt om upphovsrätt på Internet. Läste en magisteruppsats från IHH från 2001 och insåg att man ganska omgående hamnar på immaterielrätt och det är waaaay ovanför skallen på mig.

Jag snokade omkring i Julias uppsatsdatabas och hittade en del kul MKV-uppsatser jag läste igenom för att få lite uppslag och inspiration istället. Större undersökningar skyr jag som pesten, vare sig det är kvalitativa (djupintervjuer, fokusgrupper och annat som är bökigt att analysera) eller kvantitativa (enkäter i massor att sitta och knacka in i SPSS och tolka siffror efteråt), så jag hoppas att hitta nåt bättre.
Det fina med Internetupphovsrätten och den nya, striktare PUL var att det skulle bli en sorts litteraturöversikt av rättsläget, men som sagt, det blir åt helvete för mycket lagtexter...
Hittade en kul uppsats om fenomenet Bosse Bildoktorn. Dock var både handledare och examinator för den uppsatsen av det nyare gardet på HLK som jag inte känner.

Då såg det bättre ut i en uppsats med bildanalyser av Absolut Vodkas annonser och sånt är skoj att sitta och klura över, diskurser, kontexter och hela baletten. Där var det Anders Åstrand och Morgan som hade haft hand om det - mina favoritföreläsare! :D

Jag är lite inne på nån slags jämförelse av vad recensenter har satt för betyg på filmer/tvprogram/musikalbum och ställa detta mot faktiska kommersiella framgångar i form av antal besökare, antal tittare, sålda plattor. Vore faktiskt lite intressant.

Eller ska man damma av vårt gamla projekt att analysera filmaffischer? ;)


Men jag blev faktiskt lite småchockad när jag satt och läste uppsatserna - de var vedervärdigt dåligt skrivna! Meningsbyggnader som inte ens en lågstadielärare skulle ha godkänt, särskrivningar på varje sida, rena felstavningar - och detta i MKV-uppsatser!
Ibland var det så dåligt skrivet att jag inte fattade vad de menade och det är ju inte helt bra i ett vetenskapligt arbete, milt sagt.
Det är fan så man skäms...


Dagens låttips:

Olle Adolphson
har skrivit många roliga visor och idag blir det en som har gjorts odödlig med hjälp av Siw Malmkvist: Balladen Om Det Stora Slagsmålet På Tegelbacken. Jag minns den från min barndom då den vevades på radio titt som tätt och lyssnar man på texten så sitter man och flinar, var så säker! :)

De va grabbarna från Eken,
det var grabbar med kulör,
det var grabbarna som var
på ett sjuhelvetes humör
som med knogjärn och med påkar
och med blodet rött och hett
gick till Tegelbacken
för att skipa rätt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback